انواع پورتفولیو برای معماران و راه های طراحی و ارائه

انواع پورتفولیو برای معماران،سوالی که بیشتر برای افراد جویای کار _ آن هم در این بازار آشفته – مطرحه اینه که : چجوری کار پیدا کنم ؟ یکی از محاسن تعدد افراد جویای کار انتخاب بهترین ها برای انجام کارهاست . به زبان ساده افرادی که به دنبال  نیروی کار خوب می گردند با توجه به وجود نیروی متقاضی کار نسبتا زیاد؛ گزینه های زیادی برای انتخاب دارند و با صبر و حوصله دست روی بهترین ها می گذارند . پس مهم ترین عامل برای کار پیدا کردن ارائه خود به عنوان بهترین گزینه است .

به قول ضرب المثل معروف ” در یادگیری هندسه روش شاهانه ای وجود ندارد “


اولین گام در یافتن فرصت شغلی مناسب شناخت دقیق نیازهای بازار کار و تقویت خود در آن است . به طور مثال برای کار در یک دفتر معماری و شروع کار به عنوان تکنسین نرم افزار باید بدانیم نرم افزار های بازار کار کدام است ؟ چه مقدار مهارت برای کار نیازه ؟ و …

این همان اتفاقی است که باید پا به پای درس پیش بیاید ؟ صرفا محصور کردن خود در دانشگاه و خوب درس خواندن و خوب مقاله تولید کردن برای جذب بازار کار شدن به هیچ وجه کافی نیست!

در کنار درس (اگر فارغ التحصیل نشده اید ؟) به یادگیری مهارت های بازار کار بپردازید؟

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری نئو مدرن


چه نوع مهارت هایی :

الف). مهارت های نرم افزاری : را یادگیری نرم افزار امروزه از هر زمانی راحت تر شده و شما به راحتی و با چند کلیک می توانید به مخازن زیادی از آموزش ها دسترسی پیدا کنید ! در آموزش خساست به خرج ندهید وسعی کنید دست روی بهترین ها بگذارید ؟ چرا ؟

چون بهترین ها خودشون با بازار کار در ارتباطن و پروژه های زیادی انجام دادن ! قطعا آموزش توسط یک بازار دیده با ندیده کاملا متفاوته ! انواع پورتفولیو برای معماران

چیزی که نهایتا از آموزش ارزان و رایگان نصیبتان شود یادگیری منو ها و ابزار است؟!

ب). مهارت های فنی : یکی از ضعف های عمده سیستم آموزشی معماری در ایران تولید هنرمند معمار است نه مهندس معمار ! تسلط بر فنون اجرایی و استاندارد های لازم یکی از آپشن های مهم در استخدام محسوب می شود ! تا آنجا که یکی نفر تکنسین مسلط به کارگاه و مقررات سرپرست مهندسان فارغ التحصیل دانشگاه ها می شود !

یادگیری مهارت ها در ایران به دو شیوه انجام می گیرد :

الف). سیستم استاد شاگردی : بهترین سیستم یادگیری که میزان یادگیری بستگی به استعداد یادگیرنده و اشتیاق یاددهنده دارد . به عنوان مثال می توان مراحل کامل بتن ریزی و اتفاقات کارگاه را در یک کارگاه بعنوان کارآموز ( و حتی کارگر) تجربه کرد .

ب). سیستم فنی و حرفه ای : یکی از نهاد هایی که نسبت به دانشگاه در تربیت تکنسین و نیروی فنی موفق تر عمل کرده سیستم فنی و حرفه ای کشور است که اقدام به برگزاری دوره های تخصصی می کند و می توان با اطلاع از جدول اجرایی آ نها ( که در تابستان بیشتر مورد استقبال است ) در زمینه های ساختمانی به مهارت قابل قبولی دست یافت .

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن متعالی ، معماری مدرن متاخر


بعد از آسمان و ریسمان های بالا نوبت ارائه خود به زبان معمارانه است ؟ چرا که معماران به ظاهر توجه ویژه ای دارند و باید خود را به بهترین وجه ممکن معرفی کرد !

از قضا این معرفی دارای ساختار و واژگان مربوط به خود است ! با این وضع کار کمی مشکل می شود چرا که باید آداب معرفی خود را نیز بشناسیم :

در اصطلاح بازار کار “ارسال رزومه ” یا ” پورتفولیو ” عبارت است از ارسال شاخص ترین کارهای خود برای کارفرما جهت استخدام که انواع گوناگونی دارد :

  1. کارت ویزیت 
  2. پورتفولیو یک صفحه ای
  3. دفترچه ضمیمه یک صفحه ای 

کارت ویزیت: 


انواع پورتفولیو برای معماران،کارت ویزیت ساده ترین راه برای معرفی مهارت های خود است . شما با یک طراحی مناسب و معمارانه با ویژگی های زیر می توانید خود را یک نیروی قابل اعتماد معرفی کنید :

  • کارت ویزیت دارای ابعاد معمول 5*9 سانتی متر
  • سعی کنید کارت ویزیت شما یک رو باشد ( یک طرف فقط طراحی شود )
  • دارای ساختار هندسی متناسب و معقول
  • ساده و شیک
  • ترکیب رنگی معمارانه
  • فونت های رسمی و جدید ( فونت های سری سنس ) – استفاده از فونت های رایج مثل :نازنین یا فونت های فانتزی نوعی بی سلیقگی است .
  • استفاده از لوگوی شخصی بسیار مهم است
  • درج دقیق و خوانای نام و نام خانودگی ، مهارت ها به طور خلاصه و …
  • درج اطلاعات تماس شامل : شماره همراه فعال، ایمیل، آدرس صفحه مجازی، آدرس محل سکونت
  • خروجی این کارت ویزیت با کیفیت بالا و چاپ مناسب

اگر تجربه کافی در طراحی کارت ویزیت ندارید ( چون کار تخصصی طراحان است ) می توانید  از نمونه های آماده و فایل های لایه باز استفاده کنید !

این کار رو میتونید با نرم افزار فتوشاپ ( و ایلیستریتور ) انجام بدید.


رزومه تک صفحه ای :


در این صفحه شما اطلاعات خود را در 4 فصل زیر ارائه می دهید : (یک معرفی مفصل و شیک )

  1. معرفی و اطلاعات تماس
  2. مشخصات فردی
  3. مهارت های نرم افزاری و فنی
  4. سوابق

در ادامه به تشریح و تفضیل 4 مورد بالا می پردازیم :


1). معرفی و اطلاعات تماس : در اینجا معرفی شما توسط تصویر شما انجام می شود پس سعی کنید بهترین تصویر و با حالت رسمی در اینجا قرار دهید !

اطلاعات تماس شما باید کاملا خوانا و گویا باشد

2. مشخصات فردی : 

پرداختن زیادی به اطلاعات شخصی موجب به حاشیه رفتن اصل موضع می شود پس سعی کنید در کوتاه ترین حالت و اطلاعات مهم تر مثل نام و نام خانودگی (کامل)، تاریخ تولد ( راهی برای پی بردن به سابقه کاری شما در جای دیگر)، محل سکونت ( نزدیک یا دور بودن به دفتر محل کار)، محل تولد و ….

  • خوانا بودن اطلاعات بسیار مهم است
  • مکان خوبی برای آن در نظر بگیرید چرا که نشانگر تسلط شما بر شرایط اعلام شده از سوی دفتر است ( نزدیکی یا دوری به محل کار و … )
  • استفاده از فونت های متناسب و اعداد فارسی

3. مهارت های نرم افزاری و فنی :

  • هرچه تعداد نرم افزار ها بیشتر باشد شانس بیشتری برای استخدام خواهید داشت . البته برای نشان دادن کیفیت و میزان تسلط می توانید از نشانگر های درصدی استفاده کنید ( توجه کنید که سنجش این اعداد و ارقام در دفترچه ضمیمه انجام می شود ) پس اطلاعات غلط ننویسید !
  • مهارت های خود را متناسب با ساخته ای شرکت مورد نظر دسته بندی کنید ! ( مثلا برای استخدام در شرکتی که طراحی شاخص دارد توان خلاقیتی و قدرت دست شما نیز ملاک مهمی محسوب می شود و یا برای استخدام  در یک شرکت پروژه محور ک عمدتا به اجرا معروف است توانایی های فنی و نرم افزاری معیار خوبی است )

4. سوابق شغلی و حرفه ای : 

  • سوابق تحصیلی شاید ملاک جالبی برای استخدام نباشد اما برای افرادی که در دانشگاه های ( به نسبت صاحب نامی درس خوانده اند ) امتیاز ویژه ای محسوب می شود . اما در مجموع برای استخدام در پروژه های مطالعاتی و یا دستیار های تحقیقاتی شرکت ( پروژه های فاز صفر ) معدل و سبقه پژوهشی نیز از شاخص های مهم محسوب می شود .
  • سوابق حرفه ای دقیقا واژه ی نامانوس “n سال ” سابقه کاری است . البته اثبات توانایی ها راه دیگری دارد ( اگر شما دوره ها و پروژه های نسبتا جدی خودتون رو در کار بیاورید احتمال استخدام هست) برای جبران این کمبود می توانید در دفترچه ضمیمه حسابی سنگ تمام بگذارید !

گرافیک رزومه تک صفحه ای : 

  • در ابعاد پرینت رسمی A4 و یا A5
  • سعی کنید رزومه شما یک رو باشد ( یک طرف فقط طراحی شود )
  • دارای ساختار هندسی متناسب و معقول
  • ساده و شیک
  • ترکیب رنگی معمارانه
  • فونت های رسمی و جدید ( فونت های سری سنس ) – استفاده از فونت های رایج مثل :نازنین یا فونت های فانتزی نوعی بی سلیقگی است .
  • استفاده از لوگوی شخصی بسیار مهم است
  • درج دقیق و خوانای نام و نام خانودگی ، مهارت ها به طور خلاصه و …
  • درج اطلاعات تماس شامل : شماره همراه فعال، ایمیل، آدرس صفحه مجازی، آدرس محل سکونت
  • خروجی این رزومه فایل با کیفیت بالا و چاپ مناسب ( و احتمالل با پوشه ی شفاف)
  • این رزومه می تواند در صفحه اول دفترچه قرار گیرد!
  • معمولا برای ایجاد این صفحه نرم افزاری مثل INDESIGN  پیشنهاد می گردد که اشتباه است ( چرا که ایندیزاین نرم افزار تخصصی صنعت چاپ است و برای ارائه یک یا چند برگه متداول فراگیری آن امری بیهوده است ) برای طراحی این یک ( یا چند صفحه) می توانید از نرم افزار فتوشاپ استفاده کنید ! ( اگر با فتوشاپ هم بیگانه اید پاور پوینت هم گزینه مناسبی است .
  • نرم افزار ایلستریتور هم نرم افزار تخصصی طراحان دنیاست که اگر به ان مسلط هستید می تواند گزینه مناسبی باشد .

پورتفولیو و دفترچه نمونه کارها : 

دفتر چه نمونه کارها معیار سنجش تمام داده های قبلی شماست ( مثل رزومه تک صفحه ایست) پس سعی زیادی در معماری این صفحات داتشه باشید .

دفترچه انواع پورتفولیو برای معماران باید شامل بهترین طرح های شما ( طراحی کامل، طراحی پلان، طراحی نما ) باشد . برای افراد جویای کار که عمدتا تازه تحصیل شان تمام شده و طرحی جز طرح های دانشجویی ندارند آوردن یک یا چند طرح که بیشتر به آثار شرکت مبدا تشابه دارند گزینه ی مناسبی است .

  • طرح هایی را انتخاب کنید که به قول بازار کاری ها دانشجویی و تخیلی نباشد ! نظم سازه داشته باشد، توجیه اقتصادی و حجم معمارانه و بازاری!
  •  در طول مدت تحصیل یا موقعی که به دنبال کار می گردید سعی کنید کارهایی برای آشنایان و به صورت رایگان طراحی کنید ( اگر چه اجرا نشود) – به قولی شما در مواجهه با واقعیت طراحی می کنید ( با اقتصاد پروژه مشخص، با در و دیوار و سایت پلان واقعی !

نکات مهم در تدوین دفترچه :


روش اول : دفترچه فنی 

  • دفترچه دارای لجند مهندسی، عناوین دفترهای مهندسی، نشان جهت، کادر و … باشد
  • اطلاعات به صورت مختصر و گویا در کار باشد ( مثلا فقط یک نما یا یک مقطع در کار باشد )
  • سیر شکل گیری طرح
  • رندر شاخص و گویا ( گویای قدرت نرم افزاری شما)
  • چینش مناسب

روش دوم : شیت بندی و طراحی پورتفولیو 

در این روش شما با طراحی گرافیکی دفترچه انواع پورتفولیو برای معماران ( یا استفاده از نمونه های موجود) می توانید راه طولانی را سریع طی کنید . در اینجا در واقع شما برای هر کار خود یک شیت می بندید با این تفاوت که مجموع شیت ها باید وحدت گرافیکی داشته باشند !

برای تولید  این سبک از کار طبق مراحل زیر پیش روید :

  1. انتخاب بستر پیاده سازی دفترچه : یکی از بسترها نرم افزار پاور پوینت است . بسترهایی مثل الستریتور یا ایندیزاین نیز مورد توجه است ( با توج هبه اینکه عمده داشنجویان با این نرم افزارهها نا آشنا اند می توانند با پاورپوینت و کمی خلاقیت کارهای جالبی را انجام دهند ) البته فتوشاپ هم میتواند جالب باشد!
  2. انتخاب سایز : عمدتا سایز های رسمی ارائه معماری مثل A3, A2,A1 و … پیشنهاد می گردد .
  3. انتخاب هندسه واحد : مثلا طراحی کلی شما بر مبنای خطوط منحنی یا شکسته و .. .باشد ( دیدن نمونه های طراحی می تواند کمک زیادی به شما کند )
  4. انتخاب رنگ و فونت واحد
  5. شروع طراحی صفحه اول ( جلد )
  6. فهرست بندی دفترچه
  7. طراحی کلیات هر صفحه ( مشخص کردن جای متن، سیر شکل گیری طرح، پلان، نما و …) : مثلا اگر جایی نما طراحی گردید استفاده از مقطع لزومی ندارد در اینجا ایده طراحی و نما  و رندر کافی است)
  8. شماره گذاری واحد و طراحی نهایی

شما برای طراحی دفترچه انواع پورتفولیو برای معماران می توانید از انواع نرم افزار استفاده کنید اما چند نکته را دقت کنید :

  1. حجم نهایی کار معقول باشد ( 1MB)
  2. نام گذاری فایل متناسب و گویا باشد ( نام و نام خانوادگی، تاریخ و … )
  3. پس از گرفتن خروجی نهایی قبل از ارائه حتما کار را یکبار از دید کارفرما بررسی کنید و به کار خود ( از نظر معماری و یا گرافیکی نمره دهید!)
  4. نقشه ها معماری و جزئیات داخل صفحه قربانی گرافیک نشود ( چرا که سند معماری گویای کار شماست و گرافیک صرفا ادویه است !)

موفق و موید باشید

دوستانی که این مراحل رو گذروندن تجربیات خودشون رو با ما در میون بگذارند تا بقیه هم استفاده کنند !

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا