معماری و طراحی صحنه سریال بازی مرکب (Squid Game)

بازی مرکب سریال تلویزیونی محصول کشور کره جنوبی است که در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ از شبکه نتفلیکس پخش شد  این سریال در 28 روز اول انتشار توسط 111 میلیون کاربر تماشا شده است و  در هفته اول توانست به پربیننده‌ ترین سریال نتفیلیکس در ۹۰ کشور دنیا تبدیل شود و نقد‌ های مثبتی از منتقدین سر تا سر جهان دریافت کند. این مجموعه نه قسمتی داستان گروهی متشکل از 456 بازیکن را روایت می‌ کند که با مشکلات اقتصادی روبرو می‌ شوند و به شش بازی سنتی کودکانه دعوت می شوند در این بازی غیر منتظره  برنده این شانس را دارد که زندگی خود را دوباره به دست آورد زیرا جایزه  نقدی با مبلغ بسیار زیادی در انتظار اوست.

این سریال به دلیل فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری و طراحی صحنه مورد تحسین جهانی قرار گرفته است . طراحی صحنه در فیلم و سریال ها، حامل پیام‌های مخفی در بطن داستان است که پرداختن به آن‌ها میتواند به درک بهتر داستان کمک کند.

معماری سورئال بازی مرکب ویژگی ملموسی  است به طوریکه لی لی یونگ جائه ، بازیگر نقش سئونگ گی هون  فضا را “تقریبا رویایی” توصیف کرده ، طراحی سورئال تناقضات جامعه مدرن را به نمایش می گذارد. رنگها در طراحی داخلی فضا  بیشتر اوقات در رنگ های پر جنب و جوش و شاد که یادآور دوران کودکی است به کار رفته است که بازیکنان و تماشاگران را به هر صحنه جدید از شش بازی کنجکاوانه  جذب می کند.

بازی ها در فضاهای روشنتر و  مینیمال و منحصر به فردی برگزار می شوند که تا حدودی استرس اور هستند. برای تضاد این صحنه ها، در قسمت های مختلف سریال فضاهای تاریک و غار مانند برای فعالیت هایی مانند خارج کردن اعضای بدن ایجاد شده است. در واقع دنیای بیرون تاریک و سرد به تصویر کشیده شده و آن را از دنیای بازی درون  با رنگ های پاستلی متمایز می کند .
کارگردان بازی مرکب، در مصاحبه‌ ای در یوتیوب گفت که از نسبیت موریس اشر  MC Escher برای ساختن پله‌ های داخلی الهام گرفته است . در هم تنیدگی و با  نادیده انگاشتن گرانش،، پله ها اشاره ای قوی به la muralla rosa  در اسپانیا  دارد که توسط معمار ریکاردو بوفل  طراحی شده است.

راهروی پله‌ های رنگارنگ بازی مرکب، شباهت به نقاشی مشهور “حرکت دائم” یا “مثلث پونزو” اثر موریس اشر دارد .نقاشی اشر که دنیای منفرد در عین حال متصل به هم انسان‌ ها را به نمایش میگذارد، الهام خوبی برای راه پله‌ی سریال بازی مرکب بوده است. پلکانی که تک تک بازیکنان باید از آن عبور کنند تا به بازی مرگ و زندگی برسند، شبیه به هزار توی عجیبی است که امکان گم شدن در آن بالاست. بازیکنان برای دیدن دوباره‌ ی این راهرو باید بر سر زندگی خود معامله کنند بدون آن که به فکر یکدیگر باشند.

سالن اصلی تجمل بازیکنان که با ۴۵۶ بازیکن پر شده، دارای ۴۵۶ تخت چند طبقه است که دیوار‌ ها را پوشانده  با حذف شدن تدریجی بازیکنان، این تخت‌ ها کمتر و کمتر میشوند و به مرور اشکالی روی دیوار آشکار می‌ شوند که گویای پیام‌ های مهمی هستند این خوابگاه، یا مکانی که شرکت‌ کنندگان در آن می‌ خوابند، شبیه یک آمفی‌ تئاتر مرتفع است که از تخت‌ هایی طبقاتی ساخته شده است، برخی حتی تا ۷ سطح دارند که هدف این نوع طراحی نشان دادن انسان ها به شکل یک کالا با کانسپت اشیایی که در قفسه های انبار انباشته شده اند طراحی شده است.
در مورد طراحی، مدیر هنری سریال بازی مرکب اشاره کرده که از آنجایی که جامعه مدرن در رقابت دائمی برای بالا رفتن از نردبان ترقی است، ما به این فکر کردیم که آن را در طراحی پلکانی تخت ها نشان دهیم.

نگاه سورئال در ، خانه های سفالی با شیروانی مانند نقاشی های کودکانه در حیاط برای بازی چراغ سبز چراغ قرمز دیده می شود همچنین در بازی اول استفاده از عروسک رباتیک غول پیکر مجهز به دوربین چشمی اسکنر نظارت در زندان ها را تداعی می کند ، و مقیاس بزرگ و ترسناک آن باعث می شود شرکت کنندگان حتی  از اندازه واقعی حقیر تر به نظر برسند و تاثیرات احساسی حاصل از آنچه توسط بینندگان دیده می شود را افزایش دهد. جالب است بدانید که این عروسک غول پیکر واقعی بوده  و حالا در موزه‌ ای در شهرستان جینچئون نگهداری می‌ شود.

برای چالش بعدی  بازیکنان خود را در زمین بازی می‌ بینند که در آن سرسره‌ ها، تاب‌ های کودکانه بزرگ هستند که ایده طراحی این فضا به کودکی افراد برمیگردد  زمین بازی و وسایلی مثل تاپ و سرسره، بازیکنان را به کودکی خود میبرد و آن‌ ها را دعوت به یکی از بازی‌ های شیرین کودکی میکند. با این تفاوت که ترس، جایگزین لذت‌ های کودکانه‌ ی آن‌ ها شده و صدای شلیک گلوله جای صدای خنده را گرفته است مدیر هنری سریال گفته: “وقتی ما جوان بودیم ، زمین بازی بسیار بزرگ به نظر می رسید .” بنابراین ما یک زمین بازی غول پیکر برای بزرگسالان ساختیم  تا با مقیاس انسانی یک بازی کودکانه برای بزرگسالان همخوانی داشته باشد.

یکی دیگر از ارجاعات به معماری معاصر را می توان در سالن انتظار مشاهده کرد، جایی که یک فضای سفید و روشن ، طرح های زاها حدید یا سانتیاگو کالاتراوا را به یاد می آورد. مدیر هنری چای کیونگ سان توضیح داد که این طراحی در تلاش برای ایجاد نوعی احساس نگران کننده به وجود آمده که از یک اتاق سفید احساس می شود ، بدون اینکه بازیکنان  بدانند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. ما می خواستیم یک فضای ناشناخته ایجاد کنیم.

در سرتاسر سریال، از معماری به عنوان ابزاری برای افزایش تنش، شادی و احساسات استفاده می‌ شود و یک عنصر بصری و فضایی عالی به داستان سرایی می‌ افزاید.  بازی مرکب از آن دسته آثار پیچیده با داستان پر پیچ و خم است که در پس بسیاری از المان‌ های آن پیام مهمی نهفته و ما را به بررسی خود پیام دعوت می‌ کند.

تحریریه گروه معماری هورنو

منبع : arel.ir

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا