بام خانه سرانجام حجم خانه است. اهمیت این بخش به حدی است که اصطلاحا به آن نمای پنجم می گویند. بام می تواند به فرمهای گوناگونی نظیر بام صاف، شیبدار، گنبدی قوسی شکل، انحنا دار و غیره باشد و جزئیات آن نیز به صورت های یک پوش یا دو پوش، کدر یا شفاف باشد. انواع بام بر اساس اقلیم های مختلف متفاوت است مثلا در مناطق شمال ایران به دلیل بارندگی زیاد بامهای شیب دار استفاده می شود و در مناطق گرم و خشک ایران سقف های گنبدی و قوسی شکل ساخته می شده است. بام بنا در معرض تابش خورشید و بارندگی قرار دارد و در نتیجه تبادل حرارتی آن بایستی کنترل شده و در برابر نفوذ آب و رطوبت عایق گردد.

برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید. طراحی پشت بام یکی از ایده‌هاییست که شما می‌توانید به تنهایی آن را عملی کنید یا از تیم‌های متخصصی که در زمینه طراحی و اجرای بام سبز فعال هستند، کمک بگیرید تا روف گاردن مورد نظر را برای شما ایجاد کنند. همان طور که گفته شد در مناطق گرم و خشک فرم هایی نظیر تاق و گنبد و دیوارهای اطراف بام سبب ایجاد سایه در بخش هایی از بام می شود. بامهای دو پوسته (درپوش) می تواند در کم کردن انتقال حرارت از طریق بام کمک کند.

طراحی بام

در سقف های صاف، شیب بندی مناسب و تعبیه آبروها در بخش های مختلف بام در هدایت آب برف و باران کمک می نماید. در سقف های شیبدار توجه به جهت شیب و میزان آن و همچنین طراحی مناسب آبرو و ناودان در هدایت آب برف و باران موثر است. از طرف دیگر در سقف های شیب دار بایستی به همجواری همسایه ها توجه شود و جهت شیب سقف به گونه ای باشد که سبب مزاحمت برای ساختمان های همجوار نباشد و از نظر منظر بیرونی جهت شیب با ساختمانهای همجوار هماهنگ باشد.

در مناطق سردسیر نیز محل هایی جهت برف اندازی در اطراف بنا بایستی در نظر گرفته شود که این محلها محل عبور و مرور افراد نباشد.

در سقف های مسطح امکان ایجاد فضاهایی جهت دور هم جمع شدن و غذا خوردن و تماشای مناظر زیبای اطراف، مکان هایی برای خشک کردن لباس و مواد غذایی و پخت و پز وجود دارد.

در ضمن برخی از تأسیسات بنا در روی بام استقرار می یابد که محل استقرار این گونه تأسیسات بایستی به گونه ای باشد که در معرض دید افرادی که از حیاط یا گذر به بام نگاه می کنند، نباشد.

بامهای مسطح می تواند به عنوان فضای باز یا حیاط خانه کاربرد داشته باشد. برای استفاده بهتر از فضای بام می توان برای آن عایق کاری مناسب در نظر گرفت و از گیاهان و فضای سبز در آن ها بهره جست.

در نهایت بام بنا بایستی از زیبایی کافی برخوردار باشد و منظره ناخوشایندی از بیرون بام ایجاد نکند. بنابراین باید به محل خرپشته، محل کولرها، دودکش، شومینه و غیره توجه شود.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

طراحی بام

طراحی پشت بام

همانطور که اشاره شد بام های تخت این امکان را دارند که به عنوان حیاط و یا فضای باز برای ساکنین خانه استفاده شوند با توجه به مشکلات امروزی زندگی شهر نشینی و کمبود فضاهای باز و محوطه برای آپارتمان های مسکونی طراحی بام سبز و یا روف گاردن می تواند ایده ی مناسبی برای فضای استراحت و مکانی دنج و آرام برای ساکنین خانه ها باشد. در اینجا به بررسی ایده هایی برای طراحی پشت بام خانه می پردازیم:

۱.استفاده از فضای سبز و باغچه در پشت بام.

در طراحی روف گاردن اصلی ترین هدف خلق فضایی سبز و استفاده از درختان و درختچه ها ی و بوته و چمن و…. است که براساس تیپ بندی روف گارن و میزان هزینه ای که می خواهیم برای طراحی پشت بام انجام دهیم می توانیم درصد فضای سبز را مشخص کنیم.

فلاور باکس هایی که در پشت بام استفاده می شوند با توجه به عمق خاکی که دارند باید پیش بینی های سازه ای برای پشت بام انجام شود.

اگر عمق خاک فلاور باکس ها بیشتر از ۵۰ سانتی متر باشد جز بار مرده ساختمان حساب می شوند و اگر کم تر از ۵۰ سانتی متر باشد جز بار زنده حساب می شوند.

پوشش کف در طراحی پشت بام

در طراحی روف گاردن انتخاب کفپوش با توجه به سطح ایزوگامی  که کف تمام پشت بام های خانه ها وجود دارد نقشه مهمی در زیبایی فضای روف گاردن دارند. که به طور معمول در طراحی کفسازی روف گاردن از کفپوش های چوبی یا کفپوش چوب پلاستیک و همچنین تلفیق چمن مصنوعی و کفپوش چوبی می توانید استفاده کنید.

مبلمان های فضای باز

مبلمان فضای باز با توجه به هزینه  و مساحتی که داریم می تواند انواع آلاچق ها-آبنماها-کفپوش ها-دیوار پوش ها-پرگولا-آبشار صخره ای-نیمکت آتشدان ها و ….. باشد حتی ایجاد یک اتاقک برای دورهمی های شبانه بروی پشت بام می تواند ایده مناسبی برای طراحی پشت بام خانه باشد.

طراحی نور پردازی پشت بام

نورپردازی می تواند فضای پشت بام را جذاب تر نشان دهد. نورپردازی قوی یکی از نیازهای طراحی روف گاردن است. برای طراحی نورپردازی روف گاردن می توانید از تجهیزاتی مانند نور افکن-چراغ های دفنی-چراغ های زیر پله-ریسه های نور-دیوار کوب و حس گرهای حرکتی استفاده کنید.

طراحی پشت بام و آلاچق در رستوران

از مدل های پر طرفدار آلاچق آلاچق های چوبی-سیمانی و فلزی هستند. علاوه بر این آلاچق را از متریال و جنس های  سنگ و سیمان و آجر وچوب و… نیز می سازند. بهترین انتخاب جنس آلاچق با توجه به اینکه همواره در معرض عوامل طبیعی مانند نور خورشید و باد و باران و… است بهتر است جنس و متریال آلاچق متناسب با محیط و اقلیم و منطقه ی زندگی شما دارد.

طرح های آلاچق ها به صورت ثابت و متحرک هستند که طرح های ثابت مناسب برای پشت بام های بزرگ برای حداکثر ایجاد سایه است و از آلاچق متحرک و یا کلاه فرهنگی متحرک برای پشت بام های کوچک استفاده می شود تا در هنگام نیاز از آن استفاده کنید و هنگامی که از آلاچق استفاده نمی کنید کلاه آلاچق را بردارید.

اگر می خواهید درون آلاچق مبلمان قرار دهید با توجه به میزان میلمان سعی کنید که آلاچق را بزرگ تر انتخاب کنید . و بهترین ایده برای مبلمان کردن فضای آلاچق استفاده از آلاچق های شیشه ای هست تا اینکه بتوانید از مبلمان خود بیشترین نگهداری را در برابر شرایط محیطی انجام دهید.

نتیجه

در طراحی پشت بام می توان از یک بام کوچک نیز یک محیط جذاب بوجود آورد بام شما هر چقد هم کوچک باشد باز به شما امکان می دهد که یک محیط ایده آل برای جمع های خانوادگی و دورهمی ها ایجاد کنید.

طراحی روف گاردن و بام سبز می تواند یک ایده برای رهایی از آپارتمان های بی روح امروزی باشد  که شهرنشینی امروز با آن مواجه شده است و علاوه بر این از یک فضایی که همیشه بدون کاربرد رها می شد از آن استفاده کنید و یک فضای جذاب و مفرح برای ساکنین ساختمان خود بوجود آورید

روف گاردن می تواند جایگزین حیاط های از دست رفته ی گذشته در آپارتمان های امروزی باشد.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا