نقشه معماری داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که نقشه معماری داخلی ساختمان به خوبی طراحی نشود ممکن است که شاهد عدم استفاده بهینه از فضاها، دلگیر بودن محیط خانه و عدم کاربردی بودن آن باشیم. برهمین اساس باید نقشه معماری داخلی توسط طراحان متخصص و با دقت بالا طراحی شود و عوامل زیادی مورد توجه قرار بگیرد.

نقشه معماری داخلی

موارد مختلفی هستند که می تواند ساخت یک ساختمان مسکونی را تحت تاثیر خود قرار بدهد. در ابتدا و پیش از هر چیز باید در نقشه معماری داخلی باید به سکونت توجه گردد در واقع همان نیاز اولیه که هدف ساخت یک ساختمان می باشد. در وهله دوم باید مناسب بودن محیط مورد توجه قرار بگیرد. تمامی موارد باید در پلان معماری داخلی ساختمان مورد توجه باشد تا بتوان یک ساختمان استاندارد و با طراحی زیبا داشت که نیازهای ساکنان را به لحاظ سکونت، آرامش و آسایش برطرف کند. در ادامه به مهم ترین موارد و نکاتی که در نقشه معماری داخلی ساختمان باید توجه شود اشاره خواهد شد.

تعداد اتاق‌ها در نقشه معماری داخلی

قبل از این که برای طراحی نقشه معماری داخلی یک ساختمان اقدام کنید، ضروری است که بر اساس ابعاد زمین به تعداد اتاق هایی که قصد دارید ایجاد کنید، هر فضایی که بخواهید برای اتاق ها در نظر بگیرد استاندارد خاص خود را خواهد داشت و اندازه کمتر از آن کارایی نخواهد داشت. بر همین اساس نیز با توجه به استانداردهای موجود اندازه و ابعاد اتاق های خواب، پذیرایی، سالن، دستشویی، حمام، آشپزخانه و… باید تعیین شود. به طور کلی نقشه معماری داخلی ساختمان برآیندی از استانداردها، سلیقه معمار و خواسته کارفرما خواهد بود.

برخی از افراد احتمالا دو اتاق با ابعاد استاندارد و فضای کوچک را ترجیح دهند برخی از افراد نیز ممکن است که یک اتاق بزرگ را ترجیح بدهند. در صورتی که شما کارفرما باشید باید پیش از طراحی نقشه داخلی ساختمان نظرات خود را به معمار انتقال دهید.

جهت قرارگیری اتاق ها در نقشه معماری داخلی

از مهمترین مواردی که در طراحی نقشه معماری داخلی باید مورد توجه قرار بگیرد مربوط به جهت گیری اتاق ها است. در صورتی که این مورد در طراحی پلان معماری داخلی مورد توجه قرار نگیرد اتاق ها در محل های نامناسبی قرار خواهند گرفت لذا در زمستان شاهد اتاق سرد و در تابستان نیز شاهد اتاق گرم خواهید بود که نتیجه آن چیزی جز هدر رفت انرژِی و افزایش هزینه ها نخواهد بود.

 در صورتی که می خواهید هم در فصل زمستان و هم در فصل تابستان خانه دمای متعادلی داشته باشد در این صورت در طراحی نقشه باید اتاق خواب و پذیرایی در سمت شمال قرار گیرد در این صورت نور آفتاب تا حد امکان به تعداد بیشتری از اتاق ها نفوذ می کند. البته به محلی که ساختمان ساخته می شود نیز باید توجه شود. همچنین شرایط آب و هوایی منطقه نیز نقش موثری در نوع طراحی نقشه دارد.

 برای مثال در صورتی که خانه در نواحی گرمسیری ساخته شود به دلیل این که تابش نور آفتاب به اتاق خواب بیشتر خواهد شد و موجب بالا رفتن حرارت آن خواهد شد لذا بهتر است که جهت خانه به سمت شمال شرق باشد. یک طراح خوب تمامی جهت ها و شرایط آب و هوایی را به خوبی می شناسد و بر اساس آن اقدام به نقشه کشی می کند.

نور کافی در پلان معماری داخلی

نور یکی از ملزومات تمامی خانه ها است، بر همین اساس نیز در طراحی نقشه داخلی باید مورد توجه قرار گیرد. در بسیاری از قسمت های خانه با طراحی مناسب می توان به نور طبیعی دسترسی داشت. استفاده از پنجره بزرگ و سرتاسری در چنین مواردی می تواند موثر واقع شود. نور طبیعی از لحاظ دکوراسیون و همچنین روحی و روانی بسیار حائز اهمیت است. در مورد نور نیز باید به نقش طراح معماری داخلی اشاره داشت چرا که محل قرارگیری پنجره ها و ابعاد و اندازه آن از جمله مواردی است که در نقشه معماری داخلی قرار داده می شود. در آپارتمان ها برآورده کردن نور طبیعی کافی به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد کمی دشوار است اما در خانه های ویلایی به آسانی می توان در نقشه زمینه های تابش نور کافی را فراهم کرد.

کاربردی بودن پلان معماری داخلی

در حال حاضر، بیشتر از همه طراحی ها، طراحی ها نوآورانه و مدرن مورد توجه هستند. پیش از نوع طراحی، آن چیزی که باید در طراحی نقشه معماری داخلی مورد توجه باشد، کاربردی و منطقی بودن نقشه طراحی است. بدین معنی که در طراحی باید هر چیزی در محل صحیح و مناسب خود واقع شود.

 موارد مختلفی از قبیل؛ کمدها، برق کشی، سالن ها، راهای دسترسی اتاق خواب ها، بخش های مختلف ساختمان باید با توجه به اصول استاندارد و منطقی در نقشه جاگذاری و در حین ساخت پیاده شوند تا در حین زندگی ساکنان آن مشکلی را نداشته باشند. جزئی ترین موارد نباید در طراحی نقشه داخلی نباید مورد غفلت قرار گیرد حتی محلی که برای جاکفشی در نظر گرفته می شود نیز باید در نقشه جاگذاری شود.

توجه به امنیت در نقشه کشی معماری داخلی

شاید این چنین تصور شود که نقشه ای که برای ساختمان در نظر گرفته می شود تنها یک نقشه ابتدایی از فضای داخلی ساختمان است در حالی که طراحی نقشه معماری ساختمان باید به امنیت ساکنان نیز مثل موارد دیگر توجه کافی شود. برای مثال در طراحی نقشه های ساختمان در نظر گرفتن راه های خروج اضطراری از ساختمان بسیار با اهمیت خواهد بود و خصوصا در ساختمان هایی مانند آپارتمان ها که تعداد طبقات زیادی دارد. طراح نقشه باید به اندازه کافی حرفه ای باشد تا بتواند همه جوانب را در کنار هم در نظر بگیرد و آسایش و امنیت در کنار هم قابل دسترس باشد.

چیدمان مبلمان در طراحی نقشه

بیشتر نقشه هایی که برای ساختمان های و معماری داخلی آنها در نظر گرفته می شود حاوی یک سری اشکال، ابعاد و خطوط است. اما در سال های اخیر طراحان فضاهای را به تصویر کشیده اند که در آنها چیدمان اولیه نیز قابل مشاهده است. مزیت چیدمان اولیه در نقشه ها این است که می تواند در همان ابتدا زمینه تغییر نقشه را فراهم آورد و نقشه مناسب تری برای ساختمان در نظر گرفته شود. به طور معمول طراحان نقشه ساختمان، از طرح های مبلمان که به صورت استاندارد هستند در طراحی پلان داخلی استفاده می کنند تا مشخص کردن ابعاد یک فضا به خوبی صورت پذیرد.

تحریریه گروه معماری هورنو

منبع:hornou.com

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا