•  در شیوه های معماری ایران قرار گیری بر روی کوه رحمت و اشراف به جلگه مرودشت
  •   بزرگترین بنای سنگی ایران شامل : تالار های اجتماعات و پذیرائی، بناهای اداری و تشریفاتی، کاخهای مسکونی، ساختمان های نگهبانی و خدماتی، حیاط ها و ایوانهای مربوط
  •  در شیوه های معماری ایران بنا شدن مجموعه بر روی صفه سنگی
  •   ورودی این بنا دو پلکان دارد
  •   پله های تخت جمشید کم ارتفاع و سنگی اند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: شاهکارهای معماری معاصر ایران

  •    پس از پله ها به دروازه ملل می رسیم.
  •   در طرفین این سردر دو گاو بالدار با سر انسان
  •   جنوب این سردر تالار بزرگ آپادانا وجود دارد.
  •   کاخ دارسوش در جنوب اپادانا واقع است و ازآن کوچکتر است .
  •  در شرق آپادانا تالار صد ستون واقع است.
  •    در سر تالار صد ستون دو گاو بالدار حجاری شده است.
  •    درومگرایی در این بنا موج می زند ، هر بنا دارای راهرو و عناصر خاص خود است و هر بنا مجزای از دیگری است.
  •    تیرپوش تالار ها چوبی بوده است.
  •   دیوارهای خشت و آجری و روپوش سنگی
  •    بلند ترین ستون های دنیای آن روز در این بنا ساخته شده است.
  •  سرستون ها به شکل کله گاوی هستند و به نوعی بیرون زدگی آنان تکیه گاه تیر بوده است.
  •  پلان ساده و فضا ها با دیوار از یکدیگر جدا شده اند .
  • بهره گیری از شیوه ارارتو در طرح فضاهای راستگونه تالارهای ستوندارد و علاوه ها۔
  •   ارتباط دادن بخشهای فرعی ( همچون آشپزخانه با راههای پنهانی به ساختمان اصلی
  •  ساخت سایبان و آفتابگیر در جاهای ضروری
  •     زیبا سازی پیرامون ساختمان ها، چراء قدش، آپادانا با استخر ، آبنما و پردیس
  •    روش آسمانه (سقف) تخت چوبی و شیبدار با تیر ریزی عمود بر شم و دهانه های بزرگ با تیرچه چوبی سخت بریده و درودگری شده
  •   بهره گیری از آسمانه خمیده و تاق در زیر زمین ها
  • دستگ بریده و منظم و پاکتراش و ماه صیقلی از بهترین و مرغوب ترین ساختمایه ها استفاده می شد. کافی است که در مورد دقت سازندمان بگوییم. در ترکشی» (ریسمان کشی) ستونهای تخت جمشید، آنقدر این نشانه ها دقیق هستند که میلیمتری باهم اختلاف ندارند

برای خواندن مطالب مربوط به معماري معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: شاهکارهای معماری معاصر ایران ، بناهای شاخص معماری معاصر ایران

  •   در شیوه های معماری ایران پی سازی با سنگ لاشه و اورس
  •    نماسازی بیرونی با سنگ تراش و نماسازی درونی با کاشی لعاب دار
  •   پرداخت کف با بهترین ساختمایه ها آرایه
  •   بهره گیری از پایه ستون و سر ستون. آرایش سرستون ها با جزییاتی که برای بار گذاری رسب (تیرچه های چوبی کاملا متناسب و منطقی باشد.
  •  آرایش درگاه ها و سردرها با بهره گیری از زغره ها و پتکانه ها.
  • در شیوه های معماری ایران آرایش فضاهای درونی کاشی لعاب دار
  •  آرایش تارمی پلکان ها کوتاه و مالرو با نقش های برجسته و کنگره های زیبا