انواع الگو برداری از سازه های طبیعی در معماری و طبیعت و معماری


الگو برداری شکلی از طبیعت

انواع الگو برداری از سازه های طبیعی در معماری و طبیعت تنها به تقلید از شکل در سازه پرداخته می شود و به مبانی و اصول سازه ای آن توجه نمی شود. بعنوان نمونه لایه های زمین منطبق با نیروهایی که به آن وارد می شوند، فرم مورد نظر خود را اختباس می کند. در حالیکه معماران با حذف و نادیده گرفتن این نیروها صرفا وضعیت موجود را برداشت می کنند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: طرح های معماری مدرن

شهر فرهنگ کاليجيا


تبدیل ساختمانی ظاهرا طبیعی به واقعیت، عملی پر هزینه و در واقع غیر طبیعی است. علت این است که طبیعت از قانون حداقل انرژی استفاده می جوید، در صورتیکه برای ساختن ساختمانی شبه طبیعی با فرم های نا منظم باید انرژی بسیار زیادی صرف شود.

موزه ی هنرهای نمایشی ابوظبی


انواع الگو برداری از سازه های طبیعی در معماری و طبیعت

گروهی از معماران پا را فراتر گذاشته و جدای از الگو برداری شکلی به منتزع کردن طبیعت در راستای ایجاد ساختاری متعادل، پایدار و ایستا پرداخته. این معماران در حالیکه به نمادها می پردازند همزمان به مفهوم دیگر واژه استعاره که ایجاد هماهنگی لازم بین راهکارهای سازه ای با ایده طرح می باشند، توجه می کنند.

انواع الگو برداری از سازه های طبیعی در معماری و طبیعت می تواند ما را از دام سطحی نگری در امام نگه دارد. بنابراین تاکید بر برترین ( استعاره ) به عنوان راهبردی خلاقانه در تقابل با سطحی نگری کاملا شایسته است. معمارانی که به طبیعت از دریچه استعاری نگریسته اند و ساختمان های خود را بر مبنای آن بنا کردند بهترین الگوی این راهبرد خلاقیت می باشند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن با آجر ، معماری مدرن جهان

فرودگاه کانسای


عظیم ترن ساختمانی را که استعاره و ایهام (سازه ای ) در آن بکار گرفته شده است، فرودگاه کانسای در اوکازای ژاپن می داند که طراح آن رنزو پیانو است. این فرودگاه از بالا مانند یک هواپیمای بدون موتور بالی به پهنای یک مایل و سدی که زیر بال است (یک پرنده خفته).

پیانو که همکار راجرز در طراحی مرکز ژژ پمیدو بوده است، در سقف فلزی سفید از بیان گرایی سازه ای استفاده می کند. اینها پوست استخوان این هواپیمای مواج بددون موتور هستن اما آنچه که در این طرح جدید است منحنی ارگانیک قسمت فوقانی سقف است.

فرودگاه کانسای


این منحنی ها نیز مانند منحنی ها کالاتراوا از مهار مثلثی شروع شده و خمیده می شود. فضای داخل نیز مانند استخوان های پشت ستون فقرات است. همانطور که در فرودگاه قدم می زنیم مثل این است که در داخل موزه تاریخ طبیعی از اجزا و دنده های دایناسور قدم می زنیم.

سنتیاگو کالاتراوا از آن دسته معمارانی است که توانست  استعاره سازه را به معماری برگرداند. او در طرح ایستگاه ترن لیون سمبولی از پرواز تبدیل به ایده و قالب ساختمان کرد. بال سیاه و سفید فلزی آن گویی در حال حرکت است و می خواهد از زمین بلند شود این ایده همزمان با درک نیروهای طبیعی و مهارت در بکارگیری مصالح شکل گرفته است.

ایستگاه ترن لیون


شهر علم و هنر


الگو برداری از قوانین طبیعت

بهترین حالت ممکن این است که از قوانین طبیعت می باشد. به گونه ای که ممکن است در ظاهر هیچ نوع همگونی و تطابقی پیدا نشود. همچنین از آنجاییکه این قوانین در طبیعت عمومیت داشته ، لذا نباید برای بهره گیری از این قوانین یک نمونه خاص از طبیعت الهام گرفت. سازه معماری با بهره گیری از این این قوانین نسبت به همه حالات دیگر به طبیعت نزدیک تر اند.


منبع

کتاب انسان طبیعت نقره کار

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا