فرانک گری

معماری به عنوان اجتماعي ترين هنر بشري با فضای اطراف انسان مرتبط است. موضوع اصلي معماري، چگونگی شکل گیری فضا به نحوي که فضایی خلاق را سازماندهي کند. فرانک گری معمار کانادایی از جمله معمارانی است که در روند خلق اثرش با مشاهده آثار هنرمندان، الهام گرفته و سعی می کند تحت تاثیر هیچ فرهنگی نباشد. او در هریک از کارهایش روش های جدیدی را جستجو کرده و برای وی قانون محدود کننده وجود ندارد. آثار فرانک گری نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیس های متعدد، مدل های کامپیوتری و ماکت های بزرگ حاصل شده است. اسکیس ها ، نمودارهای اولیه به مقیاس های مختلف تبدیل شده و در نهایت این مدل ها به ساخت ماکت های کامل می انجامد. نکته بسیار جالب در روند طراحی فرانک گهری استفاده از رایانه در روند طراحی است. بر خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی برای طراحی استفاده می کنند، فرانک گهری از نرم افزار کاتیا که یک نرم افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده می کند ، وی از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ است. به طور کلی در آثار فرانک گهری نوعی گرایش مجسمه سازانه و تندیس گرایی را میتوان مشاهده کرد و نوعی در هم تنیدگی و فرو رفتن در آثارش وجود دارد.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن در ایران


فرانک گری

بنیاد لویی ویتون


فرانک گهری در ۲۸ فوریه ۱۹۲۹ در خانواده ای یهودی در شهر تورنتوی کانادا (با نام اصلی فرانک اون گلدبرگ) دیده به جهان گشود. او در سال ۱۹۴۷ به همراه خانواده اش به لس آنجلس مهاجرت کرد و در دانشگاه جنوب کالیفرنیا به تحصیل در رشته معماری پرداخت. وی از شاگردان ویلیام پریرا است. در سال ۱۹۵۶ در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته برنامه ریزی شهری پرداخت و همزمان در دفتر ویکتور گروئن مشغول به کار شد.


فرانک گری

تالار کنسرت والت دیزنی


یکپارچگی سطوح منحنی در آثار او مشهود است، در واقع شبکه ای از سطوح منحنی که با حرکت در فضا انحنا می یابد. در کارهای اولیه گهری می توان تاثیراتی از معماران سوییسی و فرانسوی به خصوص لوکوربوزیه را مشاهده کرد، این تأثيرات را تا سال ۱۹۷۲ میتوان در کارهای گهری مانند استفاده از فرم های هندسي ساده مشهود است. او سعی می کند تحت تاثیر هیچ فرهنگی نباشد و در هر کارش روش های جدید را جست و جو می کند. سبک معماری وی ساختار زدایی یا شالوده شکنی است. در واقع شهرت آثار وی به دلیل همین ساختار شکنی ها ، طرح های پرتحرک و استفاده از فضاهای دارای پستی و بلندی است. حرکت در کارهای گهری همچون آثار سبک های مدرن نقاشی و مجسمه سازی (کوبیسم، سورئالیسم اکسپرسیونیسم و فوتوریسم) به مثابه بعد چهارم است. ساختمانهای او تکان دهنده و غیر معمول هستند حتی برای آن هایی که آماده پذیرش منحني ها و غافلگیری های او نیستند کسل کننده و افراطی به نظر می رسند. به طور کلی در کارهای گهری نوعی گرایش مجسمه سازانه را می توان مشاهده کرد چه در توسعه خانه همسرش در ۱۹۸۷ تا موفق ترین کارش در سبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائو است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن تهران ، معماری مدرن تاریخچه


فرانک گری

موزه گوگنهایم بیلبائو


از دیدگاه چالز جنکز معماری باید معلول دیدگاه انسان از خود و از جهان پیرامون خود باشد. به عقیده چارلز جنکز اگر در جهان سنتی، فرم تابع سنت و در جهان مدرن فرم تابع عملکرد بوده است، در جهان کنونی فرم تابع دیدگاه جهانی باید باشد. اکثر معماران دهه هشتاد سبک ساختارشکن که به سمت سبک فولدینگ وانیمیت فرم گرایش پیدا کرده بودند از اواسط دهه نود میلادی مبانی نظری معماری خود را بر اساس مباحث جدید علمی مطرح شده بود بنا نهادند که فرانک گری از جمله این معماران بود. چارلز جنکز معتقد است آثار معماری که با توجه به سبک ساختارشکن و فولدینگ شکل گرفته بر اساس سیر تکوین کیهان و و بطور غیر خطی آن پدید آمده است که ویژگی های این دو اثر گهری با این موضوع تطابق کامل دارد.


آثار فرانک گری


خانه فرانک گهری -سانتامونیکا ، کالیفرنیا-۱۹۷۸

فرانک گری


کارخانه و موزه طراحی ویترا Vitra  -ویل ام راین، آلمان -۱۹۸۹

فرانک گری


مرکز مگی -داندی، اسکاتلند

فرانک گری


موزه گوگنهایم بیلبائو- بیلبائو ،اسپانیا-۱۹۹۷

فرانک گری


موزه هنرهای مدرن فردریک وایزمن –مینیاپولیس-ایالات متحده-۱۹۹۳

فرانک گری


خانه ی رقص ( پیکره های رقصان شهری پراگ)-پراگ-جمهوری چک-۱۹۶۴

فرانک گری


مارتا هرفورد– آلمان

فرانک گری


ساختمان سینمای فرانسه -پاریس،فرانسه-۱۹۹۴

فرانک گری


موزه EMP- سیاتل واشنگتن،ایالات متحده -۲۰۰۰

فرانک گری


ساختمان بانک DZ – آلمان، برلین- ۲۰۰۱

فرانک گری


مرکز ریچارد بی فیشرنیویورک-ایالات متحده-۲۰۰۳

فرانک گری


فرانک گری


تالار کنسرت والت دیزنی– لس‌آنجلس، آمریکا-2003

فرانک گری


عمارت جی پریتزکر -شیکاکو-ایلینوی-آمریکا-۲۰۰۴

فرانک گری


مرکز لو رووو برای سلامت مغز-لاس وگاس،آمریکا-2009

فرانک گری


فرانک گری


ساختمان IAC – چلسی،انگلیس-۲۰۰۷

فرانک گری


مرکز جهانی – میامی بیچ، آمریکا-۲۰۱۱

فرانک گری


برج بیکمن-منهتن، نیویورک، آمریکا-۲۰۱۱

فرانک گری


بنیاد لویی ویتون– پاریس-فرانسه-۲۰۱۴

فرانک گری


ساختمان دکتر چاو چاک وینگ -استرالیا-۲۰۱۵

فرانک گری


برج آرلس -فرانسه-۲۰۲۰

فرانک گری


موزه هنرهای مدرن و معاصر-ابوظبی،امارات

فرانک گری


علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا