نکاتی در مورد انتخاب رنگ مناسب برای پوشش داخلی استخر

می توان گفت یکی از اصلی ترین نکاتی که در طراحی استخر باید به آن توجه کرد، انتخاب رنگ برای پوشش آن است. نورها، سایه ها، عمق، محیط و عناصری که آن را احاطه کرده اند متغیرهایی هستند که مستقیماً بر تناژ رنگ نهایی آب تأثیر می گذارند. جلوه‌های نور مصنوعی و یا طبیعی نیز معیارهای زیبایی شناسانه  نهایی را تعیین می‌کنند، اگر استخر در خارج از منزل قرار گیرد و آسمان را منعکس کند، جلوه‌ای متفاوت از زمانی که در داخل خانه قرار دارد و یا جایی که سقف بر رنگ آن تأثیر می‌گذارد، ایجاد می‌کند.
آب توانایی جذب رنگ های قرمز، زرد و نارنجی را راحت تر از رنگ های آبی دارد. با درک این موضوع که رنگ آب استخر توسط آسمان تعیین می شود، مطمئناً ظاهر آن همیشه به سمت طیفی از آبی خواهد رفت. با افزایش عمق استخر، رنگ آبی تیره تر می شود، در حالی که اگر عمق آن از 50 سانتی متر تجاوز نکند، آب شفاف تر به نظر می رسد.
امروزه طرح‌ها و طیف رنگ‌های زیادی برای پوشش نهایی استخر وجود دارد که می‌توان به چند نمونه اشاره کرد، از رنگ‌های سبز، قهوه‌ای، آبی یا سفید تا خاکستری، سیاه و غیره که به نیازها و شرایط مختلف پاسخ می‌دهند.
رنگ آبی متداول‌ترین رنگی است که  برای استخر ها استفاده می‌شود زیرا تنالیته رنگ آسمان را منعکس و تقویت می‌کند و به طور کلی، تمایل دارد با آب دریای تمیز یا جریانی همراه باشد که اثری باطراوت و آرامش بخش ایجاد می کند. انواع آن شامل  طیف فیروزه ای، آبی روشن، نیلی، اولترامارین و غیره است.

اگر هدف ایجاد یک محیط رویایی شبیه بهشت باشد، می توان از پوشش شنی یا خاکی رنگ استفاده کرد زیرا به این ترتیب، انعکاس آب روی دیواره های استخر به رنگ فیروزه ای دیده می شود. در صورت تغییر در شرایط آب و هوایی منطقه ای که استخر در آن اجرا می شود، تونالیته می تواند تغییر کند، به همین دلیل برای مناطقی که در معرض آفتاب زیاد قرار دارند این رنگ ها توصیه می شود.

 از سوی دیگر، اگر هدف ایجاد محیطی طبیعی‌تر است، می‌توانید از رنگ‌های سبز استفاده کنید که همراه با پوشش گیاهی اطراف، بتواند جلوه دریاچه طبیعی با رنگ‌های تیره‌تر یا ساحلی با رنگ‌هایی زمردی ایجاد کند.

استفاده از رنگ های سفید در مناطق عمدتا آفتابی توصیه می شود زیرا به برجسته کردن عناصر داخلی و خارجی که اطراف استخرها را احاطه کرده اند کمک می کند. اگرچه گاهی نگاه کردن به دیوارها می تواند خیره کننده باشد، اما به دلیل تأثیری که نور خورشید بر رنگدانه ها می گذارد، رنگی است که کمترین تخریب را دارد و بقایایی آهکی کمتری ایجاد می کند.

رنگ های مایل به خاکستری جلوه ای شبیه به دریای واقعی ایجاد می کند، حتی می توان گفت تقلید از اقیانوس یا دریاچه را در ذهن می سازد. علاوه بر این، رنگ‌های مایل به خاکستری به پنهان کردن خاک یا آثار گرد و غبار انباشته شده در داخل استخر کمک می‌کنند و همچنین می‌توانند دمای آب را افزایش دهند، البته نه به اندازه رنگ‌ سیاه.

بنابراین اگر هدف حفظ دمای آب بالا در طول سال باشد رنگ های تیره مناسب‌ترین گزینه خواهد بود. اگرچه ممکن است اعمال آن دشوار در نظر گرفته شود، رنگ مشکی جلوه ای آینه ای ایجاد می کند که مناظر اطراف استخر را منعکس می کند. لازم به ذکر است که با توجه به ویژگی هایی که دارد بیشترین کاربرد را در ساخت دریاچه های مصنوعی با گیاهان طبیعی دارد.

تحریریه گروه معماری هورنو

منبع:www.arel.ir

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا