سفارش طراحی نمای ساختمان

نمای ساختمان نماد زیبایی و چشم نوازی سازندگان و ساکنان آن است. به گونه ای که افراد بسیاری اگر ساختمان دارای نمای مناسب نباشد ممکن است حتی نگاهی به آن نیندازند. یک نمای خوب می تواند ارزش ساختمان شما را زیاد کند. پس برای طراحی آن آنرا به یک تیم متخصص بسپارید.

 

طراحی نما چیست ؟

طراحی نمای ساختمان (facade design of the building) فرآیندی است که طی آن یک مهندس معمار با در نظر گرفتن کاربری سازه، اقلیم، ضوابط و قوانین شهرداری، منطقه ای و غیره، طرحی برای ظاهر بیرونی یک ساختمان رسم می کند. نما به یک طرف و معمولاً جلوی ساختمان اشاره دارد و یکی از مهمترین عناصر خارجی هر سازه است که نقش مهمی در اشاعه انرژی در یک سازه دارد.

ظاهر بیرونی سازه نه تنها برای ساکنان ساختمان، بلکه برای محیط اطراف نیز بسیار مهم است. اگر طراحی اصولی انجام شود، با مشاهده یک ساختمان از دور یا نزدیک، جزئیات نمای سازه واضح و غنی به نظر خواهد رسید!

 

طراحی نمای ساختمان
طراحی نمای ساختمان

 

اصول طراحی نمای ساختمان چیست؟

اگر برای زیبایی نمای منزل خود قصد سفارش طراحی نمای ساختمان را داشته باشید، باید حتما با اصول آن و فاکتورهای مورد نیاز در نحوه انجام آن آشنایی داشته باشید. نمای ساختمان تاثیر بسزایی در زیبایی و جذب بصری آن دارد. در نتیجه اهمیت ندادن به ظاهر ساختمان ممکن است برای افرادی که قصد خرید یا اجاره املاک را دارند خوشایند نباشد و از جذابیت کلی ساختمان کاسته خواهد شد. به همین علت باید در نمای ساختمان ویژگی هایی را رعایت نمود، تا نمای آن برای افراد جذابیت داشته باشد. در ادامه به برخی از این ویژگی ها اشاره میکنیم.

برای سفارش رندر ، سفارش رندر لومیون و سفارش مدلسازی به سایت هورنو مراجعه کنید.

  • اهمیت تقارن در طراحی نما
  • توجه به رنگ و بافت کار
  • نورپردازی در نمای ساختمان
  • محافظت از نما در مقابل تاثیرات جوی مانند سرما و گرما
  • استفاده از نما به عنوان عایق
  • استفاده از نما به عنوان رابط بین قسمت‌های داخلی و خارجی بنا
  • نما به عنوان یک معرف
  • ایمنی نما
  • هویت بومی‌
  • تناسب و ریتم نما

در ادامه به بررسی برخی از این اصول می پردازیم:

 

اهمیت تقارن در طراحی نمای ساختمان

نمی توان در هر نوع طراحی تاثیر تقارن را نادیده گرفت. حفظ تقارن در هر طراحی برای جذب بیننده موثر واقع می شود. اگر در نمای بیرونی ساختمان تقارن رعایت نشود، جذابیت های بصری کاسته شده و نمی توان انتظار زیبایی را از طرح ایجاد شده داشته باشید. در طراحی نمای ساختمان تقارن های ریز بسیار موثر است، برای مثال حفظ تقارن در درب و پنجره ها برای جذابیت نمای ساختمان بسیار اهمیت دارد. ممکن است در ابتدا تصور کنید نداشتن تقارن خود نوعی جذابیت محسوب می شود اما متاسفانه در طولانی مدت اینگونه نیست، تجربیات بسیاری اثبات نموده است حفظ تقارن در نمای ساختمان در طولانی مدت نیز به حفظ جذابیت منجر می شود. متاسفانه بعضی از شرکت هایی که در زمینه طراحی نمای بیرونی ساختمان فعالیت می کنند، ممکن است اهمیت لازمه را برای حفظ تقارن قائل نشوند و در نتیجه با تحویل کاری نامناسب مواجه خواهید شد. اگر برای سفارش طراحی نمای ساختمان مراجعه می کنید حتما به حفظ تقارن در نمونه کارهای قبلی دقت کنید. زیرا نبود تقارن فقط در یک نگاه ممکن است جذابیت داشته باشد و برای نمای ساختمان که در طولانی مدت مطرح خواهد بود جذابیت لازمه را ندارد.

طراحی نمای ساختمان
طراحی نمای ساختمان

 

توجه به رنگ و بافت کار

دومین اصول در طراحی نمای ساختمان توجه به متریال رنگ و بافت مورد استفاده است. مصالح باید به‌ گونه‌ ای انتخاب شوند که علاوه‌ بر زیبایی دوام لازم را داشته باشند و با شخصیت اهالی خانه یا ساختمان هماهنگی داشته باشند. برای مثال استفاده از مصالح چوبی و تاثیر بسزای آن در ایجاد آرامش در محیط خانه می‌ توانیم اشاره کنیم و همچنین استفاده از بافت‌ های دیگر دارای مزایای بسیاری برای اهالی ساختمان است، حس بهتر در بیننده خواهد شد.

نکته دیگر که باید به آن دقت کنیم انتخاب رنگ مناسب است، استفاده از رنگ‌ ها در اصول زیباشناسی ساختمان اهمیت بسیاری دارد و باید بیننده را جذب کند. برای مثال از تاثیر رنگ‌ ها می‌ توانیم به استفاده از رنگ‌ های تیره‌ تر نمای بالایی ساختمان اشاره کنیم همچنین استفاده از رنگ های روشن تر در نمای پائینی منجر به کوتاه تر دیده شدن ارتفاع ساختمان خواهد شد. در نتیجه اهمیت انتخاب رنگ و متریال مناسب اهمیت بسیاری دارد. شرکت های طراحی نمای ساختمان انتخاب و روانشناسی رنگ ها را در این زمینه حائر اهمیت می دانند و انتخاب رنگ ساختمان باید اصولی و جذابیت لازم را برای بیننده داشته باشد.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

 

اصول ریتم در معماری

از دیگر اصولی که در طراحی نمای ساختمان بسیار مؤثر واقع می‌ شود، تعریف ریتم در معماری است. باید ریتم در نمای ساختمان رعایت شود اما باید بدانیم ریتم در معماری به چه معناست؟

در واقع ریتم به این معناست که حرکات عناصر یا الگوهای تکرار شونده باید به همان شکل موجود ایجاد شوند یا رخ دهند. برای این مثال خطوط فرم‌ ها یا رنگ‌ ها را به‌ صورت کاملاً منظم و سازمان‌ یافته در طراحی ساختمان انجام گیرد. از این‌ رو سازماندهی نمای ساختمانی می‌ تواند جذابیت بصری برای بینندگان داشته باشد و نظم عناصر به‌ کار رفته در نمای ساختمانی ساختاری منسجم و سازمان‌ یافته در چشم بیننده داشته باشد. این موضوع باعث می شود تا جلوه ساختمان جذابیت بیشتری پیدا کرده و افراد از مشاهده نمای ساختمان خسته نشوند. به علاوه این موضوع ذوق و سلیقه سازندگان ساختمان را نشان خواهد داد.

طراحی نمای ساختمان
طراحی نمای ساختمان

 

تاثیر نورپردازی در نمای ساختمان چیست؟

حتما دیده‌ اید که ساختمان‌ های بسیاری در شب نمای متفاوتی دارند و دلیل استفاده از نورپردازی در طراحی نمای ساختمان است که یکی از اصول شناخته‌ شده است و نباید از معماری ساختمان آن را جدا دانست. زیرا نمای فوق‌ العاده‌ ساختمان‌ ها در شب می‌ تواند جلوه‌ ای بسیار زیبا و چشمگیر برای بینندگان داشته باشد. به‌ همین دلیل در طی سال‌ های اخیر نورپردازی جایگاه ویژه‌ ای در طراحی نمای ساختمان داشته‌ است. به‌ طور کلی استفاده از نورهای خیره‌ کننده از ویژگی‌ های نمای ساختمان شناخته می‌ شود و این موضوع برای کسانی که به طراحی نمای ساختمان خود اهمیت می دهند بسیار اهمیت دارد. کمتر ساختمان نوسازی را می بینید که به نمای بیرونی ساختمان خود اهمیت ندهد و استفاده از نورپردازی در شب برای آنان جایگاهی نداشته باشد.

 

طراحی نمای مسکونی

در طراحی و اجرای نمای مسکونی، باید به این مسئله توجه داشت که نما نباید به گونه ای باشد که تضاد زیادی با سایر ساختمان­ ها ایجاد کند. مهندسین معمار که در زمینه طراحی و اجرای نما به ویژه طراحی نمای مسکونی، فعالیت دارند این مسئله را به خوبی می‌دانند که هر چقدر نماها به یک دیگر نزدیک­ تر طراحی شوند، به لحاظ بصری حس بهتری را در مخاطب ایجاد خواهند کرد. هر چه مصالح ساختمانی مرغوب تر باشد، عمر نمای ساختمان مسکونی بیشتر می‌شود و نیاز به تعمیر یا تعویض نمای ساختمان، به حداقل ممکن خواهد رسید.

مصالح ساختمانی باید به گونه ای انتخاب شوند که بعد از مدتی زیبایی ظاهری خود را از دست ندهد و قابلیت شست و شوی نما در آینده وجود داشته باشد. ساختمان­ های مسکونی که در شهرهای بزرگ قرار دارند بیشتر ظاهر زیبای خود را از دست می‌دهند و احتمال تخریب نما به دلیل بارش باران‌های اسیدی به مراتب بیشتر است.

طراحی نمای مسکونی
طراحی نمای مسکونی

 

طراحی نمای ویلا و ساختمان ویلایی

ساختمان های ویلایی در مناطقی با شرایط اقلیمی مختلف ساخته می‌شوند. گاه در مناطق مثل شما ایران و گاه در مناطقی با اقلیم جنوب کشور! یکی از مهمترین مواردی که در طراحی و ساخت ساختمان‌های ویلایی مورد توجه قرار دارد، اجرای بالکن یا تراس است؛ زیرا علاوه بر نمای خاصی که به سازه می‌بخشد، بسیار کاربردی نیز هست. ایستادن در تراس و تماشای دریا و یا استراحت بر روی صندلی‌هایی که در تراس گذاشته می‌شود، مواردی هستند که در زمان طراحی باید مورد توجه قرار داشته باشند. بالکن می تواند محصور و یا غیر محصور (باز) باشد.

بالکن های محصور یا فرورفته (Recessed balconies) برای مناطقی مناسب است که سر و صدا یا وزش باد در آنجا غالب است. همچنین اجرای بالکن های محصور در موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

  1. حریم خصوصی در محیط مهم است.
  2. شرایط اقلیمی منطقه در بیشتر روزهای سال سرد بوده و بارندگی زیاد است.
  3. معماری و عمق نمای سازه ایجاب می کند که بالکن محصور طراحی و ساخته شود.

در هر صورت، بالکن یک ساختمان چه محصور باشد و چه غیر محصور، باید به نحوی طراحی شود که از کیفیتی مناسب برخوردار باشد. به عنوان مثال، روکش کف باید در برابر آب و هوا مقاوم باشد. درب بالکن بهتر است کشویی باشد تا فضا وسیع تر و بازتر به نظر برسد. همچنین تا حد امکان، فضای کافی برای میز و صندلی در نظر گرفته شود.

 

طراحی نمای ویلا
طراحی نمای ویلا

 

انواع سبک های طراحی نما

سبک های متنوع و جذابی برای انتخاب طراح ظاهری یک ساختمان وجود دارد. همان طور که قبلاً گفته شد، اجرای برخی سبک‌ها با توجه به سبک سازه‌های مجاور منطقه ای که ساختمان شما در آنجا قرار دارد، با محدودیت مواجه خواهد شد. اما موارد بسیاری نیز وجود دارد که با محدودیت همراه نیست و شما می‌توانید سبک مورد نظرتان را به راحتی انتخاب و اجرا کنید. در هر صورت، آنچه که مهم است، انجام کار به صورت حرفه‌ای است. به نحوی که علاوه بر نتیجه ایده‌آل، شما را از پرداخت هزینه‌های گزاف و مازاد محفوظ نگه دارد.

 

  • طراحی نما کلاسیک و نئوکلاسیک

اگر طرفدار نماهای لاکچری هستید و دیدن چنین نماهایی شما را به وجد می‌آورد، طراح سازه خود را به سبک کلاسیک اجرا کنید. طراحی نمای ساختمان با سنگ یکی از پرطرفدارترین گزینه‌هاست. استحکام و ماندگاری سنگ توأم با زیبایی چشمگیر آن و ایجاد حس لاکچری مهمترین دلیل در انتخاب آن است.

طراحی نما کلاسیک و نئوکلاسیک
طراحی نما کلاسیک و نئوکلاسیک

 

  • نمای رومی

نمای رومی، شکل تغییر یافته معماری کلاسیک بر اساس اهداف و سلیقه رومیان باستان است. بنابراین، بدنه و اساس طراحي نمای رومی، سبک کلاسیک است. در طراحی رومی، از مصالح جدید به ویژه بتن استفاده می‌شود. ستون‌های مجلل همراه با طاق و گنبدهای آراسته، شکوه خاصی به ساختمان‌های با نمای رومی می‌بخشد.

طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی

 

  • طراحی نمای مدرن

معماری مدرن مبتنی بر فناوری های نوین و ابتکاری ساخت و ساز است. شیشه، فولاد و بتن مسلح از عناصر اصلی در اجرای طراحی نما به سبک مدرن هستند.

این سبک بر خلاف سبک کلاسیک و رومی، تزئیات کمتری دارد اما در عین حال چشم‌نواز و شیک است. ترکیب شیشه، فلز، کامپوزیت و سنگ ظاهر متنوع و قابل توجهی به سازه‌های با نمای مدرن می‌بخشد. یکی از مزیت‌هایی که انتخاب و اجرای این طرح برای نمای ساختمان شما دارد، این است که در عین زیبایی، هزینه‌های کمتری را نسبت به بسیاری از طراحی های نما (مثل کلاسیک و رومی) دارد.

طراحی نمای مدرن
طراحی نمای مدرن

 

قیمت طراحی نما چقدر است؟

هزینه طراحی نما، به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از این عوامل، تعداد برهای نمای ساختمان (شرقی، غربی، شمالی یا جنوبی) است. علاوه بر این، متراژ یکی دیگر از مواردی محسوب می‌شود که در هزینه طراحی نمای ساختمان، نقش دارد. به عنوان مثال این که طراحی ویلا شما دوبلکس باشد یا فلت، طبیعتا متراژهای نمای ویلا متفاوت خواهد بود و به طبع هزینه آن نیز فرق خواهد کرد. چنان چه کارفرما طراحی نورپردازی را هم از مجری بخواهد، هزینه طراحی نما افزایش پیدا خواهد کرد. نقشه‌های فاز دو نیز هزینه ای جدا در پی دارند که در صورت تمایل در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد. در بحث اجرای نمای ساختمان، به غیر از متراژ ساختمان، متریال نیز در هزینه اجرای نمای ساختمان تاثیرگذار است. متریال اگر از برندهای وارداتی انتخاب شود، قطعا هزینه اجرا به مراتب بالاتر خواهد رفت.

 

جمع بندی مطلب

در این مطلب سعی داشتیم تا مهم ترین اصول نمای ساختمان را با شما به اشتراک بگذاریم. همان طور که می دانید اصول نمای ساختمان اهمیت زیادی در جلوه های بیرونی ساختمان دارد و به این موضوع باید اهمیت ویژه ای داد. زیرا ساختمانی بدون نمای مناسب جلوه بصری لازمه برای جذب مخاطبین را ندارد. اهمیت به رنگ و متریال به کار رفته، بافت ساختمان، نورپردازی و جلوه های شب، رعایت ریتم و تقارن از اهمیت بسزایی در اصول طراحی نمای ساختمانی خواهد داشت.

ممکن است ساختمان های بسیاری را دیده باشید که نمای چشم گیری ندارند و قطعا شما تمایلی به تماشای آن نداشته باشید، در مقابل ساختمان هایی با نمای مناسب می تواند به جذب مخاطبینی بیشتر کمک کند. بعضی از شرکت ها نیز ممکن است به سفارشات طراحی نمای ساختمان خود اهمیت لازمه را ندهند و در نتایج کار آنان می توانیم به نمای نامناسب برای ساختمان ها اشاره کنیم. کلیه سفارشات ما با رعایت اصول ذکر شده انجام می شود. شما نیز برای سفارش طراحی بیرونی ساختمان خود می توانید هم اکنون اقدام کنید.  امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

 

با ما تماس بگیرید:

آدرس:

  • تهران، پیروزی، خیابان محمود کریمشاهیان، پلاک 2
  • تهران، شهرک صنعتی خاوران، سایت فناوران، بلوار کوثر، پلاک 3408

تلفن:
021-91090379

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا