قوس کنستانتین، رم، حدود سال 315 پش از میلاد مسیح
رابرت آدام، نمای پشت، کدلستون هال، 1765
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

برج شیشه ای بانک تجارت

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

توصیف کالبدی برج شیشه ای بانک تجارت

از زمانی که موسساتی به عنوان بانک در ایران به وجود امد و ساختمان هایی با چنین فعالیت هایی ساخته شدند،تا به امروز ،کالبد معماری و خصوصیات انها روز به روز در رابطه با تغییرات سیستم های بانکی وپیشرفت های فناوری،تغییر کرده است.این تغییرات در کنار تحولاتی که در سبک ها ومکاتب معماری صورت گرفته است،حجم وکالبد ساختمان ها را از بناهایی حجیم،صلب وبسته که یاداور اقتدار،امنیت و استحکام انها بود،به بناهایی با بدنه های شفاف و با پوسته هایی نازک،که به نوعی بیان کننده صداقت و صراحت است،تبدیل کرد.برج شیشه ای بانک تجارت،مکعب مستطیلی به ابعاد60/28در60/30متر وارتفاع48مترمی باشد.این بنای پانزده طبقه،با نمایی سراسر شیشه ای،اولین بانک در ایران است که در نمای ان،شیشه با چنین وسعتی ،به کار رفته است.

کارفرما: بانک تجارت

مشاور طراحی بنا: مهندسین مشاور و.ج.لتیا

مکان: تهران

بهره بردار: بانک تجارت

زمان احداث: ۱۳۵۴

کاربری:اداری-تجاری

زیربنا: ۱۲۰۰۰مترمربع

تعداد طبقات: ۱۵ طبقه

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن ایرانی


برج شیشه ای بانک تجارت 


بررسی برنامه فضایی عناصر برج شیشه ای بانک تجارت

ایجاد فضایی یکپارچه باعملکردی تجاری-اداری،سهولت دسترسی برای مراجعه کنندگان و فراهم اوردن فضاهای اداری مربوط به شعبه سرپرستی مرکزی بنا،در کنار رعایت ضوابط امنیتی و عدم تداخل عملکردها،از نیازهای اصلی طرح ،بوده است.

عملکردها ،به سه بخش مراجعه کنندگان،اداری و پشتیبانی تقسیم شده اند.فضاها،در پلانی ازاد،بر اساس عملکردهایشان در کنار هسته ای خدماتی که در ضلع شمالی پلان جای گرفته است،سامان دهی شده اند.


برج شیشه ای بانک تجارت


بررسی کیفی فضاها

ورودی اصلی بانک که در ضلع جنوبی بنا قرار گرفته است،به ترتیب دارای پیش فضاوسالن اصلی،می باشد.این فضا،سه بخش طبقه همکف و دو نیم طبقه ای که به فضای همکف دید دارند،تقسیم می شود.بنابراین فضای وسیع،باارتباط بین عناصر طرح،ایجاد شده است.

معماری داخل این فضا در این طبقه،بسیارساده،ظریف و مدرن است و اختلاف سطحی با دو پله،فضایی با عملکرد عمومی را از فعالیت های خصوصی جدا می سازد.در طبقات سوم تا پانزدهم،فضایی با عملکرد اداری توزیع شده اند.

پله،اسانسور،پله های اضطراری،ابدارخانه وانبار در پلانی مستطیل شکل،به ابعاد50/8در 50/12متر در ضلع شمالی بنا،فضاهای پشتیبانی را تشکیل می دهند.از طبقه دوم به بعد،برعملکردهای این بخش،در ساختار حجمی و کالبد بنا،تاکید شده است.


برج شیشه ای بانک تجارت


سبک و روحیه حاکم بر برج شیشه ای بانک تجارت

این ساختمان در زمانی احداث شده است نهادهای اقتصادی در جامعه نقش مهمی داشتند.بنابراین،در رقابتیفشرده،برای معرفی خود تلاش می کردند.برج هایی نظیر سپهر(محل استقرارشعب مرکزی بانک صادرات)نمونه ای از این عملکردها می باشند.

مصالح به کار رفته،ساختار پلان ازاد،دسته بندی عملکردها و تاکید برانها در حجم بنا،عدم استفاده از مفاهیم و عناصر معماری گذشته و تاکید بر نمایان بودن عناصر سازه ای،بیانگر تاثیر جنبش معماری مدرن درطراحی بنا را به ویژه گرایش هایی که به تندیس گرایی و معرفی بنابه عنوان یک نماد شهری تمایل دارند،می باشند.

نوع ونحوه به کاگیری مصالح غالب در بنا

شیشه ای که مصالح غالب نمای این ساختمان را تشکیل می دهدومانند پوسته ای نازک ساختمان را در بر می گیرد،به صورت دوجداره در قاب های فلزی به کار رفته است.اجرای دقیق و درج بندی های مناسب از مهمترین ویژگی های کاربردشیشه در این ساختمان می باشد.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری پست مدرن ، معماران مدرن


برج شیشه ای بانک تجارت


تحلیل و ارزیابی نماهای بنا

ساختمان دارای چهار نما است که،نمای جنوبی،نمای اصلی می باشد.مصالح به کار رفته در نماها،مانند پرده یا غشایی است که بر عملکردهای ساختمان گسترده شده و درون ان را در معرض دید قرار می دهد.استفاده از شیکه هندسی و تقسیم بندی یکنواخت و همانند در نماو تاکید بر تناسبات عمودی،از ویژگی های نماهای این ساختمان می باشد.عدم ایجاد سایه روشن های قوی بر بدنه،باعث بیکنواختی انها شده،ولی انعکاس های بدنه شهری مجاور در نما،تا حدودی از یکنواختی ان کاسته است.


برج شیشه ای بانک تجارت


منبع: کتاب معماری معاصر ایران (سید هادی میرمیران-ایرج اعتصام)

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
مستند های مرتبط با این بنا