پیش از بررسی فرایند بازسازی خانه و اهمیت انجام آن، ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که هر خانه و سازه ساختمانی دیگری، عمر مفیدی دارد که پس از آن اثرات فرسودگی یا تخریب در بخش های مختلفی از آن مشاهده می شود . همچنین ظاهر خانه ممکن است قدیمی شده و نیاز به بازسازی و طراحی دکوراسیون مجدد داشته باشد. بازسازی خانه علاوه بر ظاهر جدیدی که برای منزل شما به ارمغان می آورد، سبب استحکام سازه و جلوگیری از تخریب آن در مقیاس وسیع در طول زمان نیز می شود. در ادامه مقاله به بررسی دلایل، اهمیت، مراحل، هزینه ها و سایر نکات مربوط به پروسه بازسازی منزل می پردازیم.

بازسازی یک خانه به چه معناست؟

بازسازی خانه عبارتی است که باید تفاوت آن با سایر اصطلاحات مشابه مانند نوسازی یک خانه و یا تعمیرات ساختمان را بدانید. تعمیرات معمولا در مقیاس های کوچک تر انجام می شود و عموما تنها یک بخش آسیب دیده از خانه را مورد هدف قرار می دهد. نوسازی نیز به معنای ساختن یک سازه جدید به جای قبلی است و مقیاس تغییرات اعمال شده بسیار بزرگ تر است. اما بازسازی منزل معمولا در مواقعی انجام می شود که به دلیل عمر ساختمان، تضعیف استحکام سازه، آسیب یا تخریب بخشی از خانه در اثر بروز حادثه و… خانه نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد و یا به دلیل قدیمی شدن ظاهر منزل، قصد ایجاد تغییرات دلخواه در نمای آن را داشته باشید.

در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که این فرایند نیازمند توجه به نکات بسیار مهمی است و کمک گرفتن از تجربه و مهارت طراحان و معماران حرفه ای می تواند این پروسه را برای شما امن تر و آسان تر کند.

اهمیت بازسازی منزل

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، بازسازی خانه عموما مواقعی انجام می شود که ساختمان از استحکام کافی برخوردار نیست و یا بخشی از آن در اثر حوادثی مانند آتش سوزی، ترکیدن لوله ها و… آسیب دیده و یا تخریب شده است. در هر دو حالت، به تعویق انداختن این پروسه و غفلت از انجام به موقع آن، می تواند در دراز مدت عواقب بسیار سنگین تری برای ساکنین منزل به همراه داشته باشد. هزینه های تحمیل شده در اثر بازسازی نکردن به موقع خانه، می تواند هم هزینه های مادی را شامل شود و هم تبعات جانی برای اعضای خانواده به همراه داشته باشد.

خانه محل امنیت و آرامش اعضای یک خانواده است. در نتیجه ایمن بودن و مستحکم بودن آن و نیز دارا بودن ظاهر و نمایی که دلخواه اعضای خانه باشد، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مراحل بازسازی یک خانه

مراحل بازسازی خانه بستگی به ابعاد تغییرات مورد نظر و یا میزان آسیب وارد شده به بنای ساختمان دارد. اما به طور کلی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • بررسی دقیق بخش هایی که نیاز به تعمیرات اساسی و یا اعمال تغییراتی در نقشه کشی ساختمان دارد
  • طراحی نمای جدید منزل با کمک یک طراح حرفه ای و با در نظر گرفتن اولویت ها و سلیقه شخصی خود
  • انتخاب و یا طراحی دکوراسیون جدید منزل، نمای دیوارها و کف پوش خانه و…
  • بازسازی اتاق خواب ها، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام و…
  • اطمینان خاطر پیدا کردن از استحکام و کیفیت مصالح جدید استفاده شده در ستون ها و دیوارها و سقف خانه
  • و در نهایت بازسازی و اعمال تغییرات مورد نظر در محیط خارجی منزل
  • این مراحل با توجه به شدت و گستردگی آسیب یا ضعف استحکام خانه و یا نیازها و سلایق شخصی شما می تواند متفاوت باشد.

هزینه های بازسازی خانه

هزینه ای که برای بازسازی خانه برآورد می شود، فاکتورهای بسیاری را در بر می گیرد. متراژ خانه، مقدار و کیفیت مصالح ساختمانی مورد استفاده، دستمزد طراح و معمار، وسعت بخش هایی از خانه که نیاز به تعمیرات و تغییرات دارند، هزینه وسایل جدیدی که برای تغییر در دکوراسیون خانه مورد نیاز هستند، رنگ و کفپوش، هزینه های احتمالی برق کاری و سیم کشی و لوله کشی و… همگی بخشی از این فاکتور ها هستند که هر کدام می توانند قیمت نهایی برآورد شده را تغییر دهند.

در مجموع، هزینه ای که برای بازسازی یک خانه صرف می شود، بسیار مناسب تر و معقول تر از هزینه ای است که برای نقل مکان به خانه ای جدید باید در نظر داشته باشید. همچنین هنگام بازسازی منزل فعلی خودتان، دست شما در طراحی بخش های مختلف آن باز است و با توجه به بودجه ای که برای بازسازی در نظر گرفته اید، می توانید اولویت های خود را در خانه اعمال کنید.

نکات مهم در بازسازی منزل

پیش از شروع پروسه بازسازی خانه، لازم است که تا حد امکان در این زمینه اطلاعات کسب کنید و نکاتی را که به آسان تر و ایمن تر شدن مسیر کمک می کنند، مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال پیش از شروع بازسازی، حتما اطمینان حاصل کنید که برق خانه، لوله کشی ها و… سالم هستند و در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض، در اسرع وقت اقدام کنید.

نکته قابل توجه بعدی، عقد قرارداد با پیمانکار یا شرکتی است که قصد دارید عملیات بازسازی را به آن ها بسپارید. این قرارداد، دو طرف را ملزم می کند که تمامی موارد توافق شده را اجرا کنند. همچنین بهتر است پیش از شروع بازسازی و با در نظر گرفتن بودجه خود و تخمین هزینه های احتمالی، تا حد امکان مصالح با کیفیت و مرغوب تهیه و از آن ها استفاده کنید.

بازسازی خانه های قدیمی

بازسازی خانه قدیمی فرایندی بسیار حساس و نیازمند رعایت نکات اصولی معماری است. زیرا بناهای قدیمی در اثر گذر زمان دچار فرسودگی هایی شده و از استحکام آن ها کم می شود، در نتیجه غفلت از نکات حیاتی و مهم یا کمبود تجربه در زمینه تخریب و بازسازی این خانه ها می تواند خسارات مالی فراوان و حتی خطرات جانی برای اعضای خانواده به همراه داشته باشد. اما در صورتی که این فرایند را به درستی و با کمک افراد با تجربه و با مهارت انجام دهید، هم نسبت به نقل مکان به خانه ای جدید نیاز به بودجه کمتری دارید و هم طراحی جدید خانه طبق سلیقه و نیازهای شما و اعضای خانواده تان انجام شده و تمامی اولویت هایی برای منزلتان در نظر داشته اید نیز لحاظ می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تخریب، تعمیرات و بازسازی یک خانه، از سایر مطالب موجود بر روی سایت نیز دیدن کنید.

تحریریه گروه معماری هورنو

منبع:hornou.com

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا