ارگ شیخ بهایی (هفت برج خارون)

جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

استان: اصفهان
سبک: ایرانی
کاربری: دروازه

ارگ شیخ بهایی (هفت برج خارون)

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
در این مقاله میخوانید

ارگ شیخ بهایی

مکان:شهر نجف آباد اصفهان

مساحت:۳۰۰۰مترمربع

کاربری:ارگ

دوره ی ساخت اثر:صفویه

تعداد برج ها:۷ برج

ارگ در حصار باغی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع واقع شده‌است و هفت برج دارد شش تا از این برج‌های بی‌نظیر در حقیقت کبوترخانه‌اند. مانند این برج‌ها را تنها در شهر تبریز می‌توان یافت. هر برج حدود ۱۴ متر ارتفاع دارد. این برج‌ها با دیوارهای کاهگلی به ارتفاع ۴ متر به یکدیگر وصل شده‌اند. تقسیم‌بندی برج‌ها در زاویه‌ها و اضلاع دیوارها و نیز سر در ورودی این مجموعه منظره‌ای زیبا به وجود آورده که به وسیله هشتی و اتاق‌هایی در بالا، پایین و زیرزمین، ورودی به ارگ را ممکن می‌سازد. با تبدیل ارگ به مجموعه فرهنگی و تاریخی شیخ بهایی قسمت‌های دیگر چون آبنما، چایخانه سنتی، محوطه فرهنگی-تفریحی و فضای سبز به ارگ افزوده شده است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: معماری معاصر ایران بعد از انقلاب

کاربرد ارگ شیخ بهایی

ارگ‌شیخ بهایی یا همان «هفت برج خارون» در گذشته به منظور فراهم کردن کود حیوانی (پرندگان) احداث شده و به جهت مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفت که در سالهای اخیر رو به نابودی و تخریب بود.

بازسازی

این اثر به وسیله شهرداری و تنی چند از میراث دوستان شهر نجف آباد به نام طرح گردشگری ارگ شیخ بهایی بازسازی شده‌است. اعتبار اولیه طرح هفتاد میلیون تومان بود که با هزینه‌ای بالغ بر سی صد میلیون تومان پس از دو سال تلاش شهرداری نجف آباد جهت ثبت آن در آثار ملی کشور، تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این بنا توسط شهرداری نجف آباد از سال ۱۳۸۲ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌است و در سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین مجموعه فرهنگی، گردشگری افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و جزو آثار تاریخی به ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور رسیده‌است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: معماری معاصر ایران بانی مسعود ، کتاب معماری معاصر

                  

افزودن آلبوم
افزودن کروکی
علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
مستند های مرتبط با این بنا
  1. ارگ شیخ بهایی