جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

استان: البرز
سبک: ایرانی
کاربری: کاخ

کاخ ناصری شهرستانک

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

تاریخچه کاخ 

کاخ ناصری شهرستانک، کاخ باشکوهی است که روزگاری توسط ناصر الدین شاه برای تفریح و ییلاق در روستای شهرستانک ساخته شده بود. روستای شهرستانک از توابع دهستان لورا، در 630 کیلومتری شمال غربی کرج و جاده چالوس واقع شده است . این بنای بزرگ در میان کوهای پر ابهت و طبیعت بهشتی و هوایی دل پذیر که در مجاورت رودخانه ای روان در دامان طبیعت که در هر گوشه و کنار آن حس آرامش بخشی وجود دارد.سنگ بنای ساخت کاخ ناصری در سال 1295 هجری قمری به فرمان  ناصرالدین شاه در دره “گل کیله” شهرستانک زده شد که تا سال 1298 به مدت 3 سال به طول انجامید.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: شاهکارهای معماری معاصر ایران

کاخ ناصری شهرستانک

کاخ ناصری شهرستانک

معماری بی نظیر کاخ ناصری

کاخ ناصری شهرستانک باشکوه متشکل از 2 بخش مجزا است. بخش بیرونی آن که حیاطی مستطیلی شکل است که در 4 تراز طراحی شده است، ورودی شاه که به شکل نیم دایره و در تراز اول قرار دارد و بنای دیوان خانه که در تراز چهارم  قرار گرفته و داخل و سقف آن نیز با کاغذ دیواری های الوان و گچ بری هایی به زیبایی زینت شده است.
عمارت بیرونی در 2 طبقه و در تراز سوم با ابعاد 12 در 24 ساخته شده بود که متاسفانه در حاضر دیگر اثری از طبقه دوم این عمارت دیده نمی شود! حمام اختصاصی شاه نیز در قسمت شمال غربی و در مرز میان اندرونی و بیرونی قرار داشته است.

کاخ ناصری شهرستانک

بخش حرمسرا نیز شامل فضاهایی است که در گرداگرد حیاط ساخته شده و این دو حیاط با وجود شیبی با اختلاف سطح 3 متر طراحی است. وجود حوض هایی در  چهارقسمت کاخ و همچنین کانال هایی برای ارتباط حوض ها جلوه این قصر را دوچندان کرده است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: شاهکارهای معماری معاصر ایران ، بناهای شاخص معماری معاصر ایران

کاخ ناصری شهرستانک

نابودی کاخ ناصری  

کاخ ناصری شهرستانک پر قدمت که در سال 1377 جز فهرست آثار ملی ایران  قرار گرفته، به دلیل بی توجهی و عدم رسیدگی و همچنین هوای سرد و پر بارش این منطقه تا میزان زیادی از بین رفته است.اما فدارسیون کوهنوردی، این بنا را که تنها طبقه اول آن باقی مانده، به محلی برای اقامت کوهنوردانی تبدیل کرد که از قُقه توچال به سمت شهرستانک می رفتند.

کاخ ناصری شهرستانک

منبع: سایت الفبا تور

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
مستند های مرتبط با این بنا
  1. کاخ ناصری شهرستانک