کاساکوانتس
کاساکوانتس
کاساکوانتس
کاساکوانتس
کاساکوانتس
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

معمار: نا معلوم

کاسا کوانتس(CASA KWANTES)

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

 کاسا کوانتس

معمار:mvrdv

کشور: هلند

شهر: روتردام

سال: 2016

مساحت: 480 متر مربع

وضعیت: اتمام شده

دستورکار: مسکونی

موضوع: معماری، مسکن

 کاسا کوانتس در عین حال که فضای خانه را به سمت فضای سبز و نور روز باز می کند به ساکنان خود همان حریم خصوصی را که آرزوی آنها بوده، می دهد. عملیاتی در محدوده نیاز شهری خاطره انگیز، آجر کاری های دیواری بجا مانده از دهه 1930 که مرزی بین زندگی خانوادگی و اجنماعی به سمت خیابان ایجاد می کند، در حالی که در قسمت باغ، دیوارهای شیشه ای سیال مانند در فضای اطراف نشیمن می چرخند و نقطه کانونی خانه، درخت زیتونی را در بر می گیرند.

کاساکوانتس
کاساکوانتس

کاسا کوانتس مبنای خود را بر تمایل کارفرما برای خلوت و حفظ حریم خصوصی نهاده است، در عین حال که حداکثر نور روز و فضای باز برای زندگی را در نظر گرفته است. از کنار جاده، دیوار آجری لخت فقط از طریق باز کردن نمای سفید آجری، گوشه ای جزئی از زندگی و زندگی خانوادگی را در اختیار رهگذر قرار می دهد – یک ورودی فرورفته ظریف که به یک سالن ورودی منتهی می شود که ابتدایش تاریک و محصور است. در مقابل، قسمت پشتی این ساختمان کاملا به سمت جنوب باز می شود، با پنجره‌های خمیده که نمایی را دنبال میکنند که سرتاسر مارپیچی است و گرداگرد یک درخت زیتون مرکزی پیچیده شده اند.

کاساکوانتس
کاساکوانتس

480 مترمربع خانه شخصی که توسط MVRDV طراحی شده است دارای تقسیم بندی شبانه روزی مشخصی است. این منزل در غرب روتردام در گوشة قسمتی از محل بیمارستان قدیمی قرار دارد.

بازدیدکنندگان هنگام ورود از طریق یک تو رفتگی منحنی و به عبارت دیگر نمای خارجی مرموز و مسطح با جزئیات آجرکاری سلوسیا به فضای ورودی هدایت می شوند. با قدم نهادن به داخل ملک، مسیر ناگهان به فضای روشن و آرام زندگی باز شده و شخص وارد فضاهای داخلی منحنی و سیال آن می شود. این دیوار یکسره همچنین به عنوان ورودی گاراژ و راه پله نیز عمل می کند. اتاق نشیمن و كتابخانه بقیه فضاها را تشکیل میدهند، این فضاها اطراف حیاط خمیده و قطع خورده، پیچیده شده اند كه محل كانون خانه، یعنی درخت است. تکیه گاه اتاق نشیمن یک کمد چوبی بلند است که تمام کارکردهای درونی خانه از جمله زیرزمین، ورودی، توالت میهمان، کابینت آشپزخانه و آبدارخانه را مخفی می کند. کفپوش از داخل به بیرون امتداد دارد و اساساً حیاط را به عنوان یک اتاق بیرونی به خانه ملحق می کند یعنی خانه را توسعه میدهد. یک زیرزمین کوچک برای انبار مواد اضفی وجود دارد و علاوه بر آن یک پاسیوی تله آفتابی در انتهای باغ وجود دارد که فضای باربیکیوی سنگفرش شده را برای روزهای تابستان هلند فراهم می کند.

کاساکوانتس
کاساکوانتس

بنیانگذار MVRDV، جیکوب ون ریز می گوید: «شیشه خمیده به طور مداوم مسیر خود را گرداگرد نمای داخلی می پیچاند و در هر دو سطح منظره ای ممتد از یک اتاق به اتاق دیگر ایجاد می کند. همینطور اتصال بصری، یک بالکن خارجی نیز این امکان را ایجاد می کند که به راحتی از یک فضا به فضای دیگر و بدون ایجاد وقفه قدم بزنید. این شیشه به طور مداوم بازتاب درخت مرکزی را تغییر می دهد و در اطراف جهش میکند مانند شخصی که در سراسر خانه حرکت کرده و مدام نقطه دیدش تغییر میابد.

  • کاسا کوانتس برنده اولین جوایز آسیایی خود، در ایده برتر سال 2017 در دسته معماری مسکونی شد.
  • گروه MVRDV كاشا كوانتس، از تفسیر مجدد ویلایی مسکونی به روشی جدید در معماری هلندی در دهه 1930 در غرب روتردام پرده برداشت.

به منظور حفظ مسئولیت در قبال محیط زیست، این خانه با رعایت احتیاط پمپ حرارتی با منبع زیرزمینی، سیستم تبادل گرما و سقف با پانل های خورشیدی را نصب کرده است. پنل های خورشیدی انرژی از دست رفته از جدار خانه را جبران می کنند و انرژی کافی برای تأمین برق آن را ایجاد می کنند. کاسا کوانتس این پتانسیل را دارد که کاملاً خودکفا شود. فضاهای نشیمن بیشترین میزان تابش نور خورشید را برای ماههای تابستان جذب می کنند و به دلیل پوشش اندک کف از نور، آنها سایه خورشید دارند.

 این روند طراحی برای این خانه تعهد MVRDV برای همکاری نزدیک با کارفرما را در تمام مدت به طور تنگاتنگی پی گرفت. تقریباً با ارتباطات روزانه، نتیجه نهایی را تا آنجا که ممکن بود به یک کار سفارشی نزدیک کرد.

هنگام اجرا کردن مقررات شهرداری برای سبک معماری سنتی، این خانه با طراحی طولانی مدت، کرم رنگ، آجرکاری سطحی، براقیت تمام قدش و کنار هم قرار دادن کنتراستهای مسطح و روان، باز و محصور، انعطاف پذیر و معین، تبدیل شد به خانه ای با سبک مدرنیته دهه 1930. 

منبع:mvrdv.nl

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا