مرکز پمپیدو-متز (Centre Pompidou-Metz)

جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

زمان: 2010
کاربری: موزه
معمار: شیگرو بن
مکان: متز، فرانسه

مرکز پمپیدو-متز (Centre Pompidou-Metz)

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

مرکز پمپیدو-متز

مساحت مرکز پمپیدو-متز : ۱۱۳۳۰۰ متر مربع

اولین فکری که در زمان شروع طرح مرکز پمپیدو-متز آغاز شد، دو پدیده جدید در مورد موزه‌های هنری در سرتاسر دنیا بود. اولین گرایش، که به طور گسترده به عنوان اثر بیلبائو شناخته می‌شود، از موزه گوگنهایم در بیلبائو، اسپانیا، طراحی شده است که توسط فرانک گری طراحی و در سال 1998 به پایان رسید. این استراتژی ایجاد معماری مجسمه سازی در یک شهر بین المللی ناشناخته بود.. این استراتژی ایجاد معماری مجسمه سازی در یک شهر ناشناخته بین‌المللی برای جلب گردشگری و در نهایت موفقیت بود. اما این نظر وجود دارد که این نوع معماری قابلیت خود را با بی‌توجهی به نگرانی‌های هنرمندان و کارکنان، ایجاد یک بنای یادبود شخصی که منجر به شرایط بد برای نمایش و دیدن هنر می‌شود، از بین می‌برد.

مرکز پمپیدو-متز

به عنوان مثال مرکز پمپیدو-متز در نهایت،، روشی برای نوسازی معماری صنعتی قدیمی وجود دارد تا بتواند فضای بهینه را برای نمایشگاه آثار تولید کند، هرچند معماری خنثی باشد. Tate Modern در لندن  و Dia: Beacon که در سال 2003 در نیویورک در فراز و نشیب برای بنیاد Dia Art تکمیل شد، نمونه‌های موفقی هستند. من فکر کردم یک مفهوم طراحی را ایجاد کنم که سهولت نمایش و دیدن هنر را در نظر بگیرد، در حالی که از نظر معماری تأثیر عمیقی در بین بازدید کنندگان می‌گذارد. برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری ایرانی مدرن ، اصول معماری مدرن

برای ایجاد فضاهای کاربردی، من این برنامه را به حجم ساده با یک گردش واضح در میان آن‌ها بیان کردم. آن‌ها سه بعد را ترتیب داده بودند تا روابط متقابل شان را تسهیل کنند.

گالری‌های عمومی با الزامات مختلف برای طول‌ها بر اساس ماژول 15 متر عرض ساخته شدند تا سه لوله مربع ساده با حجم مستطیل شکل عمق 90 متر در داخل ایجاد شود. سه لوله به صورت عمودی انباشته شده و در اطراف یک برج قاب فلزی شش ضلعی قرار دارد که شامل پله‌ها و آسانسورها است. فضای ایجاد شده در زیر سقف‌های مرتب شده از سه لوله گالری تغییر یافته، گالری گراند نف را تشکیل می‌دهد.

هدف اصلی این ضمیمه مرکز پمپیدو-متز نشان دادن آثار بیشتری به مردم بود (تنها در حدود ۲۰ درصد کل مجموعه در پاریس به نمایش گذاشته می‌شود) و قادر به نمایش آثار بسیار بزرگی است که نمی‌توان آن‌ها را در موزه پاریس به دلیل ارتفاع ۵.۵ متر سقف نشان داد. برای تطبیق این الزام، ۱۸ متر به عنوان بلندترین ارتفاع سقف زیر گالری گراند نف حفظ شد.

مرکز پمپیدو-متز

مرکز پمپیدو-متز محل تقاطع اصلی در جنوب این ایستگاه است و از مرکز شهری شهر به شمال جدا شده است. برای ایجاد تداوم زمینه‌ای با شهر، پنجره‌های بزرگ تصویر در انتهای این سه لوله گالری به آثار تاریخی شهر نمایش داده می‌شود. از طریق این طراحی، ساختمان و شهر به یک شکل تبدیل می‌شوند. پنجره عکس گالری فوقانی ۳ چارچوب را بر روی کلیسای جامع، نماد متز و گالری تیوب دو بر روی ایستگاه مرکزی فریم می‌کند. به خاطر نزدیکی متز به مرز آلمان و جنگ‌های متعدد گذشته، این شهر چندین بار بین فرانسه و آلمان تغییر کرده است. در نتیجه این ایستگاه بخش مهمی از تاریخ شهر است، یک بنای یادبود در سبک نئو رومی در طول زمانی که متز تحت اشغال آلمان بود.

علاوه بر سه گالری تیوبز، یک حجم گرد شامل استودیو ایجاد شده با یک رستوران در بالا و یک حجم مربعی‌شکل حاوی یک تالار، دفتر و دیگر فضاهای برنامه خانگی وجود دارد. یک ساختار سقف چوبی به شکل چند ضلعی بر روی همه بخش‌های جداگانه معلق است تا آن‌ها را به یک کل منسجم تبدیل کند. برای فرانسوی‌ها، چند ضلعی نمادی از کشورشان است، چرا که شبیه به جغرافیایی فرانسه است. علاوه بر این، شش‌ضلعی از یک الگوی شش‌ضلعی و مثلث متساوی‌الاضلاع با الهام از کلاه‌های بامبو سنتی و سبدهای آسیا تشکیل شده است. اگر چه ترجیح داده می‌شود که مثلث‌ها را شکل دهیم تا استحکام سطح را ایجاد کنیم، با تقسیم کل سطح به مثلث، شش عنصر چوب در هر تقاطع که مفاصل بسیار پیچیده تولید می‌کنند، همگرا می‌شوند. ایجاد الگویی از شش ضلعی‌ها و مثلث ها، تنها چهار عنصر چوب تا کنون از هم تلاشی دارند. در تقاطعها از اتصالات فلزی مکانیکی استفاده نمی شود، زیرا در صورت استفاده از آنها، سطح آن حجم می‌یابد و طول عناصر منحصر به فرد می‌شوند و باعث افزایش پیچیدگی و همچنین هزینه اتصالات می‌شوند. درعوض، هر یک از اعضا مشابه کار با پارچه بامبو با هم همپوشانی دارند. این ایده از یک کلاه بافته شده سنتی چینی که در سال 1999 در یک فروشگاه عتیقه فروشی در پاریس یافتم، هنگام طراحی غرفه ژاپن برای نمایشگاه هانوفر ناشی شد. من برای طراحی غرفه به عنوان ساختار شبکه ی پوسته ای از کاغذ، با فری اتو همکاری داشتم و از آنجا که اولین بار با طراحی وی در انستیتوی ساختارهای سبک و طراحی مفهومی در دانشگاه اشتوتگارت، دیدم، مجذوب ساختار سیم کششی شدم در حالی که همچنین با برخی از شک و تردید باقی مانده است. وقتی کلاه چینی را دیدم، این شبهات پاک شد.

مرکز پمپیدو-متز

توری مفتول فری اتو امکان تشکیل فضای داخلی جالب سه بعدی با استفاده از حداقل مواد را ایجاد کرد، اما در پایان این سیم فقط یک عضو خطی بود و برای ساختن یک سقف معمولی، می‌بایست یک پوسته از چوب ساخته می‌شد. تشکیل شده بر روی مش سیم. وقتی این را دیدم، از احتمال ساخت یک ساختار شبکه با استفاده از چوب (چوب چند لایه) که می‌توان به راحتی دو بعدی خم شد، تعجب کردم، جایی که سقف را می‌توان به طور مستقیم در بالا قرار داد. از آنجا که می‌توان از چوب به عنوان یک عضو کششی و یک عضو فشاری استفاده کرد، فکر کردم علاوه بر اینکه یک ساختار توری کششی است، می‌تواند به عنوان یک ساختار پوسته فشاری نیز محقق شود. از آن زمان به بعد، من به توسعه سازه‌های چوبی، مانند پیشنهاد موزه یادبود اونو چیو (شهر ایواکونی، 2000)، مرکز مراقبت‌های روزانه بیمارستان ایمای (اکیتا، 2001) ، سقف بامبو (هیوستون، تگزاس، 2002)، آزمایش آزمایشگاه فری اتو (کلن، آلمان، 2004)، و این کار در سقف اکنون تکمیل شده مرکز پومپیدو متز به اوج خود رسیده است. در مرحله رقابت از طریق پیوندهای بامبو بام، سسیل بالوند از آروپ مسئولیت سازه سقف را بر عهده داشت و یک سازه هیبریدی از چوب و فولاد پیشنهاد شده بود، اما پس از پیروزی در رقابت، همانطور که گفته شد، سقف کاملاً چوبی ساختار توسعه یافت.

جنبه مهم دیگر این مفهوم، تداوم فضای داخلی به فضاهای خارجی و توالی فضایی است که از این روابط نشات می‌گیرد. ساختمان‌ها عموماً جعبه‌هایی هستند که تنها زمانی آغاز می‌شوند که فضای داخلی و بیرونی با دیوارها جدا شوند. با این حال، یک فضا می‌تواند با حضور یک سقف ایجاد شود. در سال‌های اخیر، هنر مفهومی تر شده است که از عموم مردم فاصله می‌گیرد. تعداد فزاینده ای از مردم حاضر به پرداخت پول برای ورود به صندوق برای دیدن آثاری هستند که حتی نمی توانند درک کنند. به جای جعبه، این موزه محل تجمع زیر یک سقف بزرگ است که پسوند پارک اطراف آن است. از آنجا که ورود به آن بدون وجود دیوارها آسانتر است، نمای نما از کرکره‌های شیشه ای تشکیل شده است که به راحتی می‌توان آنرا برداشت. گالری ملی جدید میس وان دره رو در برلین دارای دیوارهایی است که همگی شیشه هستند اما فقط از نظر بصری شفاف هستند و نمی توان از نظر جسمی شفاف نامید. برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: سبک معماری مدرن

حجم زیادی از این انجمن به صورت رایگان قابل دسترسی است، جایی که افراد می‌توانند چای بخورند و آزادانه از مجسمه‌ها و نصب‌ها در آنجا لذت ببرند در حالی که با جلوه‌هایی از آثار هنری در گالری‌ها ترسیم می‌شوند و به تدریج دنباله‌های فضا را با ادامه کار تجربه می‌کنند.  مناطق بینابینی بین سقف بزرگ و هر حجمی کارکردهای مختلفی دارند. اول، این یک فضای تالار گفتگو است. ثانیا، در بالای گالری تیوب 1 و 2، با بهره گیری از فیلتر طبیعی نور درون سقف، یک فضای نمایشگاهی برای نمایش مجسمه‌ها است. 840 متر مربع از این دو فضای نمایشگاه فضاهای اضافی بود که در ابتدا در برنامه درخواست نشده بود. متأسفانه، رستوران بالای گالری تیوب 3 که ابتدا در جریان مسابقه پیشنهاد شده بود به دلایل بودجه باید لغو شود (طبق کد ساختمانی فرانسه با استفاده از کف عمومی طبقه بالاتر از 28 متر بالاتر از سطح زمین یک ساختمان مرتفع در نظر گرفته شده است که باعث تخلیه اضطراری و اقدامات احتیاطی ایمنی بسیار پیچیده) می‌شود. این‌ها مفاهیم این معماری هستند.

منبع:archdaily

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
مستند های مرتبط با این بنا