ایستگاه آتش نشانی ویترا

مستند چهل گره قسمت دوم
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

زمان: 1993
کاربری: ایستگاه آتش نشانی
معمار: زاها حدید
مکان: ویل آم راین، آلمان

ایستگاه آتش نشانی ویترا

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

ایستگاه آتش نشانی ویترا

اگرچه زاها حدید در اواخر دهه ۱۹۷۰ فعالیت معماری برجسته خود را آغاز کرد، اما تا دهه ۹۰ میلادی بود که نقاشی‌های او را به شکل فیزیکی در آمد. ایستگاه آتش‌نشانی ویترا که برای مجتمع کارخانه ای به همین نام در ویل-آم-راین، آلمان طراحی شده است، نخستین پروژه طراحی حدید بود که ساخته شد. این صفحه بتونی که به طور مایل به صورت عمودی شکل می‌گیرد و خیابانی را از طریق این مجتمع شکل داده و تعریف می‌کند، اولین تلاش برای ترجمه نقاشی‌های تخیلی قدرتمند حدید به یک فضای معماری عملکردی ارائه می‌دهد.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: سبک مدرن در معماری

ایستگاه آتش نشانی ویترا

پردیس ویترا مجموعه وسیعی از کارخانه‌ها، نمایشگاه‌ها و موزه طراحی ویترا است. از زمان نابودی کارخانه اصلی در سال ۱۹۸۱، ویترا ساختارهای جایگزینی را توسط معماران مشهوری از سراسر جهان نصب کرده است: ساختمان‌ها توسط فرانک گری، تادائو آندو، آلوارو سیزا و چندین طراح برجسته دیگر همگی در یک ملک قرار دارند. پس از برخورد شدید صاعقه، آتش سوزی که بیش از نیمی از محوطه دانشگاه کارخانه را در یک شب واحد به آتش کشید، ویترا مصمم بود که از فاجعه مشابه جلوگیری از تخریب دانشگاه جدید خود جلوگیری کند.

حدید در ابتدا موظف بود تا خود ایستگاه آتش‌نشانی را طراحی کند. با این حال، این پروژه در نهایت شامل دیوارهای مرزی، فضای تمرین و یک انبار دوچرخه خواهد بود. این عناصر در امتداد یک پیچ در جاده اصلی که از پردیس ویترا عبور می‌کرد، قرار داشتند. این خیابان – و با گسترش، ایستگاه آتش‌نشانی جدید – طوری طراحی شد که به عنوان یک منطقه مرتب سازی خطی عمل کند، مکانی که مرجع چیدمان زمین‌های کشاورزی اطراف آن باشد.

این جاده و همچنین انبارهای کارخانه که اطراف محل را احاطه کرده بودند، دلیل پیشنهاد منطقی حدید بودند. همانطور که در حدید پیش‌بینی کرده بود، ایستگاه آتش‌نشانی ویترا به سادگی می‌تواند به عنوان یک شی در فضا وجود داشته باشد. در عوض، او از ساختمان برای تعریف و ساخت خیابان که در آن قرار دارد استفاده کرد. همچنین این امر می‌تواند پردیس را از همسایگان سنتی و بومی اش محاصره کند.

این اهداف طراحی منجر به ساختاری طولانی و باریک شد که برنامه را در امتداد لبه خیابان گسترش داد. خود ساختمان از یک سری از دیوارهای بتونی خطی و عناصر سقف تشکیل شده است و برنامه متناسب با فضای میانی بین آن‌ها است. دیوارها که به شکل اشکال مسطح از بیرون دیده می‌شوند، به منظور برآورده کردن الزامات داخلی برای گردش و فعالیت‌های دیگر، سوراخ، کج و یا جمع شده می‌شوند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: ویژگی های معماری مدرن ، معماری مدرن اولیه

سطح‌هایی که دیوارها و سقف را تشکیل می‌دهند از بتون ساخته شده اند. حدید مشخص کرد که خلوص بصری این عناصر باید به شدت حفظ شود، این ساختمان از مجموعه ای از دیوارهای بتونی خطی و عناصر سقف تشکیل شده است که این برنامه در فضاهای بینابینی بین آنها نصب شده است. دیوارها، که از خارج به صورت اشکال مسطح خالص ظاهر می‌شوند، به منظور برآورده کردن نیازهای داخلی برای گردش و سایر فعالیت ها، سوراخ شده، کج شده یا بهم خورده اند.

حدید با تاکید بر سادگی زیبایی‌شناسی، قصد داشت ماهیت مفهومی بسیار مفهومی طرح را مشخص کند. جزئیات بیش از حد از انتزاع حجم واقعی مصالح ساختمانی کاسته خواهد شد و تاثیر خود مفهوم را کاهش خواهد داد. نتیجه یک ساختمان بسیار مجسمه‌ای است و یکی از آن‌ها شبیه نقاشی‌های زاها حدید است که قبلاً به خوبی شناخته شده بود. نقاشی‌های او، در حالی که به اندازه کافی زیبا هستند که در موزه‌های هنری به نمایش گذاشته شوند، به طور گسترده آوانگارد در نظر گرفته شدند. بنابراین شگفت آور نیست که یکی از نخستین پروژه‌های بزرگ او که این قدم را برداشته است، تا این حد به ریشه‌های مفهومی آن نزدیک می‌شود.

ایستگاه آتش نشانی ویترا

ساختمان، مانند نقاشی‌های او، احساس قدرتمندی از جنبش را به همراه دارد. تاثیر ساختمان به طور چشمگیری هنگامی که کسی از کنار آن عبور می‌کند، به طور چشمگیری تغییر می‌کند – دیوارها که از نظر بصری از زوایای اریب قابل‌مشاهده هستند، ناگهان با نزدیک شدن به زاویه عمود بر داخل گاراژ، یک دید را دارند. خطوط حکاکی شده در پیاده‌رو منعکس‌کننده حرکت ساکنان مورد نظر ساختمان هستند: پیچ جاده از گاراژ به معنی استفاده از موتورهای آتش است، در حالی که مسیرهای دیگر در تمرین‌های طراحی شده ماموران آتش‌نشانی اشاره می‌کنند. حتی دیوارهای ساختمان هم آماده رفتن به کنار هم هستند، در مورد گاراژ، دو پانل بزرگ واقعاً این کار را می‌کنند.

تصور برآمده از حرکت منجمد است. این یک معماری مناسب برای یک ایستگاه آتش نشانی است که باید در حالت آماده باش قرار داشته باشد. این طرح بیانگر آن است که تنش و همچنین پتانسیل شروع به عمل در هر لحظه مشخص می‌شود. با تلاش زیادی که حدید برای نمایانگر ماهیت یک ایستگاه آتش نشانی انجام داد، طعنه آمیز است که طراحی او هیچ خدمات واقعی را در آن نقش نمی دید – در عوض، اکنون از یک نمایشگاه و فضای ویژه رویداد استفاده می‌شود.

اگرچه در نهایت ایستگاه آتش نشانی ویترا عملکرد متفاوتی را نسبت به آنچه در ابتدا طراحی شده بود ارائه می‌دهد، اما با این وجود نشان دهنده یک نقطه عطف مهم در حرفه زاها حدید است. در تحقق پیشنهاد خود، این معمار انگلیسی متولد بریتانیایی ثابت کرد که او می‌تواند از شهرت خود به عنوان معمار کاغذی عبور کند و فضای معماری را به وجود آورد که به اندازه رادیکال کارآمد باشد. اگرچه حدید بیست و سه سال دیگر را برای تولید معماری انقلابی می‌گذراند، اما ایستگاه آتش نشانی ویترا یکی از برجسته ترین پروژه‌های وی است – پروژه ای که حتی در مجموعه ویترا از پروژه‌های معماری استثنایی نیز برجسته است.

منبع:archdaily

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
مستند های مرتبط با این بنا