ویلا چیست؟

از نظر شما تعریف ویلا چیست و این خانه های جذاب را چگونه تصور می‌کنید؟ همه ما معمولا زمانی که میخواهیم به یک خانه رویایی فکر کنیم یک فضای ویلایی با بهترین کیفیت ها در دل طبیعت و دور از شلوغی شهر به ذهن مان میرسد که مملو از کیفیت های خاص فضایی مورد علاقه هر فرد می‌باشند. ویلا خانه ای است  که معمولا از چهار جهت به اطراف خود نما و دید دارد. و معمولا ویلا در اطراف شهرها و مناطق خوش آب و هوا ساخته می شود و همچنین در برخی از کشورها قوانین به گونه ای است که امکان ساخت ویلا در منطقی از شهر نیز وجود دارد.

برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

طراحی ویلا
طراحی ویلا

طراحی ویلا

در فرهنگ عامه مردم ایران نیز تعریف ویلا به ساختمانی می گویند که از چهار جهت نما داشته باشد؛ سقف آن به صورت شیبدار است خانه ویلایی می گویند در شمال ایران نیز به علت اقلیم خاص منظقه اقلیم مرطوب اکثر خانه ها به صورت ویلایی ساخته می شوند. و با رشد شهرها از تعداد ویلاها در مراکز شهرها کم شده  ولی در حومه و شهرک های ویلاها به چشم می خورند.

چیدمان هوشمندانه فضاهای داخلی و خارجی این خانه‌ها که ویلا نامیده می‌شوند و انتخاب متریال برتر برای آن‌ها، آنجا را به فضاهای مسکونی خصوصی منحصر به فرد تبدیل می‌کند. طراحی ویلا در واقع طراحی چنین اقامتگاهی با ویژگی‌های ذکر شده است، همچنین باید بگوییم که ویلا‌ها مرز میان محل سکونت انسان را با طبیعت کم رنگ و مختصر می‌کند و در واقع موجب پیوند میان انسان با طبیعت می‌شود از این رو اکثرا ویلا‌ها در طبیعت و خارج از معابر  شهری و در مناطق خوش آب و هوا ساخته می‌شوند زیرا ویلا مکانی است برای گذراندن آخر هفته‌هایی شاد و تعطیلاتی آرام برای تفریح در کنار خانواده و عزیزان به دور از هیاهوی شهری است.

طراحی ویلای کامل شامل: اتاق نشیمن، اتاق خواب‌های متعدد، باغ و استخر با محوطه ای اختصاصی می‌باشد.

طراحی ویلا با توجه به خواست کارفرما می تواند دارای انواع، ویلا مدرن، ویلا کلاسیک، یک طبقه یا اصطلاحات فلت، دوبلکس (دو طبقه) باشد که بستگی به ایده آل مشتریان و میزان بودجه ای صرف ساخت ویلا می‌شود، دارد.

 

تماس با گروه معماری هورنو

تاریخچه ویلا باغ ها و باغ سازی

وقتی به تاریخچه باغ سازی و ویلا باغ ها در دنیا پرداخته شود باید به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد رجوع شود اولین باغ ها در کشور مصر و در اطراف رود نیل باغ های زیتون با طرح های هندسی بسیار معمولی در اطراف معابد، معابر و کاخها درختان کهن مرا با گیاهان زینتی معطر پیچک گیاهان رونده کاشته شده است.

ویلا ها مکان هایی هستند که ابتدا از معماری غربی به وجود آمده و وارد معماری جهان شده است. اولین بار در جزیره ایتالیا در دوران باستان ویلا ها دیده شده اند و سپس در دوره رنسانس به شکوفایی و اوج خود در آن زمان رسیده اند. ایده ویلا از ابتدا به عنوان خانه هایی بیرون از شهر و در دل طبیعت که زاده تخیلات افراد ثروتمند و تفکر معمار میباشد شکل گرفته است.

ساختار ویلا ها با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شد و حتی مکان ویلا ها از آن فضا های بکر در دل طبیعت به حومه شهر ها و باغ ها و گاه به داخل شهر ها منتقل شد . اما اصول اولیه ویلا که این مکان را مکانی متفاوت و خاص نسبت به دیگر سکونت گاه ها می کرد را با خود حفظ کرد.

 

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

 

ویلا در معماری سنتی ایرانی

همانطور که گفته شد ویلا فضایی است که از معماری غرب به نقاط مختلف جهان صادر شده است. اما آیا ویلا ها را در معماری فاخر ایرانی هم میتوان یافت ؟

انسان همیشه به دنبال ایجاد کیفیت های خاص فضایی برای خود بوده. این فضا ها عمدتا در طول تاریخ از ترکیب معماری و منظر سبز بوجود آمده اند. اوج شکوه معماری ایرانی در ترکیب با طبیعت را میتوان در باغ های ایرانی مشاهده کرد. باغ های ایرانی عموما دارای یک کوشک در داخل خود میباشند. این باغ ها به طور کلی به صورت سکونت گاه های موقت و در فصل های خاص مورد استفاده قرار میگرفت. کوشک های قرار گرفته در باغ های ایرانی را میتوان گونه ای از ویلا سازی در معماری سنتی ایران در نظر گرفت. هرچند که باغ ایرانی به خودی خود از کیفیت ها و شاخصه های منحصر به فردی برخوردار است اما میتوان این دو فضا را از لحاظ کاربری و هدف طراحی با یکدیگر مقایسه کرد.

سبک های طراحی ویلا

برای طراحی ویلا سبک های مختلفی وجود دارد که از مهم ترین سبک های طراحی می توان موارد زیر را نام برد:

  • طراحی مدرن
  • طراحی کلاسیک
  • طراحی مینیمال
  • طراحی ارگانیک
  • طراحی دیکانستراکشن

از هر کدام از این سبک ها با توجه به سلیقه کارفرما استفاده می‌شود. در ابتدا ما به توضیح سبک مدرن می‌پردازیم; که آشنایی کمتری با آن وجود دارد.

 

طراحی ویلای مدرن

در طراحی ویلا مدرن سعی می شود که فضای داخلی را به بیرون بده و برعکس فضای خارجی را به داخل بیاورند و با پنجره های وسیع نور زیادی را به ساختمان وارد می کنند. استفاده از رنگ های تیره و خنثی از ویژگی های دیگر این سبک است

طراحی ویلای مینیمال

در سبک طراحی مینیمال یا ساده گرایی اصل در طراحی بنا ایجاد سادگی ، پرهیز از تزئینات زاید ، فرم های ساده و استفاده محدوداز مصالح(یک یا دو )  و رنگ ها در نمای ساختمان و بیرون آن است.

طراحی ویلای  کلاسیک

سبک کلاسیک یا رومی به دلیل طراحی منحصر فر خود بر هرکسی اثر می گذارد البته انتقاد های زیادی به اینگونه ساختمان ها با توجه به استفاده از فرهنگ و معماری ایرانی وجود دارد. ساختمان ها به دلیل طراحی منحصر بفرد خود بروی هر رهگذری تاثیر می گذارد که البته این مورد خود انتقادهای بسیاری را روانه اینگونه ساختمان ها کرده است و استفاده از معماری متناسب با فرهنگ ایران زمین را رواتر می داند.

 تقارن، تزیینات شگفت انگیز،دیواره ای گچبری شده ، پنجره های فاخر و رنگ های شیک و سنگین و استفاده از فر م ها ی منحنی از ویژگی های این سبک می باشد.

طراحی ویلا به سبک ارگانیک

در طراحی ساختمان به سبک ارگانیک به زبان ساده ساختمان باید بخشی از ماهیت سایت باشد و از خود چشم انداز طبیعی برخاسته شده باشد. در این سبک طراحی ویلا از ویژگی ذاتی مصالح (رنگ و بافت ) استفاده می شود و  هیچ مصالحی از دیگر مصالح برتری ندارد و فرم ساختمان بیانگر مصالح کاربردی آن است.

سبک ارگانیک توسط معمار معروف فرانک لوید رایت گسترش یافت و در طراحی و شاهکار معروف فرانک به نام خانه آبشار به خوبی نمایان شد . در طراحی این ویلا از ساختار سخت آبشاری که در سایت قرار دارد الهام گرفته شده است و در طراحی آن از سنگ های طبیعی سایت استفاده شده است .

خانه ی آبشار - فرانک لوید رایت
خانه ی آبشار – فرانک لوید رایت

اهمیت بودجه شما برای ساخت ویلا

طراحی بر اساس بودجه شما از اهمیت بالایی برخوردار است. به این دلیل که عدم توجه به بودجه منجر به تحمیل هزینه‌های فراتر از انتظارتان می‌شود. این امر می‌تواند روند و سرعت ساخت ویلا را تحت تاثیر قرار دهد.

پس بسیار مهم است تا در ابتدای کار طراحی و ساخت ویلا حتما در این مورد گفتگو شود.گروه معماری هورنو مشاورهای لازم را قبل از اجرای ویلا به شما همراهان گرامی ارائه می‌دهد.

طراحی پلان ویلا

برای کارا بودن فعالیت های یک ساختمان لازم است تمامی فضاهای آن شناسایی و دسته بندی شوند و سپس با پیش بینی ارتباط مناسب بین آنها، بتوانند به صورت یک مجموعه واحد عمل نمایند. طراحی مسکن نیز از این امر مستثنی نبوده و قبل از مبادرت به کار طراحی لازم است دسته بندی فضاها و یا به تعبیری دیگر عرصه بندی در آن مشخص شود.

به تعدادی از فضاها و عملکردهای سازگار که با هم وابستگی دارند و در بخش مشخصی از نقشه طرح و مکان یابی می شوند، عرصه می گویند.»

قبل از انجام کار دسته بندی باید معیارهای صحیحی برای این کار مشخص شود تا قرارگیری فضاهای هماهنگ و سازگار در یک دسته به درستی انجام گیرد و عرصه های ناسازگار از هم دور شوند. به طور معمول این شاخص ها از بررسی و توجه به الگوهای فرهنگی، اقلیمی و اعتقادی به دست می آیند.

از آن جایی که در هر نقطه از کشورمان مردمی با قومیت های مختلف و آداب گوناگون زندگی می کنند بنابراین دارای شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی متفاوتی می باشند. البته دارای نقاط مشترکی چون مسائل اعتقادی و مذهبی نیز هستند. اما عینا تمامی فضاهای خانه آنها مشابه یکدیگر نیستند و برای طراحی خانه هر خانواده باید به الگوی زیستی آنها توجه شود.

 

 

چه بسا نزدیکی و ارتباط فضاهای نامانوس باعث اختلال در عملکرد آن ها شده و موجبات نارضایتی استفاده کنندگان را فراهم می آورد. یکی از ملاک های دسته بندی فضاها میزان عمومی یا خصوصی بودن آنهاست، مثلا در بخش روز فضای پذیرایی، غذاخوری، عبور و مرور، هال، پله ها و درب ورودی قرار گیرند و بخش شب اتاق سرویس و اتاق های خواب را در بر می گیرد.

اما با توجه به اهمیت محرمیت ها در بحث خانه های مسکونی در ایران از قدیم تا هم اکنون عرصه بندی با توجه به میزان عمومی و خصوصی بودن فضاها در ترکیب با عملکردشان مقبولیت بیشتری در میان طراحان داشته است. در این عرصه بندی برای خانه مسکونی ۵ عرصه در نظر گرفته می شود که لازم است در طراحی جانمایی ویژه ای برای این موارد در نظر گرفته شود.

این عرصه ها شامل:

  • عرصه زندگی خانوادگی
  • عرصه زندگی خصوصی
  • عرصه پذیرایی و مراسم .
  • عرصه خدمات و پشتیبانی
  • عرصه فضاهای باز و نیمه باز

 

 

در این بخش به سؤالات پرتکرار شما عزیزان درباره طراحی و ساخت ویلا که  از گروه معماری هورنو پرسیده می‌شود، پاسخ داده شده است.

هزینه طراحی ویلا چقدر است؟

به‌ طور کلی هزینه طراحی ویلا شامل بخش‌های مختلفی می‌شود، همان‌طور که فرایند طراحی یک ویلا از مراحل مختلفی تشکیل می‌شود در نتیجه هر بخش شامل هزینه متفاوتی می‌شود.
البته فراموش نکنید که با توجه‌ به سبک طراحی خانه ویلای شما، و نوع متریال استفاده شده، هزینه‌ها متفاوت خواهد بود؛ اما در این جا قصد داریم تا برای همیشه به شما یک دید کلی بدهیم و ابهامات موجود را رفع کنیم. هزینه‌های کلی موجود در طراحی ویلا شامل موارد زیر است.

  • طراحی پلان ویلا
  • طرای نقشه‌های معماری
  • طراحی داخلی ویلا
  • طراحی سه بعدی و رندرینگ ویلا
  • طراحی سازه های اجرایی ویلا
  • هزینه طراحی نمای ویلا و طراحی محوطه ویلا

بودجه شما برای ساخت ویلا با توجه‌ به متریال و مصالحی که استفاده می‌شود و همچنین موقعیت مکانی ویلا به جهت هزینه‌های حمل‌ و نقل، متراژ ویلا و درنظرداشتن امکانات رفاهی موجود در ویلا، تعیین می‌شود.
همچنین تأمین‌کننده مصالح، اینکه داخلی باشد یا خارجی نیز در هزینه‌های ساخت مؤثر است، اما باید یادآور شویم که هزینه‌های ساخت ویلا بسیار بیشتر از هزینه طراحی آن است، شاید کمتر از پنج درصد هزینه‌های ساخت ویلا، صرف طراحی آن شود.

 

هزینه طراحی دکوراسیون داخلی ویلا چقدر است؟

مهم‌ترین بخش در هر سازه، طراحی داخلی آن است. چرا که بیشترین کاربری از این قسمت خواهد بود و کارفرما مدام در تماس با محیط‌های داخلی ویلا خواهند بود. یک طراحی داخلی ایده آل و رضایت‌بخش شامل کارایی بالا توان با جذابیت بصری زیاد برای استفاده‌کنندگان است.

در این جاست که مهندسین و معماران و طراحان داخلی ما، با بهره‌گیری از دانش و تجربه کافی خود به کمک یکدیگر فعالیت می‌کنند تا یک طرح ویلای مدرن ایدئال را برای کارفرمای عزیز ارائه دهند. ازاین‌رو هزینه طراحی داخلی ویلا به نسبت طراحی نما بیشتر خواهد بود، زیرا طراحی داخلی حاصل ذهن‌های پویای مهندسین متخصص است.

 

با ما تماس بگیرید:

آدرس:

  • تهران، پیروزی، خیابان محمود کریمشاهیان، پلاک 2
  • تهران، شهرک صنعتی خاوران، سایت چوبستانه، خیابان چوبستانه 4، پلاک 5207

تلفن:
021-91090379

 

تماس با گروه معماری هورنو

 

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا