پاور پوینت روستای امامه تهران


روستای امامه تهران از روستاهاى بزرگ دهستان رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران است. امامه دو آبادى است كه در كنار هم قرار گرفته،يكى را امامه بالا و ديگرى را امامه پایین مى‌نامند. این روستا در پنج كيلومترى مشرق راه اصلى تهران به شمشك و نرسیده به فشم واقع است و راه آن‌ماشين‌رو است. امامه آباديى است مرتفع و كوهستانى و سردسير در دامنه جنوبی البرز مرکزی که آبش از رود محلى و قنات و چشمه تامین میگردد.در امامه بالا بیش از ٣٠٠٠ و در امامه پايين بیش از ١۵٠٠ گوسفند نگهدارى مى‌شود. ٣۶ هكتار باغ دارد که محصولات آن غلات بن‌شن،لبنيات،سيب،گيلاس،هلو،آلبالو است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: معماری معاصر ایران بعد از انقلاب

روستای امامه تهران به سبب راه دشوار و موقعيت استوارى كه داشته از قديم پناهگاهى‌ مناسب به حساب می آمده و مركز قصران داخل و مقر رئيس قصران تاریخی(معرب کوهسران) و امراء آن سامان‌ محسوب مى‌شده است و بدين سبب سخن را در تعريف آن اندكى تفصيل مى‌دهد. اين آبادى خيلى قديمى است و نامش در منابع باستانى درج و به صورت‌ «انبامه» آمده است که اين نام فارسى است. بنابراين نوشتن آن به صورت «عمامه» كه در پاره‌اى از موارد ديده مى‌شود، مطلقا وجهى ندارد.

در امامه قلعه‌اى استوار وجود داشته كه ظاهرا به وسيله مازيار یا مرداویج زیاری به وجود آمده است و بقایای برج و باروها و بدنه آن هنوز پابرجا و نمایان است .


روستای امامه در موقعیت 35 درجه و 54 دقیقه و 2/22 ثانیه عرض جغرافیایی و 51 درجه و 35 دقیقه و6/14 ثانیه طول جغرافیایی و ارتفاع آن 2234 متر از سطح دریا واقع شده است.

این روستا به لحاظ کوهستانی بودن از یک آب و هوای معتدل در تابستان و هوای سرد و یخبندان در زمستان برخوردار است.


امامه در اصل تغییر یافته واژه ای پهلوی به صورت انبامه بوده که از دو بخش تشکیل شده است . ان که همان اندر فارسی است و بامه که همان بام یا بلندی یا جلو در زبان فارسی است. ترکیب این دو واژه به صورت انبامه به معنی (( مکان یا محلی است که در بلندی قرار دارد یا رو به بالا و جلو است)) و این با موقعیت جغرافیائی امامه که از هر چهار طرف با کوهها محصور شده و خود نیز بر دامنه و بلندای این کوهها استوار گردیده؛ منطبق است.


روستای امامه تهران از جمله مناطقی است که پس از حمله اعراب مقاومت جانانه ای در برابر مهاجمان داشته است و تا سالها پس از یورش تازیان به ایران به آئین زرتشتی باقی ماند. ورود اسلام به قصران علیا (لواسانات) بویژه این منطقه با مهاجرت و فرار سادات علوی همراه بوده است. یگانه مذهب اسلامی که مردم امامه به آن گرویده اند، مذهب تشیع بوده است و از میان کسانی که در این تحول نقش داشته اند ، حسن بن زید یا همان داعی کبیر را میتوان نام برد.

امامه از موقعیت مستحكم نظامى برخوردار است و به مناسبت موقعيت‌ استوار و مناعتى كه دارد، به روزگاران باستان، جايگاه رئيس و اميران قصران‌ داخل بوده است .

برای خواندن مطالب مربوط به معماري معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: معماری معاصر ایران بانی مسعود ، کتاب معماری معاصر


هم اکنون جمعیت امامه حدود 341 خانواراست که 150 خانوار به صورت دائم ساکن هستند.از چهار دهه گذشته که مهاجرت از روستا به شهرها به اوج خود رسیده بود ،تعدادی از اهالی به شهرهای مجاور از قبیل تهران مهاجرت کردند.البته این مهاجرت ها فصلی بوده به گونه ای که در تابستان برای استفاده از آب و هوا و رسیدگی به زمینهای کشاورزی به امامه می آیند و با بازشدن مدارس به شهر می روند.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا