ساختمان تجاری سام پاسداران
ساختمان تجاری سام پاسداران

ساختمان تجاری سام پاسداران

ساختمان تجاری سام پاسداران
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

زمان: 2016
کاربری: تجاری
معمار: نا معلوم
مکان: تهران

ساختمان تجاری سام پاسداران

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

ساختمان تجاری سام پاسداران

آدرس: تهران، پاسداران، بوستان پنجم
شركت مشاور: دفتر معماری رازان
معمار: سید نوید امامی
تيم طراحی: آرش رضایی زادگان، سیما رحیمیان، فاطمه رستمی، مینو پوررحمت، حامد احمدی، بهروز صمدی، شقایق دانشمند، گل افروز اعلانور، نسترن لاجوردی، پریسا حمیدی، یاسمین یراقی
تاریخ: ۱۳۹۳- ۱۳۹۵
مساحت زمین: ۱۱۷۷ مترمربع
مساحت ساخته شده: ۱۵۰۰۰ مترمربع

اعتبارات:
– رتبه اول مسابقه سام پاسداران، ۱۳۹۲
– فيناليست جایزه معمار خاورمیانه، ۲۰۱۸

برای مطالعه ی طراحی فروشگاه وارد لینک مقابل شوید: طراحی مرکز خریدویترین در مغازه

از اواخر دهه ۱۹۹۰، با تاسیس shopping center و mall ها، چهره شهر تهران و سبک زندگی طبقه متوسط، تغییر پیدا کرد. مراکز خرید نوین در کنار مزایایی همچون ارتباط افراد با شهر در مرحله بعد با افزایش ترافیک و رشد آسیب­ های شهری به معضل های محلی بدل شدند. طراحی ساختمان تجاری سام پاسداران مواجهه با چالش شکل­ گیری یک پروژه تجـاری در بستـر خیابانی کم عرض بود که باید ضمن تشویق شهروندان به ارتباط با شهر و تامین خواسته­ های کارفرما مانند استفاده از حداکثر متراژ  تجاری، مانع از بروز ترافیک و ازدحام جمعیت و از بین بردن کیفیت­ های شهر می­ شد.

استراتژی ما، حذف مغازه­ ها و برندها با تغییر برنامه­ ریزی پروژه از ساختمان تجاری به یک دپارتمان استور تخصصی بود. در برنامه جدید، دپارتمان استور ضمن پوشش دادن به کاربری­های محلی مانند جیم، کافه و هایپرمارکت، در کارکرد اصلی خود با شهر وارد تعامل می­ شد اما این بار مشتریانش تنها برای تامین مجموعه کالاهایی خاص به این مرکز خرید مراجعه می­ کنند. در مرحله اول با ترسیم خطی فرضی پروژه را به دو بخش تقسیم کردیم که کنش­های متفاوتی در برابر محیط برایشان تعریف شد. قسمت پایینی این خط فرضی به تعامل محلی اقدام می­کرد و قسمت بالایی کلیتی از ارتباط پروژه با شهر را به نمایش می­گذارد.(ساختمان تجاری سام پاسداران)

ساختمان تجاری سام پاسداران
ساختمان تجاری سام پاسداران

برای مطالعه طراحی فضای تجاری ورد لینک روبرو شوید : معماری فضای تجاریمعماری داخلی فضای تجاری

در زیر خط فرضی با فرو رفتگی حجم در ورودی اصلی و تقدیم بخش­ هایی از حجم به خیابان، امکان خلق فضایی برای حضور غیر فعال شهروندان فراهم آمد و لحظه­ های درنگ عابران بر روی پله ­های ورودی، چاشنی منظر خیابان شد. کاستن از حجم در ضلع جنوبی و شکل گیری حیاط، افراد را به گردش حول ساختمان تشـویق می­ کند. یک سوپر­مارکت مدرن با فضایی صمیمی که به پاتوقی محلی بدل شده و تنها برای تامین نیازهای یک محله کار می­ کند، محصول شکل گیری حیاط ضلع جنوبی است. از سوی دیگر در قسمت بالایی خط فرضی، باید پروژه با شهر در ارتباط موثری قرار می ­گرفت تا حضورش در شهر اخلالی در نظر شهروندان ایجاد نکند. از این­رو با پلکانی کردن شکل گیری حجم به ایجاد تراس­ها و پوشاندن تاسیسات بر روی بام اقدام کردیم و خط آسمان خیابان کم عرض پاسداران را به گونه ای شکل دادیم که از طرف عابران ملموس باشد.(ساختمان تجاری سام پاسداران)

و در مرحله ی بعد کلیت پروژه را با افزایش خوانایی ساختمان در بستر خیابان، به عنوان یک نشانه ­ی شهری تعریف کردیم که «تصویر ذهنیِ» شهروندان را از خیابان می­ سازد. قرار­گیری سایت پروژه در محل تمایل خیابان به سمت شرق، امکان استفاده از منظر جنوب غربی شهر را از طریق ترسیم قابی یونیک و شفاف فراهم آورد و جانمایی سیرکولاسیون عمودی در نماها، تداعی­گر ارتباط و هم زمانی گذر عابران شهری با تکاپوی حاضرین پروژه می­ باشد، به نحوی که حرکت داخل ادامه­ ی حضور در خیابان تصور شود.(ساختمان تجاری سام پاسداران)

در نمای غربی با بهره ­گیری از پوسته­ای نواری قاب­های باریک و عمودی برای کنترل نور غربی ایجاد کردیم که امتداد افقی و کشیده همان پوسته در نمای جنوبی طبقات امکان استفاده از نور بیشتر را فراهم آورد. تغییر برنامه­ریزی مجتمع تجاری به دپارتمان استوری اختصاصی، پروژه را در خیابان به سوژه­ی شهریِ مورد اعتماد تبدیل کرد که در داخلِ بنا، شهر در پس زمینه ­ی کالا و برندها قرار گرفت و در خارج با حذف مغازه ­ها، کل بنا به مثابه ویترینی مفهومی در نظر گرفته شد که برند را در دل خود مستتر کرده ­است و کل پروژه این بار به عنوان یک برند خود را به محیط عرضه کرد.(ساختمان تجاری سام پاسداران)

منبع:caoi

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا