ویلا روشه که ۱۹۲۵ – ۱۹۲۵ به عنوان محل اقامت رائول روشه، بانکدار سوئیسی طراحی شد، به عنوان فضایی برای مجموعه آثار هنری آوانگارد ساخته شده است و مجموعهای محض از حجم فضایی است که برنامههای دوگانه منزل و گالری را به نمایش میگذارد.
گردش در ویلا روشه نقش مهمی در پیوند این دو برنامه به یک نقش ایفا میکند به عنوان تجربه فضایی تصور میشود و شامل یک مسیر خاص و دقیق است که ساکنین را هدایت میکند و از کار هنری به عنوان یک برنامه سفر از طریق تاریخ استفاده میکند.
با شروع هنر کوبیستی و به پایان رساندن آن با اصالت، گردش در برابر پیانو منتهی به یک توالی از فضاهای کاملاً روشن میشود که به طور مشهود برای تجربی بودن طراحی شده اند و از یک نقطه ثابت دیده میشوند. دقیقاً سوراخهای دیوار، پلهها، رمپها و بالکن ها، فضا را به دو لایه بعدی تقسیم میکنند مانند لایههای نفوذ ناپذیر که با روشنایی خیرهکننده و در عین حال ظریف و محجوب به تعادل ویلا نفوذ میکنند.
سلسله مراتب آن موضوعی است که از بازدید کوربوزیه به آکروپولیس الهام گرفته شده است. هر اتاق دارای یک هدف خاص – اتاق خواب، آشپزخانه، حمام – در خارج از منطقه واقع شده است که به عنوان یک هشتی مرکزی ساخته شده است و نور را در سراسر ویلا و اتاق پخش میکند.
از طریق سری راهروها در ویلا روشه، به ساکن یک تجربه شخصی از فضا داده میشود. حجم برجسته فضایی به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته میشود که تفرجگاه میتواند همه را در یکجا تجربه کند، با این حال این مسیر فرد در سراسر است ویلا همان چیزی است که درک وی از این اقامتگاه را تعیین میکند.
ویلای روشه روش رنگ رنگارنگ را با استفاده از رنگ پلی کروماتیک، از خاکستری تیره تا آبی روشن، در مقایسه با نمای سفید کاملاً سفید، به کار میبرد.
رویکرد ویژه لو کوربوزیه به طراحی ویلا روشه مدل زیبایی از معماری فرانسه را به خود اختصاص داد و یک نمایش از رویکرد طراحی اصولی اش را به کاملترین شکل انجام داد. کوربوزیه این روش را زیبایی، پر جنب و جوش توصیف میکند، اما نیاز به یک سلسلهمراتب کلاسیک برای نظم بخشیدن به آن دارد.