طراحی خانه دوبلکس
طراحی خانه دوبلکس

طراحی خانه دوبلکس

ساختمان دوبلکس باید به گونه ای طراحی شود که از فضاهای موجود بتوان بیشترین استفاده را کرد. در طراحی نقشه ساختمان دوبلکس همه موارد ساختمان از جمله بخش های خصوصی و مهمان در نظر گرفته می شوند تا بهترین نوع طراحی با توجه به فضای موجود صورت پذیرد. خانه های دوبلکس خانه هایی با دو طبقه هستند که از طریق یک راه پله به همدیگر وصل می شوند. طراحی خنه و ویلا دوبلکس شرایط خاص خود را دارد و متفاوت با سایر طراحی ها خواهد بود که در ادامه به جزئیات آن پرداخته می شود.

طراحی پلان دوبلکس

پیش از ساخت ساختمان دوبلکس باید برای آماده سازی نقشه آن اقدام گردد. در حال حاضر طراحی پلان ساختمان دوبلکس برای زمین هایی که مساحت آن ها کمتر از دویست و پنجاه متر است توصیه می گردد. در زمان های نه چندان دور نقشه های ساختمانی دوبلکس بیشتر برای زمین هایی که بسیار بزرگ و به اصطلاح اشرافی بوند کاربرد داشت اما امروزه نقشه ساختمان دوبلکس برای زمین های کوچکتر در نظر گرفته می شود چرا که با استفاده از آن امکان پیاده سازی خواسته های شخص کارفرما وجود خواهد داشت.

برای سفارش رندر ، سفارش رندر لومیون و سفارش مدلسازی به سایت هورنو مراجعه کنید.

علت اهمیت طراحی پلان دوبلکس

به احتمال زیاد تاکنون منازلی را مشاهده کرده اید که با وجود این که دارای فضای بزرگی هستند اما بسیار دلگیر و کوچک دیده می شوند. یا منازلی را دیده اید که با وجود قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید از نور حداقلی و محیط کلافه کننده ای برخوردار هستند. یا در برخی از موارد خانه های بزرگی را مشاهده کرده اید که با وجود بزرگی فاقد یک کمد دیواری مناسب است. تمامی مشکلات که در یک خانه وجود دارد مربوط به پلان یا نقشه آن است. نقشه ساختمان بسیار حائز اهمیت است با این وجود توجه چندانی به آن نمی شود. نقشه های استاندارد می تواند در بهینه سازی فضای منازل بسیار موثر عمل کند حتی در صورتی که زمین کوچکی داشته باشید می توان با یک نقشه استاندارد بسیاری از مشکلات را برطرف کرد. برای زمین هایی که دارای مساحت کوچک هستند بهترین گزینه نقشه ساختمان دوبلکس است از آنجا که در دو سطح فضاهایی ایجاد می شود لذا شاهد محیط بزرگتر و دلبازتری نیز خواهیم بود.

توجه به کاربرد و شکل در ساختمان دوبلکس

امروزه با توجه به مساحتی که وجود دارد در مورد طراحی نقش ساختمان دوبلکس دو نوع دیدگاه وجود دارد. در دیدگاه اول تاکید بر تعدد بخش های خانه است که در این صورت بخش ها به دلیل کمبود فضا کوچکتر در نظر گرفته می شوند. بر اساس دیدگاه دوم تمایل بیشتر برای فضای باز خانه وجود دارد بر این اساس ممکن است که برخی از بخش های داخلی که ضرورت چندانی ندارد از نقشه و ساختمان حذف شود. در دو دیدگاه فوق کاربردی بودن بسیار حائز اهمیت است بدین معنی که داشتن بخش های زیاد نباید مانعی برای راحتی استفاده از فضا شود چرا که در این صورت مشکلات زیادی بوجود می آید و حتی از لحاظ ایمنی نیز ساختمان ممکن است دچار مشکل شود. در کنار کاربردی بودن به شکل و فرم نیز توجه می شود چرا که در طراحی نقشه ساختمان دوبلکس اولین موضوعی که در ذهن تداعی می شود مربوط به شکل و فرم است لذا کاربرد و شکل باید در کنار هم توامان مورد توجه قرار بگیرند تا رضایت مشتری در نهایت بدست بیاید.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

 ساختمان دوبلکس شامل چه قسمت هایی است؟

در نقشه های این ساختمان به طور کلی، طبقه همکف به عنوان قسمت عمومی در نظر گرفته می شود که در بردارنده سالن پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و محل خواب مهمان است. طبقه اول نیز به عنوان قسمت خصوصی در نظر گرفته می شود که شامل محل خواب میزبان، نشیمن، پنتری و سرویس ها می باشد. طبقات با استفاده از پله ای زیبا و طراحی خاص به یکدیگر متصل می شوند. در پلان ساختمان duplex همچنین از تراس استفاده می شود که رابط فضای داخلی با بیرونی است که در واقع همان ایوان می باشد. از بازشوها نیز جهت ارتباط بصری میان طبقات می توان استفاده کرد. در صورتی که کارفرما به دنبال خانه duplex با تمام تجهیزات و بخش ها باشد علاوه بر قسمت های عمومی و عادی که وجود دارد باید تعدادی اتاق برای مهمان ها، اتاق مستر، آبدارخانه، آسانسور و…نیز در نظر گرفته شود. البته در صورتی که محیط و فضای زمین کوچکتر باشد در این صورت به اجبار باید برخی از قسمت ها حذف شود.

برخی از بخش های مهم در طراحی پلان دوبلکس

  • راه پله بدون تردید می توان گفت که راه پله ها در طراحی پلان ساختمان های دوبلکس و همچنین در خود این ساختمان ها مهم ترین عنصر به حساب می آیند. تاثیر راه پله ها در ظاهر و زیبایی خانه های دوبلکس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که راه پله ها به خوبی طراحی نشوند ممکن است که فضای زیادی از دست بروند. پیش از آغاز طراحی نقشه باید مکان راه پله مشخص شود و سپس برای طراحی سایر بخش ها اقدام شود.
  • آسانسور: در برخی از موارد ممکن است که به دلیل داشتن پله و اختلاف سطح زیاد، کارفرما تمایل چندانی به پلان دوبلکس نداشته باشد. با استفاده از آسانسور می توان این مشکل را برطرف کرد و جابجایی بین طبقات را آسانتر کرد. در ساختمان های دوبلکس که برای آن ها زیر زمین نیز در نظر گرفته شده است استفاده از آسانسور می تواند ضروری باشد.

چند نکته مهم که باید توجه شود :

  • از با اهمیت ترین نکات در طراحی  ساختمان دوبلکس مربوط به سبک معماری آن است. زمانی که معماری ساختمان از نوع کلاسیک باشد با زمانی که نوع معماری مدرن است در چیدمان و ارتباط المان ها با فضا تفاوت هایی وجود خواهد داشت لذا قبل از آغاز طراحی باید نوع دکوراسیون و سبک طراحی مورد توجه طراح قرار بگیرد.
  • زمانی که طراحی نقشه منزل دوبلکس صورت می گیرد باید به موارد متعدد در کنار همدیگر توجه شود که می توانیم به اصول استاندارد، سلیقه مشتری و زیبایی اشاره داشته باشیم. بر همین اساس باید تمامی موارد از جمله راه های دسترسی، ورودی ها، ابعاد اتاق ها، پنجره ها، نورگیری، امکانات، کمدهای دیواری و… با در نظر گرفتن هماهنگی بین سه مورد گفته شده صورت پذیرد.
  • در ساختمان دوبلکس غیر از سبک طراحی، بر روی سایر اجزا و جزئیات نیز توجه می شود که می توان به وجود بخش های مختلف، چیدمان بخش، ارتباط بین بخش، راه های دسترسی، ایجاد فضا برای گیاه کاری و… اشاره داشت.
علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا