گروه معماری هورنو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

معماری خانه رفیعی ، دفتر معماری ما

معماری و طراحی داخلی مسکونی

معماری: دفتر معماری موسوی و همکاران

معمار مسئول: سید جلیل موسوی

تیم طراحی: سپهر عدالتی مرفه، سید آکام کاتورانی، علی مرادی مشکین

موقعیت: ایران، همدان

مساحت: ۴۷۰ مترمربع

عکاس: محمدحسن اتفاق

سال: ۱۴۰۰

شرح پروژه

در این بخش از خط معمار با معرفی و شرح معماری خانه رفیعی همراه کاربران گرامی هستیم. بافت شهری همدان نزدیک به پنج دهه است که به واسطه ی طرح های جامع به بافتی مملو تبدیل شده است. نتیجه چنین برنامه ریزی، موجب ایجاد رابطه ای مشخص بین جرم و فضای نورگیری از سمت جنوب و تشکیل زمین های به اصطلاح رو به جنوب و شمال شده است. این در حالی است که به دلیل نورپردازی از یک جهت، علاقه کمتری به خانه های رو به شمال در ساخت و فروش وجود دارد. در خانه های رو به شمال، نورپردازی از سمت حیاط و فضای انتهای آن تامین می شود که اغلب نور نامناسبی را به فضاهای پشتی می رساند.

مالک این خانه نیز که سال ها قبل در آنجا سکونت داشت و یک بار آن را بازسازی کرده بود، در ابتدا به دلیل موارد ذکر شده علاقه مند به فروش زمین خود و خرید زمینی به سمت جنوب با ابعاد بزرگتر (زمین پروژه با متراژ ۲۰۰ مترمربع بود که تنها می توانست از یک دهانه ۱۰ متری نور دریافت کند)، زیرا او فکر می کرد که تمامی اعضای خانواده خواستار حضور نور طبیعی در فضای داخلی ساختمان هستند. علاوه بر این، وی به فضاهای بیرونی و پرورش گیاهان علاقه داشت. نکته قابل توجه دیگر محدودیت بودجه کارفرما برای ساختمان بود. مشکل اصلی پروژه به موضوعی جهت پاسخگویی به دغدغه های کارفرما تبدیل شد: چگونه می توان نور طبیعی را به طور مستقیم و موثر در فضای زندگی این خانه ها پراکنده ساخت؟

با انتقال فضای خالی عمودی نور پشت بام به مرکز خانه و اتصال آن به فضای خالی افقی دیگری که مانند ایوان در خانه های سنتی یک طرفه همدان – مانند خانه های غضنفری و شریفی – به صورت نیمه باز است. فضایی که نور را به قلب خانه می آورد، به سوال اصلی تحقیق پاسخ داده شد: هدایت تمام فضاهای اصلی به سمت این فضای خالی مرکزی در قلب ساختمان و ایجاد فضای داخلی جهت گیری به سمت بیرون و کسب حداکثری نور طبیعی.آنچه از بررسی رابطه بین درون و بیرون به دست می آید:محو شدن مفهوم قطعی بیرون در فضای نیمه بسته قلب پروژه و از بین رفتن تمایز قطعی درون و بیرون خانه و تبدیل آن به دیالکتیکی مبهم.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری خانه رفیعی دعوت می نماید.

معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی
معماری و طراحی داخلی مسکونی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 200

محمدحسین توکلی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

لینک کوتاه: