رُستم وسکانیان معمار، نقاش و پیکره ساز، در سال ۱۳۱۱ در شهر تبریز به دنیا آمد. وی دانشآموختۀ رشتۀ هنر از دانشگاه تهران، فارغالتحصیل دانشگاه بوزار پاریس و دانشآموختۀ معماری از دانشگاه گراتس اتریش بود. تدریس در دانشگاه تهران، با درجۀ استادیاری و مدیریت گروه هنرهای زیبای دانشگاه تهران از جمله فعالیتهای حرفهای وی محسوب میشود. وسکانیان طی سالهای فعالیت حرفهای خود موفق به کسب جایزۀ بورس تحصیلی در دانشگاه پاریس، جایزۀ اول سیآیتیای (CITE) از دانشگاه پاریس و جایزۀ دوسالانۀ تهران در ۱۳۳۶ شده است.۱
رُستُم وسکانیان یکشنبه شب ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ (۱۱ اوت ۲۰۱۳) به دلیل بیماری در گلندیل، کالیفرنیا، در گذشت.
“مسیر زندگی هنری رستم وسکانیان بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه تهران در سال ۱۹۵۹ مشخص شد. او پس از انتخاب به عنوان پنجمین دریافت کننده کمک هزینه تحصیلی دولتی، برای تکمیل تحصیلات معماری خود به پاریس اعزام شد.،پس از چهار سال تحصیل در مدرسه هنرهای زیبای پاریس، (بوزار) در سال 1964 به عنوان استادیار در آتلیه معمار مشهور، هوشنگ سیحون، به دانشگاه تهران بازگشت.او در طی ده سال حضور در دانشکده، از سال 1975 مدیریت گروه معماری دانشگاه تهران را بر عهده داشت تا سال ۱۹۸۰ که دانشگاه ها تعطیل شدند. در طول این دوره وسکانیان مشغول برگزاری نمایشگاه های هنری، پروژه های معماری و مسئولیت های دانشگاهی بود. در سال ۱۹۷۴ او در یک فرصت مطالعاتی در دانشگاه پنسیلوانیا، از دفتر لویی کان معمار شهیر جهان که احتمالا او را در سال ۱۹۷۰ ملاقات کرده بود، بازدید کرد.
یادمان گرایی (مانیومنتالیتی) انسانی، ترکیبات موفقیت آمیز مواد های سنتی و بتن، و طراحی های منطقه ای “کان”، گرایشات وسکانیان را تحت تاثیر قرار داد.در آن هنگام او نمی دانست دو دهه آخر از زندگی هنری او صرف آثاری نزدیک به شاهکارهای کان خواهد بود. بناهای وسکانیان در دهه ۱۹۶۰، شامل باشگاه ارامنه و خانه آخرهفته در تهران همچنین کودکستان ارامنه در تبریز، نمونه های نخستین از نوگرائی(مدرنیسم)، منطقه ای در ایران می باشند.مصالح بومی مختلف برای تجدید نظر و بازنگری درباره اصل فرم و کارکرد گرد هم آورده شدند. همچون “لویی کان”، درک عمیق و احترام به تاریخ، وسکانیان را از سایر نوگراها (مدرنیستها) متمایز می کرد.کسی که مدت زمانی از فعالیتهای ساختمانی خود کنارگیری نمود و به حفظ و نگهداری آثار تاریخی پرداخت،مرمت صومعه تادئوس مقدس و مستندنگاری کلیسای سرکیس مقدس، نمونه هایی تاثیرگذار از تعهد او نسبت به تاریخ بودند.” ۲
آثار معمار
– نیایشگاه صلیب مقدس
– مجموعه ورزشی آرارات
تحریریه گروه معماری هورنو
منبع: سایت معماران ایرانی