جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

آتشکده یزدیان (ورهرام)

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
مقالات

 

نام : آتشکده یزدیان – ورهرام

مکان: یزد

قدمت : پهلوی

آتشکده زرتشتیان  در خیابان آیت ا.. کاشانی جنب کوچه آتشکده شهر یزد واقع گردیده است.

 

 

قطعه زمین آتشكده که در آلمان در سمت شرانی و خارج از حصار محله دستوران واقع بود و به صورت زمین لم يزرع و تپه های ریگ که بلندی بعضی از این تپه ها تا 9 متر میرسید که به همت انسان وکمک حیوان ریگها به جای دورتر انتقال یافت و کارهای ساختمانی آتشکده آغاز شد. از اینرو قدمت این بنا مربوط می شود به اوایل دوره پهلوی در ایران .

 

 

 

ساختمان اصلی آتشکده بر بلندای حدودا ۲ متر از سطح زمین و در وسط حیاط بزرگی که درختان همیشه سبز مانند سرو و کاج آنرا احاطه کرده اند قراردارد حوض مدور و بزرگی در محور ورود بنا ضلع جنوبی احدات شده بود که نقوش نگاره فروهر و سرستونهای سنگی عمارت در آن منعکس می شد و زیبایی خاصی به این عمارت بخشیده بود که اخیرا به علت کمبود آب و مشکلات نظافت آنرا پر نموده حوض کوچک جدیدی بر روی آن ساخته شده است ، اتاق نگهداری آتش مقدس در وسط ساختمان قرار گرفته و پیرامون آن اتاقائی جهت اجرای مجاز و نیایش طراحی شده است . معماری آتشکده موجود تاحدودی از معماری آتشکده های پارسیان هند تاثیر گرفته است .

 

 

 

آتشکده محل نماز و عبادت و نیایش پروردگار است و زرتشتیان آتش موجود در این آتشکده را آتش ورهرام می خواستند که بسیار مقدس است و بنا به روایتی حدودا ۱۵۳۰ سال پیش از آتشکده ناهید پارس . پس از نقل مکان به چندین جاهای دیگر در استان یزد بالاخره در این مکان آبرومند سكونت داده شده است و تا کنون این آتش خاموش نگردیده است .

 

 

 

 

این مکان در حقیقت فرهنگ و قدا ستی چون مساجد جامع مسلمانان را دارد و کانون همبستگی و عامل حفظ نظام اجتماعی زرتشتیان یزد است . و به هنگام اعیاد و مراسم مذهبی ، جلسات گردهمائی و سخنرانی از این مکان استفاده می شود.

 

 

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا