Picture 004

آشپزخانه های باز بیشتر از هر زمانی در سراسر جهان محبوبیت فعلی خود را پیدا کردند  اگرچه این طراحی و تماشای طبخ غذا و یا دید بصری آشپز به کل خانه  مواردی مطلوب محسوب می شوند اما فراموش نکنید این فضای باز و در دید بصری می تواند  بوی آن طرف از خانه را تماما به فضای داخلی منزل انتقال دهد و همه می دانیم که حضور در فضایی که بوی خوبی ندارد چقدر ناخوشایند است. نه تنها در طراحی داخلی منزل بلکه درهنگام کار  در ساختمان های اداری ، منابع اصلی بوی بد در فضا چیست و چگونه می تواند بر سلامتی و آسایش ما تأثیر بگذارد؟ با هورنو همراه باشید…
مقابله با بو می تواند مشکل باشد. اگرچه ذکر این نکته ضروری است که آنچه یک شخص بدبو و نفرت انگیز می داند ممکن است برای شخص دیگری نباشد. این ترجیحات ذهنی هستند و ممکن است به دلیل تفاوت در فرهنگ و تجربه شخصی بسیار متفاوت باشند اما برخی بوها نیز وجود دارد که برای همه ناخوشایند است که وقتی بیش از حد قوی باشند ، می توانند راحتی جسمی و روانی را برهم بزنند و حتی باعث حالت تهوع ، سردرد و تحریک چشم ، بینی و گلو می شوند همچنین در صورت ماندگاری طولانی مدت ، می توانند بر روحیه ، اضطراب و استرس نیز تأثیر بگذارند.
یک فرد بزرگسال روزانه حدود 11000 لیتر هوا استنشاق و بازدم می کند. بو بوسیله یک یا چند ترکیب شیمیایی فرار ایجاد می شود که انسان و حیوان از طریق احساس بویایی می توانند آن را درک کنند. بر اساس گزارش رهنمودهای مورد نیاز برای تهویه در ساختمان ها، انسان هوا را به دو طریق درک می کند. اولین حس بویایی که در حفره بینی واقع شده و به چند صد هزار شکل بو در هوا حساس است. حس دوم ، روی کلیه غشاهای مخاطی بینی و چشم قرار دارد و به تعداد تحریک کننده های موجود در هوا بسیار حساس است. ترکیبی از این دو حس است که تعیین می کند هوا تازه و دلپذیر تلقی شود یا سست و تحریک کننده باشد.

اما مهمتر از شناسایی شدت یافتن منبع بو است. برای این منظور ، الفاکتومترهای قابل حمل وجود دارد که توسط متخصصان مورد استفاده قرار می گیرند و به کاربران امکان می دهند منبع بوی آزار دهنده را کمی اندازه گیری و شناسایی کنند.
در ساختمان ها ، بو می تواند از منابع خارجی یا داخلی باشد. کنترل منابع خارجی البته پیچیده تر است. آنها می توانند از طریق دهانه ها و سیستم های تجدید و تهویه هوا به ساختمان برسند و ممکن است ناشی از فعالیت های صنعتی ، بزرگراه ها ، همسایه ناخوشایند ، خیابان های شلوغ ، زیرساخت های بهداشتی یا حتی آلودگی شیمیایی خاک باشد. منابع داخلی بو در یک ساختمان ممکن است شامل خود مصالح ساختمانی ، پوشش ها و نقاشی ها ، مبلمان ، سیستم فاضلاب ، مصالح ساختمانی ، مواد نگهداری و نگهداری ، محصولات تجزیه یا استفاده کنندگان و متعلقات آنها باشد.
تمایز بوها از آلودگی هوای داخل خانه مهم است. بوهای نامطبوع ممکن است همیشه آلوده کننده نباشند – به عنوان مثال ، گاز  حاصل از پخت و پز همینطور  بسیاری از آلاینده های مضر نیز بدون بو هستند
اما چگونه می توان کیفیت هوای داخل را بهبود بخشید؟ اگرچه محصولات تمیز کننده می توانند بوی بد را بپوشانند ، اما بهترین راه برای بهبود کیفیت هوای داخلی جلوگیری از آلودگی منبع است. فاضلاب و زهکش های غیرسیفونی منابع بالقوه بوی بد هستند. علاوه بر این ، کشف اینکه آیا مصالح ساختمانی رایحه های نامطبوع یا مواد مضر ایجاد میکنند یا خیر برای حفظ کیفیت خوب هوا حیاتی است. در حال حاضر برخی محصولات در بازار وجود دارند که با از بین بردن برخی ترکیبات آلی فرار (VOC) مانند فرمالدئید ، هوای داخل را تصفیه می کنند.

بعلاوه ، بعنوان معمار ، تأمین نور خورشید و بیش از هر چیز تهویه مناسب و طبیعی راهی بسیار کارآمد برای تصفیه هوا در یک محیط است. تسهیل گردش هوا به بهبود آسایش حرارتی و بویایی در یک محیط کمک می کند اما اگر این امکان وجود نداشته باشد ، استفاده از تهویه مکانیکی با فن و تهویه مطبوع نیز می تواند کارآمد باشد. در مورد تهویه هوا ، فیلتر هوای ورودی و خروجی به حذف ذرات مضر کمک می کند. با این حال ، فیلترهای هوا باید طوری طراحی و نگهداری شوند تا از سیستم تهویه خود به منبع آلودگی جلوگیری کنند.
عنصر دیگری که می تواند کیفیت هوای داخل خانه را بهبود بخشد ، علاوه بر بسیاری از مزایای دیگر آن ، گیاهان است . گیاهان اکسیژن تولید می کنند ، سموم موجود در هوا را از بین می برند و به زیبایی فضا می افزایند.

اگرچه هیچ مدرکی وجود ندارد که بوی نامطبوع ، به خودی خود ، مستقیماً با اثرات سو در سلامتی در ارتباط باشد ، اما تحقیقات علمی به میزان کافی آسیب آنها را برای رفاه عمومی کاربران اثبات می کند . ایجاد حداقل محیط هایی با بوی خنثی بیشتر از آنچه فکر می کنیم برای معماری ضروری است. و با استفاده معقول از متریال ها ، حتی ممکن است بتوانیم بوهای خوشی را که نمی توانیم واقعا به  آنها دسترسی پیدا کنیم ، حس کنیم.

تحریریه معماری آرل
منبع:

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا