فرانک لوید رایت
فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت

بیوگرافی فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت در سال ۱۸۶۷ در ویسکانسین آمریکا متولد شد. در سال ۱۸۵۵ اختلافات خانوادگی باعث شد که پدر فرانک (ویلیام) خانواده را ترک کند و رایت تحت سرپرستی مادرش تربیت شد.رایت فرزند یک کشیک ولزی تبار است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن ایرانی

فرانک لوید رایت
فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت پس از گذراندن تحصیلات راه و ساختمان در دانشگاه ویسکانزین به شیکاگو،ایلینوی رفت.فرانک در دفتر سولیوان و ادلر استخدام شد و به علت تماس های استادش، آن ها او را با گرایش های مکتب شیکاگو آگاه کردند.

فرانک لوید رایت در سال ۱۸۹۱ شروع به کار به صورت مخفیانه کرد و استادش متوجه ی پنهان کاری رایت شد و او را در سال ۱۸۹۳ اخراج کرد و این آغازی بر فعالیت های مستقل رایت بود.

در سال ۱۹۱۰ زندگی رایت پر از فراز و شیب های زیادی است ، رایت در همان زمان شروع به ساخت خانه ی خود در ویسکونسین می کند. در توکیوی ژاپن از رایت می خواهند که برای آنها هتلی را بسازد(هتل امپریال). ژاپن سرزمینی زلزله خیز است و زمین هتل نیز زمینی سست ابود. او از دست گارسونی که سینی را نگه داشته است الهام می گیرد. رایت تا پایان اجرای هتل در توکیوی ژاپن می ماند.

در سال ۱۹۵۹ در نهم آوریل رایت در فینیکس، آریزونا درگذشت و جسد او در ریچلند سنتر، ویسکانسین به خاک سپرده شد.


هتل امپریال - فرانک لوید رایت
هتل امپریال – فرانک لوید رایت

هتل امپریال


بی شک رایت یکی از شاخص ترین معماران اوایل قرن بیستم بود که ایده های او در ساختمان هایش شکل می گرفت. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در اروپا و آمریکا در زمینه ی معماری، وی آن را به عنوان غایت و هدف کلی نمی نمود به اعتقاد رایت تکنولوژی وسیله ای است برای رسیدن به یک معماری والاتر که منظور او همان معماری ارگانیک بود.دیدگاهی که رایت خود را وابسته به آن می داند این است که ساختارهای مونومنتال از طبیعت پیروی می کند و معماری محل ظهور اثر طبیعی منظر و به نوعی بازتاب طبیعت است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری پست مدرن ، معماران مدرن

خانه ی روبی - فرانک لوید رایت
خانه ی روبی – فرانک لوید رایت

خانه ی روبی


انسان با محیط یک شده و همواره ارتباطی مستمر با أن دارد. بی شک رایت یکی از انقلابی ترین و مبتکر ترین معماران قرن بیستم بود سعی رایت بر این بوده است تا از طریق اشکال انتزاعی که مشخصه ی کارهای معماری اوست. فرم و ریتم های

غالب منظر را تداعی نماید. در نگاه او انسان و منظر در یک تعامل دائمی هستند؛ یک جریان پیوسته و زنده آنها را هدایت می کند. بدیهی است که این روابط مرکب و چند وجهی است. فرانک لوید رایت می تواند آثار خود را با روشی مشابه ژاپنیها یا کرتیها و هم زمان به روش مایاها، در زمین برپا سازد، صفحه های انتزاعی و تودهایی تندیسوار بسازد که بر پایه فشرده کردن اشکال منظرین با قواعد هندسی و ریاضی باشد. همچنین باید بر این نکته اذعان داشت که فرانک لوید رایت به سنت آمریکایی سرزمین تعلق دارد، سنتی که توسط هرمان ملویل ترسیم شده است. و این مقدمه ای مبنی بر معماری ارگانیک و ارتباط با منظر از دیدگاه فرانک لوید رایت می باشد.

خانه ی آبشار - فرانک لوید رایت
خانه ی آبشار – فرانک لوید رایت

خانه ی آبشار


رایت در ۲۰ می ۱۹۵۳ در تلسین معماری ارگانیک را با عبارات ذیل تعریف کرد:

۱.طبیعت: فقط شامل محیط خارج مانند ابرها، درختان و حیوانات نمی شود بلکه شامل داخل بنا و اجزا و مصالح آن نیز می باشد.

۲. ارگانیک: به معنای همگونی و تلفیق اجزا نسبت به کل و کل نسبت به اجزا می باشد.

۳.شکل تابع عملکرد: عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم و عملکرد و استفاده از ابداع و قدرت تفکر انسان در رابطه با عملکرد ضروری ایت. فرم و عملکر یکی هستند.

۴. لطافت: تفکر و تخیل انسان باید مصالح و سازه سخت ساختمان را به صورت فرم های دلپذیر و انسانی شکل دهد. همانگونه که پوشش درخت و گل های بوته ها ، شاخه های آنها را تکمیل می کند. مکانیک ساختمان باید در اختیار انسان باشد و نه بالعکس آن.

۵. سنت: تبعیت و نه تقلید از سنت اساس معماری ارگانیک است.

۶. تزيینات: بخشی جدایی ناپذیر از معماری است.رابطه تزئینات به معماری همانند گل ها به شاخه های بوته می باشد.

۷.روح: روح همان چیزی نیست که به ساختمان القا شود بلکه باید در درون آن باشد و از داخل به خارج گسترش یابد.

۸.بعد سوم: بر خلاف اعتقاد عمومی ، بعد سوم عرض نیست، بلکه ضخامت و عمق است.

۹.فضا عنصری است که دائما باید در حال گسترش باشد. فضا یک شالوده ی پنهانی است که تمام ریتم های ساختمان باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته باشند.


برج پرایس - فرانک لوید رایت
برج پرایس – فرانک لوید رایت

برج پرایس


فرانک لوید رایت معتقد بود که ماهیت مصالح باید در ساختمان نشان داده شود به گونه ای که شیشه به عنوان شیشه، سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان جوب به کار رود.

خانه ی اولیه ی رایت به نام خانه های دشتهای مسطح و سرسبز این نواحی طراحی شده بودند.

خانه آبشار - فرانک لوید رایت
خانه آبشار – فرانک لوید رایت

خانه ی آبشار


معماری همچون تقلیدی از منظر:

بین معماری و منظر و میان اشکال محیط طبیعی و حجم های ساخته شده، پیوند های درونی و تناسبات پالستیک (جسمانی وجود دارد. معماری افقی بیشتر در صدد ایجاد هامونی با منظر است تا تضاد با آن، چنانچه فرانک لوید رایت می گوید: من این خط افقی کشیده را مانند خط زمین در زندگی انسان ها، واقعی می بینم. پالنهای موازی با زمین باعث می شود که بناها با زمین و منظر مانوس شوند. خط افقی، خط استراحت و خط هارمونی با منظر تخت چمنزارهای آمریکایی است.


خانه تالیسین - فرانک لوید رایت
خانه تالیسین – فرانک لوید رایت

خانه تالیسین


ارتباط با منظر، همچنین نیاز مند بکارگیری مصالح طبیعی است: سنگ، چوب و آجر. توجه به مصالح طبیعی نشاندهنده دغدغه رایت برای الهام از عناصر تشکیل دهنده ی منظر است. رایت با استفاده از خطوط افقی ، سقف های پیشآمده و تراسها، نوعی پیوستگی با منظر را به نمایش می گذارد.


شهرسازی منظر:

پروژه های شهری رایت ارتباط تنگاتنگی با منظر دارند و از جایگاه آن در دنیای امروز پرسش می کند. فرانک لوید رایت در پروژه (city broadacre،نیویورک، ۱۹۳۰) که یک طرح نوسازی است. ارتباط نزدیک میان شهر، منظر و معماری را پیشنهاد می کند. او این مسئله را در یک متن، که به چاپ سوم نیز رسیده است . در سه فصل توضیح می دهد(شهر در حال محو شدن) وقتی کهدموکراسی می سازد و در اواخر شهر زندگی. رایت پیشنهاد آمیزش شهر و منظر را مطرح می کند. جوهر پروژهBroadacre City، مدول مربع شکلی است که یک منظر خیالی را در خود دارد. تکرار این مدول می تواند تمام سرزمین آمریکا را پوشش دهد، منظر آرمانی فرانک لوید رایت، توسط خطوط زمین ترسیم می شود: مزارع ، باغات ومراتع که توسط شبکه بزرگراه ها قاب و تمرکز زدایی شده اند. به عبارتی به واسطه ی پراکندگی عملکردها در منظر یک کشاورزی مضمحل شده است. ساکنین شهر، کشاورزانی هستند که از محصولات کشاورزی زمین خود و مبادله ی مستقیم کالا لا همسایگان کشاورز خود زندگی می کنند.


پروژه Broadacre City - فرانک لوید رایت
پروژه Broadacre City – فرانک لوید رایت

مبادله در بازارهایی اتفاق می افتد که در امتداد بزرگراه احداث شده اند. ساکنین با نوعی منظر کشاورزی مواجه می شوند، منظری که سبز انفرادی، معنای فردیت و غلبه روح بنگاهی را آشکار می سازد(City Broadacre). به دلیل ارتباط با منظر ، نماد اسطوره پیشگام آمریکایی است و روش بارور کردن آن. زمینه ی توسعه سرزمینی را در قرن ۱۹ ، فراهم آورده است. منظر City Broadacer، سرزمین بکری نیست. بلکه فضایی ساخته، پرداخته و بافته شده ای است که برای کشاورزی استفاده می شود.


خصوصیات و ویژگی های خانه سازی آمریکاییان:

-استفاده از بخاری حجیم سنگی(شومینه) پلان L شکل و صلیبی شکل که هر شاخه صلیب، نمودار یک قسمت از خانه است و اغلب به ارتفاع مختلف ساخته می شوند. فضاهای داخلی یکپارچه و استفاده از یک تیغه جدا کننده برای اتاق خواب و آشپزخانه-سقف عریان-گسترده شدن پلان روی زمین و پلان آزاد-ساختن ایوان به دور خانه و سقف با شیب بسیار کم-سطوح مسطح و نمای بسیار ساده- دیوار حجیم-کوتها تر بودن سقف خانه ها.


خانه ی روبی - فرانک لوید رایت
خانه ی روبی – فرانک لوید رایت

خانه ی روبی


خصوصیات فرانک لوید رایت

با مقایه این دو با همدیگر تاثیر پذیری زیاد رایت از سنت های قدیمی آمریکائیان بهتر مشخص می شود.

  • -سادگی نما
  • -گستردن خانه ها بروی زمین
  • -یک نوع مرکز گرایی با استفاده از بخاری سنگی دیواری(شومینه)
  • -ارتفاع کم سقف ها
  • -بازی زیار با نور و سایه روشن
  • -فضای داخلی یکپارچه و واحد ساختن فضاهای داخلی خانه
  • – جدا کردن فضاها با یک تیغه
  • -استفاده از چهار ضلعی هایی که در اغلب کمپوزیسین های مجردش دیده می شوندو به مهرو نشان کارهای رایت معروفند.(تحت تاثیر معماران هلندی گروه ستیل- موندریان در دئسبرگ)
  • – آمیختن خانه ها با طبیعت
  • -استفاده از تراس و بالکن
  • -استفاده از مواد و مصالح به صورت طبیعی در خانه ها
  • -به کارگیری دیوارهای حجیم
  • -مسطح ساختن سطوح نما

خانه آبشار - فرانک لوید رایت
خانه آبشار – فرانک لوید رایت

خانه ی آبشار


علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا