قانون سه در طراحی داخلی
قانون سه در طراحی داخلی

در دنیای طراحی داخلی، رمز خلق فضایی دلنشین و مجلل، پیروی از اصول و قواعدی است که به دکوراسیون منزل جان می‌بخشد. یکی از مهم‌ترین اصول و قواعد، قانون سه در طراحی داخلی به‌شمار می‌رود. احتمالا قبلا این موضوع را شنیده‌اید؛ اما قانون سه چیست؟ چگونه آن را در خانه خود بگنجانیم؟

قانون سه در طراحی داخلی چیست؟

قانون سه، یک اصل اساسی در طراحی محسوب می‌شود. این اصل، بر هر فضایی در خانه شما تاثیر می‌گذارد. این قانون، می‌گوید چیزهایی که به تعداد فرد مرتب شده‌اند، جذاب‌تر و موثرتر هستند. قانون سه را از معماری، مجلات، عکاسی تا طراحی داخلی و حتی مذهب می‌توان دید. این قانون، به بهترین وجه با تئوری فنگ‌شویی ترکیب می‌شود که مفهوم گسترش اعداد فرد و ایجاد انرژی بیشتر را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید به فضای داخلی خود انرژی بیشتری بدهید، باید فضایی خوشایند و دارای طراحی مناسب ایجاد کنید.

عدد جادویی سه: چرا؟

درست است که “یک” عددی ساده است؛ اما، آیا واقعاً برای ایجاد فضایی دلنشین و پرانرژی کافی است؟ از طرفی، “پنج” یا “هفت” یا تعداد بیشتر، ممکن است شلوغی و آشفتگی به‌همراه داشته باشند. عدد “سه” اما، گویی طلسمی دارد که تعادل و انسجام را به فضا می‌بخشد. مغز انسان، به‌طور ذاتی تمایل دارد که اشیاء را به‌سرعت دسته‌بندی و سازمان‌دهی کند. با استفاده از عدد جادویی “سه”، به‌راحتی می‌توان نقطه کانونی و مرکزی را در هر فضا پیدا کرد و حس تعادل و هماهنگی به وجود آورد.
برای این‌که تعادل بین تقارن و عدم تقارن را واضح‌تر توضیح دهیم، چند نکته برای شما گردآوری کرده‌ایم. اما، به یاد داشته باشید؛ لازم نیست به همه آن‌ها پایبند بمانید. قانون سه در طراحی داخلی، می‌تواند انعطاف‌پذیر باشد و گاهی اوقات می‌توان آن را زیر پا گذاشت. حال، ایده‌های ما را در مورد نحوه اعمال قانون سه در خانه خود بررسی کنید:

رنگ‌ها

فکر می‌کنید عدد جادویی سه در انتخاب رنگ برای یک اتاق نیز اعمال می‌شود؟ بر اساس قانون سه در طراحی داخلی، معادله‌ای استاندارد وجود دارد که نحوه انتخاب رنگ برای یک اتاق را بیان می‌کند. 60-30-10 را به‌خاطر بسپارید:

  • 60 % رنگ اصلی فضا
  • 30 % رنگ دوم
  • 10 % رنگ تاکیدی

وقتی صحبت از انتخاب رنگ برای یک اتاق می‌شود، باید به یک نکته توجه کنید: فقط دورنگ، سایه یا تن در یک اتاق می‌تواند احساس صافی، بدون انرژی و حال مثبت را به وجود آورد. رنگ سوم، اتاق را به مکان دیگری می‌برد که کامل و پرتر به نظر می‌رسد. اصل کلی هنگام اعمال رنگ به اتاق شما این است که یک ناحیه بزرگ‌تر از رنگ اضافه کنید؛ به‌عنوان‌مثال یک دیوار تاکیدی و یک مبل. اگر نمی‌خواهید فضا نامناسب به نظر برسد، باید به‌دنبال دو راه دیگر برای معرفی مجدد رنگ اصلی (حداقل سه بار) باشید. به‌این‌ترتیب، به اتاق رنگ و لعاب می‌بخشید.

قانون سه در طراحی داخلی
قانون سه در طراحی داخلی

چگونه رنگ‌های خود را برای فضایی ایده‌آل انتخاب کنیم؟

اگر رنگ‌های جسور و اشباع را دوست دارید، طبق غریزه خود پیش بروید و آن‌چه را که بیشتر دوست دارید، انتخاب کنید. فقط مطمئن شوید که قانون سه در طراحی داخلی را دنبال کرده‌اید و برای ظاهری مدرن‌تر به یک رنگ در سایه‌های مختلف پایبند باشید. اگر رنگ‌های ملایم را بیشتر دوست دارید، سه سایه مختلف از همان رنگ خنثی را برای طراحی آرامش‌بخش‌تر اتاق انتخاب کنید. با رعایت قانون سه هنگام انتخاب رنگ برای فضای داخلی منزل خود، به اتاقی مجلل و با طراحی مناسب دست خواهید یافت.

اندازه و شکل

قانون سه در طراحی داخلی، همچنین در مورد اندازه و شکل یک شی اعمال می‌شود. این قانون، شامل ارتفاع و محیط است. برای مثال، می‌توانید سه بطری تزیینی با اندازه‌های مختلف انتخاب کنید؛ به‌این‌ترتیب، جذابیت بصری بیشتری به وجود خواهید آورد. همچنین، می‌توانید با سه قطعه با اشکال مختلف، یک مجموعه دکوراسیون جذاب بیافرینید.

قانون سه در طراحی داخلی
قانون سه در طراحی داخلی

بافت‌ها

تابه‌حال فرصت کرده‌اید به یک اتاق کاملا سفید نگاه دقیق‌تری داشته باشید؟ به‌راحتی متوجه خواهید شد که حتی با این‌که اتاق سفید به نظر می‌رسد، آن‌قدرها هم سفید نیست. اگر بادقت بیشتری نگاه کنید، سایه‌های زیادی از سفید، بژ و کرم را خواهید دید. همچنین، بافت‌های متعددی از چوب، حصیر تا کتان و پنبه را مشاهده خواهید کرد. در مورد بافت‌ها نیز، باید قانون سه در طراحی داخلی را رعایت کنید.

قانون سه در طراحی داخلی
قانون سه در طراحی داخلی

سه‌پارچه

این مورد از قانون سه در طراحی داخلی، می‌تواند کمی پیچیده باشد. هنگام طراحی فضای داخلی منزل خود، بهتر است سه‌پارچه متناسب انتخاب کنید. آن‌ها باید رنگ‌ها، بافت‌ها و الگوهای یکدیگر را برجسته سازند. سعی کنید تمام گزینه‌های پارچه خود را بچینید و سه مورد را بر اساس بافت، الگو و رنگ برگزینید. پارچه‌های مختلفی را که رنگ‌های مشابهی دارند (مانند گل و راه‌راه)، ترکیب کنید.
انتخاب پارچه‌ای که دوست دارید و استفاده از آن روی پرده‌ها، بالش‌ها، روتختی و بسیاری چیزهای دیگر وسوسه‌انگیز است. به انتخاب طرح‌هایی مثل گل‌دار، دمشقی و چهارخانه بیندیشید و آن‌ها را به‌طور کامل ترکیب کنید.

قانون سه در طراحی داخلی
قانون سه در طراحی داخلی

اهمیت نورپردازی

چند چراغ باید برای اتاق خود انتخاب کنید؟ البته، عدد جادویی سه. حتی هنگام انتخاب نور برای فضای داخلی خانه خود، باید از قانون سه در طراحی داخلی پیروی کنید. اما، برداشت اشتباهی نداشته باشید. این امر، به معنای داشتن سه چراغ در یک اتاق نیست؛ بلکه، به این معنی است که باید به سراغ سه سبک مختلف نورپردازی بروید.
به‌طورکلی، یک اتاق باید دارای چراغ سقفی، چند لامپ روی میزهای عسلی و چراغ‌های ریلی، نور زیر کابینت و شمع‌های مرتب چیده‌شده باشد. ترکیب این چراغ‌ها، فضایی کاملا متعادل با فضایی دنج و زیبا به وجود می‌آورد.

قانون سه در طراحی داخلی - اهمیت نورپردازی
قانون سه در طراحی داخلی – اهمیت نورپردازی

قانون سه در چیدمان مبلمان

تنوع بی‌نظیر قوانین و ایده‌ها برای چیدمان مبلمان، گاه می‌تواند طاقت‌فرسا و گیج‌کننده باشد. راحت باشید؛ قانونی کلی و جادویی برای دنبال‌کردن وجود دارد: قانون سه در طراحی داخلی. اگر مجلات طراحی را ورق بزنید، به‌سرعت متوجه خواهید شد که به‌طور معمول مبلمان اتاق نشیمن در مجموعه‌های سه‌تایی مانند یک مبل و دو صندلی چیده می‌شوند. شما باید برای کاربردی‌تر کردن اتاق خود پیرو این قانون جادویی باشید.
سه قطعه مبلمان کاملا متعادل را در یک مثلث انتخاب کنید. می‌توانید قطعاتی را برگزینید که از نظر اندازه و شکل شبیه هم هستند؛ اگرچه می‌توانند رنگ متفاوتی داشته باشند. شما باید سعی کنید قانون سه را در فضای داخلی خانه خود با انتخاب مثلا یک‌تخت بزرگ و دو میز عسلی کوچک اجرا کنید. به‌این‌ترتیب، اتاق مقیاس صحیح را حفظ خواهد کرد و کمی جذابیت بصری به‌دست خواهد آورد. چیدمان مبلمان در یک اتاق، نباید برای شما مثل یک راز به نظر برسد.

قانون سه در چیدمان مبلمان
قانون سه در چیدمان مبلمان

نحوه چیدمان میز جلو مبلی‌ عالی

به نظر نمی‌رسد آسان باشد؛ اما، یک میز جلو‌مبلی‌ جذاب را می‌توان در هر جای خانه خود چیدمان کرد. شما فقط باید قانون سه در طراحی داخلی را دنبال کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است: سه قطعه را انتخاب کنید که مقیاس و رنگ آن‌ها با هم و با فضایی که می‌خواهید در آن قرار گیرد، مطابقت داشته باشد.
داشتن گل‌های موردعلاقه‌مان روی میز در حین خواندن روزنامه صبح و لذت‌بردن از قهوه، همیشه لذت‌بخش و تازه است. روز خود را چگونه شروع می‌کنید؟ برای این‌که سازمان‌دهی خوبی داشته باشید از تقویم کمک می‌گیرید؟ تقویم خود را برای برنامه صبحگاهی روزانه خود روی میز جلو مبلی قرار دهید.

آثار هنری و دکوراسیون

یکی از بهترین چیزها در مورد قانون سه در طراحی داخلی، این است که به‌طورکلی نیازی به خرید مبلمان جدید یا هر کالای گران‌قیمت جدید ندارید. فقط باید به فضای داخلی خانه خود نگاهی بیندازید و ببینید چگونه می‌توانید قانون سه را برای ایجاد پیشرفت‌های قابل‌توجه اعمال کنید.

قانون سه در طراحی داخلی
قانون سه در طراحی داخلی

سه تا چیزهای دست‌وپاگیر خود را چندبرابر نکنید

تمیز نگه‌داشتن خانه اهمیت بسیاری دارد. ممکن است فکر کنید تصور چیدمان تزئینات در اتاق به‌گونه‌ای که از شلوغی جلوگیری کند، چالش‌برانگیز باشد. برای دستیابی به لوازم جانبی که به‌خوبی کنار هم قرار داده شده‌اند، باید به تقارن فکر کنید. به‌خاطر داشته باشید که به حفظ تعادل در فضای داخلی خانه خود بپردازید و به آن فضای طبیعی ببخشید.
شما باید به‌خاطر داشته باشید که برای اعمال قانون سه در طراحی داخلی، نیازی به یک نوع وسیله نیست. تصور کنید یک میز عسلی با مجسمه‌ای شیک، یک گیاه سبز و کتاب موردعلاقه‌تان روی آن باشد. این ترکیب، راهی عالی برای القای فضایی گرم و صمیمی به فضای داخلی خانه شما خواهد بود؛ این‌طور نیست؟

قانون سه در طراحی داخلی
قانون سه در طراحی داخلی

نگذارید عدد جادویی سه دیوانه‌تان کند

البته، به‌طورکلی طراحان داخلی خانه از اکثر قوانین پیروی می‌کنند؛ اما، این به این معنی نیست که شما نمی‌توانید آن‌ها را زیر پا بگذارید. برای یک ثانیه بایستید و فقط یک‌نفس عمیق بکشید. حال می‌توانید دست از فکرکردن به تمام چیدمان‌های سه‌تایی که می‌خواستید مطابق با قانون سه در طراحی داخلی در فضای خانه خود داشته باشید، بردارید.
تقارن اصلا ویژگی نامطلوبی نیست. عدد جادویی سه فقط یک راهنماست و قابلیت تغییر دارد. می‌توانید پنج یا نه مورد را در یک گروه مرتب کنید و همچنان جذابیت بصری مطلوبی داشته باشید. در مورد تعداد فردی از وسایل، نکته‌ای وجود دارد که هر فضایی را جالب‌تر می‌کند.

قانون سه در معماری

همه ما می‌دانیم که تقارن در معماری برای یک طراحی متعادل چقدر مهم است. شما باید به فکر گنجاندن قانون سه در معماری خانه خود باشید. ایده بسیارخوبی برای مدرن‌تر کردن خانه شما با عدد جادویی سه وجود دارد. چه می‌شود اگر یک پنجره بزرگ در یک طرف خانه داشته باشید؛ درحالی‌که، طرف مقابل می‌تواند سه پنجره کوچک‌تر را در برگیرد که کاملا با پنجره بزرگ‌تر مطابقت داشته باشد. این ایده، جلوه‌ای منحصربه‌فرد و تعادلی بی‌نظیر به طراحی خانه شما می‌بخشد.

قانون سه در طراحی داخلی برای مینیمالیست‌ها

اگر طرح‌های مینیمالیستی را ترجیح می‌دهید، بهتر است از شلوغ‌شدن خانه خود اجتناب کنید. حتی در مینیمالیستی‌ترین فضاها نیز، می‌توان از قانون سه برای ایجاد جذابیت بصری استفاده کرد.
همیشه این امکان وجود دارد که با چیدمان مبلمان در گروه‌های سه‌نفره این قانون را اجرا کنید. می‌توانید سه قطعه ساده را روی میز قهوه قرار دهید. می‌توانید یک دکوراسیون ساده با سه شمع در اندازه‌های مختلف بچینید یا سه گل با رنگ‌های مختلف را در سه گلدان یکسان بگذارید. فقط به غریزه خود اعتماد کنید؛ انتخاب‌ها نامحدود است.

جمع‌بندی

قانون سه در طراحی داخلی، یکی از قوانین بسیارمهم است و می‌تواند ابزاری قدرتمند هنگام تزیین خانه شما باشد. این قانون، این قدرت را دارد که اتاق را به‌طور کامل تغییر دهد. بهترین نکته در مورد این قانون، این است که برای اعمال آن به پول زیادی نیاز ندارید. قانون سه دیگر یک راز نیست. به نظر شما این روش، راهی خلاقانه برای افزودن زیبایی و حس آرامش به خانه شما به‌شمار نمی‌رود؟ به خاطر داشته باشید که قوانین فقط برای راهنمایی هستند؛ پس خلاق باشید و از تزیین خانه‌تان لذت ببرید!

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا