امام زاده یحیی (زواره)
امام زاده یحیی (زواره)
امام زاده یحیی (زواره)
امام زاده یحیی (زواره)
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

امامزاده یحیی(زواره)

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

امامزاده یحیی(زواره)


کاربری: آرمگاه

مکان:اصفهان

دوره: تیموری


موقعیت طبیعی:

زواره دارای آب و هوای گرم و خشک زمستان های سرد و خشک و تابستان های گرم و خشک می باشد.

موقعیت اثر:

شهرستان اردستان،شهر زواره،بازار زواره،روبروی حسینیه بزرگ

تاریخچه بنا

بنای اصلی مقبره امامزاده یحیی متعلق به ۶۰۰سال قبل و محل دفن یکی از اولاد حضرت حضرت موسی بن جعفر(ع) می باشد.

این بنا در اواخر قرن نهم و در زمان اقتدار پادشاهان تیموری ساخته شده و در عهد قاجار نقاشیهای درون مقبره به آن اضافه شده است.

مشخصات بنا:

بنای مقبره امامزاده یحیی که یکی از عناصر تشکیل دهنده محور تاریخی فرهنگی شهر زواره می باشد، در جبهه ی شمالی زواره و در همسایگی حسینیه بزرگ یزرگ شهر قرار گرفته است. عمارت امامزاده دارای صحن در ضلع غربی و بقعه در ضلع شرقی می باشد که در یالهای اخیر ساختمان جدید از جمله بنای سرپوشیده غرب بقعه و رواق بلند دور تا دور بقعه در کنار آن بنا شده است.

عمارت امامزاده دارای دو ورودی، یکی از بازار و دیگری از کوچه غربی بنا است که ورودی اصلی بازار، آنجا که رفت و آمد حسینیه و بازار بیشتر است، می باشد. پس از این ورودی یک فضای کوچک چهارضلعی به عنوان هشتی ورودی ،مقبره اصلی را از فضای بازار جدا می کند. مقبره، فضائی سرپوشیده و چهار ضلعی است که مساحت آن در حدود ۱۰ متر مربع می باشد. مزار مطهر در وسط مقبره قرار دارد. اطاقگاه مقبره پس از هشت ضلعی شدن مربع پایه به دایره و گنبد منتهی می شود. گنبد با پایه ای بلند سقف مقبره را پوشانده است. گریو گنبد با آجر و کاشی (معقلی) و خود گنبد با کاشی های معرق با نقوش اسلیمی تزئین یافته است. کتیبه ای از کاشی متعلق به عهد قاجار که آیات قرآنی بروی آن حک شده ، هشت ضلعی ابتدایی گنبد را تشکیل می دهد. دیگر ورودی مقبره نیز با یک فضای چهارضلعی، فضای صحن را از فضای اصلی مقبره جدا می سازد. در حال حاضر یک رواق، ضلع شمالی و غربی مقبره را از صحن جدا می کند. یک بنای هشت ضلعی در سمت جنوب مقبره اصلی که احتمالا پیش ورودی مقبره بوده، با مساحتی حدود ۱۲ متر مربع با یک ورودی به فضای مقبره و یک ورودی با صحن ارتباط برقرار کرده ایت. از گوشه شمالی هشت ضلعی می توان با استفاده از راه پله موجود به پشت بام بنا راه پیدا کرد.

تزئینات بکار رفته در بنا

تزئینات موجود در بنا شامل نقاشیهای قهوه خانه ای عهد قاجار در ورودی اصلی عمارت و نقاشیهای گل و بوته در داخل بقعه، همچنین حمیلهای گچی که یک سری ۱۶ ضلعی را تشکیل داده می باشد.

گنبد ایلخانی امامزاده یحیی با فعالیت غیرقانونی شبانه‌روزی هیأت امنای این امامزاده تخریب و دوباره‌سازی شد و اخطارهای اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان اردستان و دادگستری استان اصفهان هم به جایی نرسید.


منبع:ثبت اسناد میراث فرهنگی

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا