مرکز تحقیقات و مطالعات ملک عبدالله

کلیسای سنت پائول
شهر بیم و وحشت
لوکوربوزیه، ویلا ساوای، پویسی، 1931
لوکوربوزیه، ویلا ساوای، پویسی، 1931
تبلیغ مرسدس بنز 1927، در مقابل خانه لوکوربوزیه و پیر ژانرات، اشتوتگارت، 1927
جین نوول، آسمان خراش دوحه، 2004
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

زمان: 2017
کاربری: فرهنگی ، مرکز تحقیقاتی
معمار: زاها حدید
مکان: ریاض، عربستان‌سعودی

مرکز تحقیقات و مطالعات ملک عبدالله

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

مرکز تحقیقات و مطالعات ملک عبدالله

معماری فرهنگی، مرکز تحقیقاتی

ریاض، عربستان‌سعودی

معماران: معمار زاها حدید

مساحت: ۷۰۰۰۰.۰ متر مربع

سال: ۲۰۱۷

توضیحات متن توسط معماران ارائه شده است. KAPSARC (مرکز‌تحقیقات‌و‌مطالعات نفتی ملک عبدالله) یک موسسه غیر انتفاعی برای پژوهش‌های مستقل است که به موثرترین استفاده از انرژی برای تامین رفاه اجتماعی در سراسر جهان کمک می‌کند.

KAPSARC سیاست‌ها و چارچوب‌های اقتصادی را توسعه می‌دهد که اثرات زیست‌محیطی و هزینه‌های کلی تامین انرژی را کاهش داده و راه‌حل‌های عملی مبتنی بر فن‌آوری برای استفاده موثر از انرژی را فعال می‌سازد.

همکاری با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی، سازمان‌های سیاست عمومی، نهادهای دولتی و صنعت جهانی، متخصصان پیشرو را از سراسر جهان برای مقابله با چالش‌های انرژی، به اشتراک گذاری دانش، بینش و چارچوب‌های تحلیلی به هم پیوند می‌دهد.

این محوطه دارای پنج ساختمان است: مرکز دانش انرژی، مرکز کامپیوتر انرژی، مرکز کنفرانس با تالار نمایشگاه و تالار ۳۰۰ کرسی، کتابخانه تحقیقاتی با آرشیو ۱۰۰۰۰۰ جلد و مصلا الهام بخشی برای نماز در محوطه دانشگاه است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری ایرانی لینک روبرو را کلیک کنید: اصول معماری ایرانی

طراحی مرکز تحقیقات و مطالعات ملک عبدالله

طراحی KAPSARC ملاحظات فنی و محیطی محکم در قلب خود دارد و پنج مولفه از محوطه دانشگاه را به صورت یکپارچه در می‌آورد. این مرکز در واکنش به شرایط محیطی فلات ریاض برای به حداقل رساندن مصرف انرژی و منابع طراحی شده است.

استراتژی سازمان دهی اولیه طراحی یک سیستم سلولی و جزئی است که ساختمان‌های اداری مختلف را به عنوان یک گروه واحد با ارتباط با فضاهای عمومی ادغام می‌کند.

سازه های لانه‌زنبوری منشوری در ایجاد یک شبکه از سلول‌ها در یک حجم مشخص، از کم‌ترین مواد برای ایجاد یک شبکه از سلول‌ها استفاده می‌کنند. این اصل سازه ای و سازمانی ترکیب KAPSARC را به عنوان ادغام اشکال بلوری مشخص می‌کند که از چشم‌انداز کویر پدیدار می‌شود و به بهترین شکل به شرایط محیطی و الزامات برنامه داخلی واکنش نشان می‌دهد. شبکه کندو به سمت محور مرکزی خود به عنوان بسطی از the طبیعی که به سمت غرب حرکت می‌کند، فشرده می‌شود.

یک مرکز تحقیقاتی با ماهیت خود یک موسسه پیشرو در آینده است و معماری KAPSARC نیز با ترکیب رسمی که می‌تواند بدون به خطر انداختن شخصیت بصری مرکز توسعه یابد یا تطبیق داده شود، به آینده نگاه می‌کند.

طراحی پیمانه‌ای، استراتژی‌های منسجم، فضایی و سازه ای را ایجاد می‌کند که تمام عناصر برنامه را هدایت می‌کند. شش طرف از سلول‌های شش‌ضلعی همچنین موقعیت‌های بزرگتری‌ را برای افزایش اتصال در مقایسه با سلول‌های مستطیلی با تنها چهار طرف ارائه می‌دهند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري ايراني لینک روبرو را کلیک کنید: المان های معماری ایرانی ، تاریخ معماری ایران

پنج ساختمان از نظر اندازه و سازمان متفاوت است و برای استفاده از آن‌ها بهتر است. هر ساختمان به توابع اجزای آن تقسیم می‌شود و میتوان‌ آن را برای پاسخ به تغییرات در الزامات یا روش‌های کاری تطبیق داد. سلول‌های اضافی را میتوان‌ با گسترش شبکه کندو دار KAPSARC برای توسعه آینده محوطه تحقیقات معرفی کرد.

آرایش و شکل خاص ساختمان‌های مرکز تحقیقات و مطالعات ملک عبدالله باعث نرم شدن نور قوی و گرمای فلات ریاض می‌شود.

ساختمان‌های پردیس یک حیاط بزرگ عمومی است که توسط canopies که از یک جنگل متشکل از ستون‌های فولادی ساخته شده‌اند، قرار گرفته‌اند. محوطه پارکینگ به شمال و غرب باز می‌گردد، پردیس KAPSARC به شمال و غرب باز می‌گردد و هدف آن ترغیب بادهای غالب شمال به خنک کردن حیاط در طول ماه‌های معتدل و تسهیل روابط با هر گونه توسعه آینده محوطه دانشگاهی به شمال و همچنین ایجاد ارتباط با جامعه مسکونی محقق تا غرب است.

پیاده رو، هر یک از ساختمان‌های داخل محوطه، از طریق این حیاط عمومی مرکزی که به عنوان یک فضای ملاقات و ارتباط بین ساختمان‌ها در طول فصول معتدل عمل می‌کند وارد می‌شود. یک حلقه زیرزمینی نیز ساختمان‌های اصلی را در محوطه دانشگاه برای استفاده در گرم‌ترین ساعات سال به هم متصل می‌کند.

با پوسته قوی و محافظی در بیرون که از حد افراط در آب و هوا محافظت می‌کند، معماری KAPSARC در داخل آن متخلخل است. سلول‌های شش‌ضلعی خاص که در درون هر ساختمان قرار دارند، برای ایجاد یک سری از حیاط‌های حفاظت‌شده که نور ملایم و کنترل‌شده را به داخل ساختمان وارد می‌کند، باز گذاشته می‌شوند.

برای خورشید و شرایط باد، فرم کریستالی سلول‌های خورشیدی منشوری در ارتفاع به سمت جنوب، غرب و شرق به منظور محافظت از فضاهای داخلی از نور خورشید مستقیم به دست می‌آیند، در حالی که حیاط‌های داخلی به سمت شمال و شمال غربی متمایل می‌شود تا نور مستقیم خورشید به فضاهای زیر برسد.

 صیادان گله که در خانه‌های جنوبی هر حیاط جمع شده‌اند، بادهای غالب شمال را در اطراف خود می‌گیرند و هر حیاط را خنک می‌کنند.

معماری KAPSARC شفافیت را ترویج می‌دهد و تبادل فعال بین محققان و بازدیدکنندگان را تشویق می‌کند. با استفاده از نظر استراتژیک، اثرات لایه‌بندی فضایی در سراسر مرکز ایجاد می‌شوند تا نظراتی را در طبقات بالا و پایین ارائه دهند. شفافیت بین طبقات در مناطق عمومی طراحی‌شده به عنوان مناطق اشتراکی برای محققان برای برآورده کردن ایده‌های غیر رسمی و تبادل اطلاعات. مناطق امن و اتاق‌هایی که به حریم خصوصی نیاز دارند در مناطقی از هر ساختمان قرار دارند که در آن صفحات کف با هم همپوشانی دارند.

گواهی‌نامه پلاتین LEED از شورای ساختمان سبز آمریکا (USGBC) از طریق به‌کارگیری راهکارهای انفعالی و فعال از جمله:

  • کاهش ۴۵ درصدی در عملکرد انرژی (در مقایسه با استانداردهای پایه ASHRAE) به واسطه تجمع و جهت ساختمان، بهینه‌سازی نما، انتخاب سیستم و ارائه PV که بر روی سقف مرکز کنفرانس با ظرفیت ۵،۰۰۰ مگاوات ساعت در سال واقع شده است.
  • همه آب آشامیدنی KAPSARC بازیافت شده و در محل مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد و ۱۰۰ درصد از آب آبیاری از منابع غیر مجاز است.
  • ۴۰ % از مواد ساختمانی KAPSARC از درون ۵۰۰ مایل و ۳۰ % مواد ساخته‌شده با محتوای بازیافت شده تامین شده‌اند.
  • ۹۸ % کل چوب که توسط شورای نظارت جنگل تایید شده است.
  • ۴،۰۰۰ تن زباله از محل دفن زباله جدا و بازیابی شده است.

KAPSARC همچنین به نام هوشمندترین بنا در برنامه جایزه ساختمان Honeywell Smart نیز شناخته شده است. براساس معیارهایی که شامل پایداری محیط‌زیست، ایمنی و بهره‌وری هستند، KAPSARC امتیاز برجسته‌ای را در تمامی این سه مقوله به دست آورده است.

منبع:archdaily

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
مستند های مرتبط با این بنا