معرفی نمای مدرن | سری اول | کاربرد شیشه در نما

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان، و حذف دیوارهای ضخیم باربر و ورود سیستم سازه های فولادی ، از محدودیت های طراحی و اجرای نما کاسته شد و امکان ساخت نمای شیشه ای فراهم گردید ، که این امر به دنبال ایجاد شفافیت بیشتر در ساختمان و منحصر به فرد شدن نما ، مورد استقبال طراحان و معماران برجسته قرار گرفت.

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

سیستم نمای شیشه ای به عنوان پوسته ای جدا کننده که دارای قابلیت هایی از جمله کاهش اتلاف انرژی ، جلوگیری از پخش و انتقال صوت ، جلوگیری از ورود آب باران ،تأمین تهویه و نور طبیعی و چشم اندازی زیبا به فضای شهری است ، به کار می رود.برای خواندن مطالب مربوط به معماری معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: شاهکارهای معماری معاصر ایران


اجزای نمای شیشه ای

در معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه ، در نما نمای شیشه ای به طور کل از سه جز فریم فولادی یا آلومینیومی ، اتصالات و عناصر پوشاننده شیشه ای تشکیل شده است.

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما


شیشه

انواع شیشه از نظر مواد اولیه شامل شیشه فلوت ، تخت ، شیشه دارای بافت و طرح و شیشه فلزی می باشد که این شیشه ها با توجه به نیاز در ساخت شیشه های اصلاح شده به کار می روند ، مانند شیشه منعکس کننده ( شیشه رفلکس) ، شیشه عایق یا شیشه دوجداره ، شیشه های امنیتی و سکوریت ، شیشه کم گسیل ، شیشه هوشمند ، بلوک شیشه ای ، شیشه رنگی و غیره.

در شیشه دوجداره و یا سه جداره ، با تزریق نوعی گاز بی اثر با ضریب هدایت حرارتی بسیار پایین ، می توان سد حرارتی و عایق صوتی بین فضای بیرون و فضای داخلی ایجاد نمود . این نوع شیشه در تمامی پروفیل های آلومینیومی و کرتین وال دارای کاربرد گسترده ای است.

شیشه کم گسیل شیشه ای است که به علت وجود پوشش های پایه فلزی میکروسکوپی خاص بر روی یک یا دو سطح آن، تابش فروسرخ سطح گرم شیشه به سطوح سرد پیرامون، و در نتیجه ضریب انتقال حرارت آن، نسبت به شیشه های شفاف، کاهش یافته است. شیشه های شفاف به طور معمول گسیلندگی ( ضریب گسیل ) حدود 0.85 دارند، اما گسیلندگی شیشه ی کم گسیل، در سطحی که پوشش کم گسیل بر آن نشانده شده است، می تواند تا میزان 0.05 کاهش یابد.

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

شیشه رفلکس در نما


شیشه معمولی را می توان با روش ساخت متفاوت به شیشه سکوریت بسیار مقاوم در برابر ضربه و شوک های حرارتی تبدیل نمود . در صورت شکستن ، این شیشه ها تبدیل به خورده شیشه های مربعی می شوند که آسیب رسان نیستند .

تکنولوژی شیشه هوشمند مات شونده کریستال مایع یکی از انواع روش های ساخت شیشه هوشمند است. در اين نوع تکنولوژی، با استفاده از جریان الکتریسیته، شيشـه قابلیت عبور و جلوگیری از عبور نور خورشید به درون ساختمان را داشته و تا ۹۸ درصد اشعه ماورا بنفش و مادون قرمز را حذف مي نمايد. با مسدود کردن اشعه ماورا بنفش، بسیاری از اشیاء به ویژه اشیاء در نزدیکی نما از آسیب ها محافظت می شوند.

در ساختمان های موجود نیز می توان با استفاده از انواع برچسب شیشه کاربرد و عملکرد های متفاوتی را در نمای شیشه ای ایجاد نمود. از انواع برچسب های شیشه می توان به برچسب امنیتی شیشه که از خورد شدن شیشه و آسیب رسانی آن جلوگیری می نماید، برچسب عایق حرارتی شیشه برای تبدیل نمودن شیشه های معمولی به شیشه کم گسیل ، برچسب شیشه هوشمند اشاره نمود .

برای خواندن مطالب مربوط به معماري معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: شاهکارهای معماری معاصر ایران ، بناهای شاخص معماری معاصر ایران


معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

اتصال بتونه ای شیشه تک جداره

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

اتصال شیشه با استفاده از پروفیل نگهدارنده


اتصالات

پنل های شیشه ای به عنوان عنصر پوشاننده توسط اتصالات متنوعی به فریم تشکیل دهنده نما ، متصل می شوند. از اجزای مختلف اتصال شیشه ها با فریم و یا شیشه ها کنار هم می توان موارد زیر را نام برد :

  • شیشه های تک جداره بتونه شده (در گذشته)
  • نگهدارنده شیشه

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

اتصال شیشه های نما توسط پشت بند

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

قرار گیری شیشه ها در نوار انعطاف پذیر سیلیکونی

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

اتصال شیشه به فریم به صورت نقطه ای ( اسپایدر )


معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما انواع نمای شیشه ای

نماهای شیشه ای از نظر فریم تشکیل دهنده به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

نمای کرتین وال

نمای Curtain Wall که نوعی نمای شیشه ای است ، از پوششی شیشه ای و یا در مواردی ترکیب با ورق های کامپوزیت تشکیل می شود. در ابتدا فریم های فولادی در ساختار کرتین وال بکار می رفت ، اما امروزه تقریبا در تمامی سیستم های دیوار پرده ای از پروفیل های آلومینیومی به دلیل سبک تر بودن استفاده می شود. نمای کرتین وال به صورت سر تا سری با فاصله ی کم ولی متصل به سازه اصلی اجرا می شود و فریم نما هیچگونه بار سازه ای ساختمان را تحمل نمی کند و تنها برای تحمل وزن شیشه ها و کنار هم قرار دادن آن ها به کار می روند.

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

نمای شیشه ای کرتین وال پیش ساخته یونیتایز

انواع سیستم کرتین وال بر حسب روش های ساخت و نصب به دو دسته سیستم کرتین وال یونیتایز و سیستم کرتین وال لامل تقسیم می شود:

نمای کرتین وال یونیتایز

سیستم یونیتایز شامل مجموعه ای از فریم و شیشه است که در کارخانه مونتاژ می شود و در محل پروژه به صورت پنل پیش ساخته نصب و راه اندازی می شوند. کرتین وال یکپارچه قادر به بهره مندی از مزایای تولید و کنترل کیفیت کارخانه می باشد و نیاز به زمان کمتری برای نصب در محل دارد به همین دلیل در ساختمان های مرتفع کاربرد بیشتری دارد.

نمای کرتین وال لامل

در سیستم کرتین وال لامل قطعات به صورت پنل های کوچک به محل پروژه آورده شده و بصورت قطعه قطعه نصب می شوند.

نمای شیشه ای فریم لس

سیستم اجرای کرتین وال به دو دسته فریم لس و فیس کپ تقسیم می شود. در سیستم فریم لس شیشه ها در کارخانه بر روی فریم های آلومینیومی سوار و توسط آنها کاور می شوند و از خارج ساختمان تنها درز میان شیشه ها قابل رویت خواهد بود. در واقع سیستم فریم لس باعث حذف خطوط فریم در نما می شود و پوششی کاملا یکپارچه برای نمای ساختمان ایجاد می نماید.

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

حذف خطوط فریم در نمای شیشه ای با نمای فریم لس

نمای شیشه ای فیس کپ

در سیستم درپوش دار فیس کپ خطوط طراحی نمایان بوده و فریم آلومینیومی بین شیشه ها مشخص است. شیشه ها به طور مستقیم بر روی فریم آلومینیومی قرار می گیرند و درپوش های نگه دارنده از بیرون شیشه را روی فریم فیکس می کنند. همچنین نوار لاستیکی شیشه ها را در محل اتصال کاملاّ آببندی و هوابندی می کند.

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

مشخص بودن فریم آلومینیومی بین پنل های نمای شیشه ای در نمای کرتین وال فیس کپ


نمای شیشه ای اسپایدر

به نوع خاصی از curtain wall گفته می شود که در آن شیشه بوسیله اتصالات نقطه ای توسط قطعات چنگک مانند به سازه متصل می گردد. با طراحی منحصر بفرد و اتصالات نقطه ای چنگک ها به ستونها ، سقفهای سازه ای ، دیوارها و یا سازه های فلزی خاص مونتاژ شده و درز های بین شیشه ها با مواد خاصی پر می شوند. شیشه ها در این سیستم معمولا تک جداره و یا به صورت دو شیشه لمینیت اجرا می شوند.

از جمله مزایای استفاده از نمای اسپایدر شیشه ای می توان به کاهش سر و صدای خارجی ، بهبود استفاده از فضاهای کوچک ساختمان ، ایجاد عایق حرارتی در فصول سرد و ایجاد تهویه بیشتر در فصول گرم و در نهایت زیبایی آن به دلیل بدون فریم بودن اشاره کرد. این سیستم به دلیل امکان اجرای شیشه با ابعاد بزرگ و ایجاد حداکثر شفافیت و حداکثر نور برای فضای داخلی در طول روز معمولا در فروشگاهها و ساختمانهای تجاری بکار می رود.

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

اتصالات نمای شیشه ای اسپایدر

نمای دو پوسته

­ایجاد فاصله میان دیوار اصلی ساختمان و پوسته دوم به عنوان نما ، جریان هوا و تهویه طبیعی را ممکن می سازد. نمای دو پوسته بیشتر برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان بکار می رود. دو پوسته شدن نما باعث ایجاد عایق حرارتی می شود به این صورت که هوای گرم در اثر تابش خورشید در تابستان از طریق پوسته خارجی وارد فضای بینابین دو پوسته شده و تهویه طبیعی و مکش باعث خروج هوای گرم شده ، و جذب و ورود گرما به داخل فضای ساختمان را بسیار کاهش می دهد

پوسته شیشه ای می تواند تک جداره ، دو و یا سه جداره باشد اما ترجیح داده می شود که جنس و متریال پوسته اول و دوم به دلیل کارکرد مشابه و همچنین سازگاری بیشتر با یکدیگر یکی باشد تا یک سیستم یکدست و یکپارچه تشکیل شود.

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

تهویه طبیعی در نمای شیشه ای دو پوسته


معایب نمای شیشه ای

نکته اصلی در طراحی اتصال شیشه و فولاد و استفاده از شیشه در نمای ساختمان ، در نظر گرفتن خواص مواد تشکیل دهنده شیشه و رفتار آن است. هنگامی که شیشه بعنوان مصالح ساختمانی بکار می رود دارای محدودیت هایی است. اول اینکه مقاومت آن به مدت زمان اعمال بار و شرایط محیطی ، بعنوان مثال اقلیم خشک و یا مرطوب و بارانی ، بستگی دارد. دوم اینکه اگر سطح تحت تنش بزرگتر شود و یا تنشهای بیشتری روی سطح اعمال شود ، احتمال شکست و ترک بیشتر می شود. شیشه یکی از شکننده ترین مصالح ساختمانی است و این ویژگی شکنندگی باید هنگام طراحی فضاهای شیشه ای بزرگ در نظر گرفته شود.

بنابراین آنچه باید در سیستم طراحی اتصال ایمن شیشه و فولاد مورد توجه قرار گیرد ، شیشه و عملکرد آن است و به دلیل مقاومت و تحمل کم شیشه در برابر بارهای وارده ، فریم های آلومینیومی به عنوان المان های سازه ای طراحی و اجرا می شوند.

مزایای نمای شیشه ای

امکان ورود نور طبیعی بیشتر به داخل ساختمان ، موجب ذخیره انرژی و کاهش مصرف برق جهت تامین روشنایی می شود. همچنین ورود گرمای خورشید در فصول سرد باعث گرم نمودن طبیعی فضا و کاهش مصرف گاز و انرژی می شود .

استفاده از شیشه های چند جداره در نمای ساختمان باعث ایجاد نمایی عایق در برابر تبادل حرارت و صوت می شود.

شفافیت شیشه و ظرافت فریم آلومینیومی باعث افزایش دید و ایجاد چشم اندازی زیبا به منظره های شهری و طبیعی می شود.

مقاومت شیشه و آلومینیوم در برابر عوامل جوی باعث افزایش طول عمر و حفظ ظاهر و کارایی آن ها می شود.

تنوع در فرآیند ساخت شیشه باعث می شود که این متریال در ضخامت ها و رنگ های مختلف قابل ارائه باشد و این تنوع ، نمایی متفاوت را ایجاد می کند.

نمای شیشه ای در برابر آتش مقاومت خوبی دارد و می توان برای افزایش این مقاومت از شیشه های ضد حریق استفاده نمود.

همچنین استفاده از نمای شیشه ای باعث صرفه جویی در هزینه های ساخت و زمان اجرای نما می شود.


چند نمونه معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما ( تصویری )

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما

معرفی نمای مدرن کاربرد شیشه در نما


منبع :

buildingplus.ir

wikisakhtemoon.com

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا