بررسی انواع نماها

بررسی انواع نماها

در این مقاله به بررسی انواع نماهای معماری می پردازیم انواع نماها شامل : نمای دو پوسته-نمای سبز-نمای واکش پذیر-نمای دیجیتال-نمای شیشه کرتین وال-نمای شیشه اسپایدر


نما دوپوسته (بررسی انواع نماها)

نمای دو پوسته یک سیستم ساختمانی

متشکل از دو پوسته قرار داده شده

در بیرونی ترین بخش ساختمان است که امکان جریان هوا در حفره میانی این دو پوسته میسر است. تهویه حفره می تواند طبیعی، با استفاده از فن و یا مکانیکی باشد. به غیر از نوع تهویه در داخل حفره، مبدأ و مقصد مسیر هوا و کلا استراتژی تهویه مطبوع ساختمان می تواند بسته به نوع شرایط آب و هوایی، نوع کاربری، شرایط محلی احداث پروژه و ساعتهای بهره برداری از ساختمان تعیین شود

پوسته شیشه ای می تواند تک جداره و یا دو و یا سه جداره باشد و فاصله این پوسته ها از یکدیگر می تواند از 20 سانتی متر تا 2 متر باشد. اغلب، برای محافظت بیشتر و ایجاد امکان خروج گرما و در طول دوره های خنک سازی ساختمان ، تجهیزات سایه اندازی تابش آفتاب در داخل حفره مابین پوسته های نما قرار داده می شود.(بررسی انواع نماها)

هتل مورفئوس | زاهاحدید


تاريخچه اجرای نمای دوپوسته

در ایران تاریخچه گنبد دو پوسته وجود داشته است، عملکرد حرارتی انواع مختلف سقف گنبدی دو پوسته با لایه میانی هوا توسط نرم افزارهای منتخب شبیه سازی و مورد قیاس قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که دو لایه نمودن گنبد فارغ از فاصله ی لایه ها از یکدیگر به تنهایی در تأمین شرایط آسایش روزهای گرم و سرد سال به لحاظ کاهش هدایت گرما از خارج به داخل و بالعکس به طور چشمگیری مؤثر خواهد بود .

اولین بار مفهوم اساسی نمای دو پوسته معاصر توسط معمار سوئیسی فرانسوی لوکوربوزیه در اوایل قرن 20 میلادی کشف و آزمایش شده ایده ای که او نامش را دیوار ختنی گذاشته بود. این ایده شامل نصب یک پمپ گرمایش سرمایش مابین لایه های بزرگ شیشه بود.

چنین سیستمی اولین بار با طراحی لوکوربوزیه در ویلایی در سوییس ( کارفرما: لا چاوس سوییس 1916) به کار گرفته شد و پس از آن در تعداد زیادی از پروژه ها اجرا گردید.


مطالعه مهندسین آمریکایی در رابطه با سیستم های تهویه نمای دو پوسته در سال 1930 لوکوربوزیه را از این مسئله آگاه ساخت که سیستم پیشنهادی او انرژی بیش از حدی را به کار می گیرد و نسبت به سیستم های مسیر هوایی همرفتی هزینه بالایی دارد. اما بعدها هاروی برایان ثابت کرد که اگر به جای پمپ های مکانیکی از دستگاه های گرمایشی خورشیدی استفاده گردد نظریه لوکوربوزیه سودمندی و بهره وری بیشتری دارد.

نما به عنوان مرز میان داخل و خارج ساختمان، یکی از عوامل اصلی انتقال حرارت از داخل به خارج ساختمان و برعکس محسوب می شود، هزینهی اجرای نمای دو پوسته به مراتب بیشتر از اجرای نمای تک پوسته می باشد. ساختمانی که نمای آن با این شیوه اجرا شده باشد، به مرور زمان بازدهی انرژی بهتری نسبت به ساختمان با نمای تگ پوسته خواهد داشت و هزینه ی بالای اولیه را جبران خواهد کرد.(بررسی انواع نماها)

کار گرد انرژی نمای دو پوسته

کار گرد انرژی نمای دو پوسته


تقسیم بندی نماهای دو پوسته از لحاظ کارکرد انرژی

سیستم حائل یا سپر

در این سیستم فضای داخلی یا حفره کاملا بسته است و به عنوان یک سپر در برابر حرارت و صدا عمل می کند.

سیستم خروج هوا 2

در این سیستم فضای داخلی دارای سیستم تهویه مکانیکی می باشد. در این سیستم ها پوسته دوم عایق صداست و عملکرد عایق حرارتی بسته به شرایط آب و هوایی پویا و قابل کنترل است.

سیستم نمای دوجانبه 3

در این سیستم فضای داخلی و فضای خارجی از طریق بازشوها با یکدیگر در ارتباط هستند و جریان هوا به صورت سیستم تهویه طبیعی عمل می کند. فضای داخلی و پوسته دوم عملکرد عایق حرارتی و صوتی دارد. (أثري مشابه بادگیر در ساختمان های قدیمی)

نمای دو پوسته


نمای سبز (انواع نماها)

دیوارهای سبز (معماری سبز) از طریق سایه اندازی، تبخیر، تعرق و بازتاب سطوح باعث خنک سازی محیط می شوند. همچنان که گیاه خود را خنک نگه میدارد، دمای هوای محیط را کم می کند و انتقال گرما به داخل ساختمان را کاهش می دهد. در واقع دیوار سبز مت یک دیوار عایق رفتار می کند و مصرف انرژی در ساختمان را با کاهش همراه می کنند.

پوسته بیرونی ترکیبی از پانل پیش ساخته بتنی و شبکه ای گسترش یافته با کاشت گیاه است. در طول زمستان، لایه های میانی دیوار سبز نقش عایق درونی را بازی می کنند و مانع از خروج گرما از داخل ساختمان می شوند. با یک دیوار سبز، هزینه های مصرف انرژی کاهش می یابد و گاز کربن دی اکسید کمتری در هوا منتشر می شود و همچنین کمک بزرگی به جلوگیری از تغییرات آب و هوایی کره ی زمین می کند.

نمای سبز | بررسی انواع نماها

آکادمی علوم کالیفرنیا | رنزو پیانو


گیاهان با عملکرد تبخیری خود در فضا، با تجزیه امواج صوت و مرطوب کردن محیط مانعی در برابر امواج صوت ایجاد می کنند و از سر و صدای محیط می کاهند. اکثر اوقات اجرای دیوار سبز علاوه بر منظره ای که ایجاد می کند دیواری در برابر امواج مزاحم به وجود می آورد که مانع چیزی به نام بزرگراه صوتی در کلان شهرهای بزرگ می گرداند به عنوان مثال در محیطهای شهری یک دیوار سنگی بزرگ که از گیاهان بسیاری با تنوع زیاد پوشیده شده است می تواند مانع امواج صوتی دیوانه کننده در اتاق های بزرگ و سر و صدای آزاردهنده خیابان ها باشند.


مزایای نمای سبز را می توان در دو دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  • مقیاس شهری
  • مقیاس ساختمانی (به معنای مزایای نمای سبز برای کاربران و مالکان ساختمان)

 مزایا: مقیاس شهری

  1.  کاهش گرمای هوا و اثر گلخانه ای در شهر
  2. بهبود کیفیت هوا
  3.  جداسازی کربن
  4. ویژگی زیبایی
  5. تأثیر روانی بر روی ساکنان شهر
  6.  ارائه تنوع زیست محیطی
  7.  کاهش سروصدا

مزایا: مقیاس ساختمانی

  1. بهبود کارایی انرژی ساختمانی و کیفیت هوای داخلی،
  2. تصفیه هواو تولید اکسیژن
  3. کاهش سروصدای داخلی
  4. مزایای کشاورزی
  5. افزایش ارزش ملک

مزایای دیوار سبز | انواع نماها


انواع روشهای طراحی و ساخت دیوار سبز

ديوار سبز به روش فلاورباکس های فلزی مدولار

اجزای این دیوار سبز از ورق روغنی درجه یک بوده که با دستگاه های CNC برش داده شده و پس از خم و اسمبل کردن با رنگ استاتیک پوشش داده می شوند.

انواع روشهای طراحی دیوار سبز


دیوار سبز کابلی 

فلاورباکس در ترازهای مختلف نصب گردیده و با کمک اسکوپ های استیل، کابل های روکش دار مخصوص، جهت ایجاد شبکه و بستر رشد بالارونده و ریزشی گیاه تهیه می گردد. کلیه اسکوب های استیل به وسیله رول بولت به دیوار وصل می گردند ،


ديوار سبز با مدول های پیشرفته

این مدول ها با ورق های روغنی درست شده که با دستگاه های CNC برش خورده و با تجهیزات دیگر خم و اسمیل گردیده است و در نهایت توسط گالوانیزه سرد و گرم در برابر زنگ زدگی مسلح می گردند. ویژگی این مدول ها پوشش سیز تمام سطح به وسیله شبکه داخلی آن ها می باشد.


دیوار سبز با مدول های پیشرفته به روش هیدروپونیک

این مدول ها با ورق های استیل 316 درست شده که با دستگاه های CNC برش خورده و با تجهیزات دیگر خم و اسمیل گردیده است، مواد پرکننده این مدول ها از پرلیت بوده و با شبکه آبیاری مواد غذایی لازم به ریشه گیاهان می رسد. ویژگی این مدول ها پوشش سبز تمام سطح با سرعت رشد زیاد می باشد ،


دیوار سبز موزه برانلی پاریس

دیوار سبز موزه برانلی پاریس-دیوار سبز

تاریخ ساخت پروژه سال میلادی 2005 با مالکیت موزه MQB که نام مخفف موزه برانلی است. این موزه که موزه باغی برای هنرهای بدوی است در نزدیکی برج ایفل واقع شده است که نمای زیبایی از گل ها و گیاهان مناطق نیمکره شمالی

کشورهای آمریکای شمالی، اروپا، هیمالیا، چین و ژاپن و نیز از شیلی و آفریقای جنوبی در نیمکره جنوبی زمین ایجاد کرده است که بالغ بر 150 گونه گیاهی هستند و در حدود 20 گیاه در متر مربع دیوار سبز آن می باشد.

این ساختمان توسط معمار ژان نوول ساخته شده است که دارای 13000 مترمربع زیربناست که ویژگی منحصر به فرد آن دیوار شمال غربی موزه است که از باغ عمودی پوشیده شده است که توسط دکتر پاتریک بلانک، گیاه شناس فرانسوی و پایه گذرا دیوار سبز و یکی از زیباترین چشم اندازهای جهان به حساب می آید، با توجه به این که موزه مشرف بر رودخانه ساین است که در مجاورت آن پارک و خیابان های میانی وجود دارد و از لحاظ میکرو هواشناسی یک محیط خوب برای انواع گیاهان ایجاد می کند.


نمای متحرک (انواع نماها)

طراحی نما متحرک یکی از به روز ترین طراحی ها در بحث نما است. معمولا این نما برای پروژه هایی که در آن ها هزینه های بسیاری انجام شده است، انجام می گیرد طراحی نما متحرک به نوعی از طراحی گفته میشود که نمای ساختمان در آن قابلیت چرخش چند درجه ای داشته باشد. معمولا این چرخش نمی تواند بیش از چند درجه باشد. این امر به دلیل محدودیت ها در مشرف شدن به همسایه هاست. توجه به اشرافیت و نور و متریال در این نما حائز اهمیت است.(بررسی انواع نماها)

نمای متحرک


نمایشگاه کيفر تکنیک

مکان: اشتایر مارک – اتریش

این ساختمان دارای کاربری اداری و نمایشگاهی است. ویژگی بارز طراحی این ساختمان نمای آن است. ارنست گیزلبرت و همکارانش برای طراحی نمای این ساختمان پوسته ای متحرک را در نظر گرفتند. این پوسته با توجه به شرایط اقلیمی و در جهت بهبود شرایط محیطی داخلی تغییر کرده و محبعلی همواره مطلوب را برای کاربران بوجود می آورد. قطعاتی که در نما طراحی شده اند امکان کنترل توسط استفاده کنندگان را دارا می باشند. ساختمان با استفاده از ستون های بتنی با هسته فولادی، سقف بتن مسلح و دیوارهای آجری ساخته شده است.

نمایشگاه کيفر تکنیک | نمای متحرک | بررسی انواع نماها


گروه معماران ارنست گیزلبرت و همکاران برای طراحی نمای متحرک و بدیع ساختمان قطعاتی از جنس آلومینیوم عایق شده با عایق مركب خارجی (EIFS) به رنگ سفید را در نظر گرفتند که درون ساختاری از سئونگ های عمودی و رانرهای افقی از جنس آلومینیوم جای گرفته اند. قطعات تما توسط موتورهای کوچکی حرکت کرده و در صورت نیاز با توجه به خواست کاربران در برابر شیشه های نما قرار گرفته و مانع از ورود نور خورشید شده و یا برعکس از مقابل نما کنار رفته و باعث می شوند نور خورشید به داخل فضا نفوذ کند.(بررسی انواع نماها)

نمایشگاه کيفر تکنیک | نمای متحرک | بررسی انواع نماها


نمای ساختمان با گذشت زمان طی روز و جابجایی مکان خورشید در آسمان تغییر کرده و در هر زمانی طی روز و در روزهای مختلف می توان شکل جدیدی از نما را دید. این نما را می توان مجسمه ای پویا نامید که در تضاد آشکار با نماهای معمول است که شکلی واحد دارند. چند سالی است معماری حرکتی در بین برخی از معماران به عنوان سبک معماری آینده مورد توجه قرار گرفته و این نما را نیز می توان نمونه ای از این نوع معماری دانست. پویایی نما علاوه بر زیبایی، جذابیت و بداعت امکان تنظیم شرایط محیطی فضای داخل را نیز فراهم می کند.(بررسی انواع نماها)

نمایشگاه کيفر تکنیک | نمای متحرک | بررسی انواع نماها


نماهای هوشمند، تعاملی و پاسخگو

یک نما در پاسخگویی به نور که نفس می کشد”

در طراحی امروزی نما سعی بر این شده است شرایط آسایش انسان ها فراهم شود و این شرایط آسایش در بین انسان ها متفاوت و قابل تغییر است. بنابراین طراحی ثابت شرایط فضای داخلی ساختمان در بعضی موارد پاسخگو نیست، در این راستا و با پیشرفت امروزی مصالح نوین ساختمان به سبک جدیدی در معماری دست یافته شده که به عنوان نمای واکنش پذیر شناخته شده است. این روش امکان تغییر نمای ساختمان ، با توجه به شرایط اقلیمی و نور در طول شبانه روز با فراهم می سازد. با این هدف که شرایط ایده آلی برای کاربران ایجاد شود.(بررسی انواع نماها)


برج البهار ابوظبی

برج البهار ابوظبی-بررسی نمای هوشمند-انواع نماها

ابوظبی شهری با آب و هوایی بسیار گرم بوده، که در آن انتظار ریختن قطره ای باران از آسمان را نیز نمی توان داشت. زاویه قرار گیری خورشید و نور شدید آن باعث شده طراحان برج های دوقلو البهار ابوظبی دست به کار شده و این ساختمان های غول پیکر را بر اساس محيط بسازند.

در ساخت این برج طراحان از مشربیه که یک وسیله ی سنتی ایجاد سایه در امارات می باشد بهره گرفته و بر روی ساختمان ماما از سلول های خورشیدی استفاده کرده اند، به طوری که آقای کریس ویلکینسون ، یکی از اعضای گروه داوران در مورد نمای برجهای البحار اذعان داشته تا به حال چنین پوسته ای که توسط کامپیوتر کنترل شود با این وسعت ساخته نشده که آن را با بهترین حالت نور داخلی و خورشیدی هماهنگ سازد. این برج های دوقلوی 145 متر ارتفاع داشته و در شب به شکل کریستال خود را نشان می دهند.

پانل های قرار گرفته بر روی ساختمان در طول روز با توجه به زاویه تابش خورشید از خود عکس العمل نشان می دهند، این دیواره با فاصله ای دو متری از دیواره خارجی و بر روی یک فریم مجزا ساخته شده است.

برج البهار ابوظبی-بررسی نمای هوشمند-انواع نماها

عملکرد این پانل ها به گونه ای بوده که در طول روز نور خورشید را جذب کرده و تا 50 | در صد از گرما و نور ورودی به داخل ساختمان جلوگیری می کنند، هنگام غروب خورشید نیز تمامی صفحات بسته می شوند، و قسمت بیشتری از نمای زیرین قابل مشاهده می گردد، زمانیکه خورشید از شرق طلوع می کند، تمامی پانل های شرقی بسته شده و زمانیکه خورشید به سوی غرب می رود تمامی نوار عمودی سابیان ها به حرکت خورشید عکس العمل نشان داده و حرکت می کنند.

بر اساس این تکنولوژی دست معماران برای انتخاب شیشه های ساختمان نیز بازتر بوده و آنها توانسته اند شیشه هایی با رنگ های نسبتا طبیعی برای ساختمان استفاده کنند، از این رو کارمندان هم دید بیشتری نسبت به فضای بیرونی داشته و هم نور کافی برای انجام فعالیت های روزمره در اختیار خواهند داشت.


مدرسه طراحی RMIT

شرکت شان گدسل ، مدرسه طراحی RMIT را با هزاران شیشه مدور ماسه شور شده پوشش داد. که هر کدام به یک میله مرکزی وصل هستند. بر اساس دما و رطوبت داخل ساختمان، این میله ها به صورت اتوماتیک می چرخند تا فرآیند ورود هوا را آسان و یا جلوی ورود آن را بگیرند.(بررسی انواع نماها)

مدرسه طراحی RMIT


سطح مكانیكی رسانه

هدف از این پوشش برای سطح نما، دست یافتن به فرمی بود که با محیط خود ارتباط متقابل همزمان داشته باشد. از همین رو تلاش شد اطلاعات ورودی الکترونیکی، تغییراتی فیزیکی را بر روی یک سطح قابل ارتجاع به وجود آورد. رسیدن به یک معماری پویا و واکنش دهنده به محیط خارج از رویاهای طراحان این پروژه است، برای تحقق این اثر به گونه ای که بتواند به عواملی چون صدا و حرکت مردم آب و هوا، نور ، اطلاعات و پاسخ گوید نیاز به سیستم کامپیوتری با سرعت بالا، برای پاسخ بدون تأخير به فعال کننده های الکترونیکی، دارد. این سطح متشکل از قطعات فلزی است که بروی تعداد بالایی پیستون که با هوای فشرده کار می کنند نصب شده اند و پیستون ها همگی توسط کامپیوتر کنترل می شوند تا بتوانند به کمک نرم افزارهای طراحی شده برای آن به محرکهای خارجی پاسخ گویند.


در “موسسه دو مونه عرب ” معروف “ژان نوول” یک سطح رسانه مکانیکی دائمی نمای ساختمان را پوشانده است، نمای داخلی از یک پنجره مشبک ساخته شده است که روی آن در بچه هایی با تقلید از فرم دریچه دوربین نصب شده اند، با استفاده از واکنش آنها به میزان نور خورشید، نور بازتابنده از ساختمان تنظیم می شود.

نمای ساختمان موسسه دو مونه عرب

نمای ساختمان موسسه دو مونه عرب


نمای دیجیتال(بررسی انواع نماها)

رسانه های دیجیتال چهره ساختمان را تغییر می دهند و سیاست شهری باید با آنها تغییر کند ساختمان ها همیشه برای نشان دادن روحیه ی فرهنگی، هنجارها و ارزش ها استفاده می شوند. در یونان باستان، مجسمه های پیچیده ای ، داستان های قهرمانی را به نمایش گذاشتند. در معماری مذهبی گوتیک، دکوراسیون ظریف پیامی را به نمایش گذاشت و گرایش به معماری باروک با هدف نشان دادن  قدرت، پیروزی و ثروت بود. با گذشت زمان، نمای ساختمان ها از سازه های باربر جدا شد و عملکرد آنها  به عنوان پوستهای مستقل مطرح شد. امروز معماری اغلب دارای نور پردازی پویا است که می تواند ظاهر فیزیکی را تغییر دهد. این پدیده به عنوان معماری رسانه شناخته میشود.

بررسی انواع نماها-خانه اپرا ژوآ چین-نمای دیجیتال

خانه اپرا ژوآ چین


بعضی از معماران آن را تا جایی که نمای ساختمان را به چارچوبهای تعاملی برای بیان خلاقانه برگزار کردند. دیگران فضاهای نمایش داده های محیطی مانند پیش بینی آب و هوا، فعالیت های داخلی و یا مصرف انرژی را نشان می دهند .

معماری رسانه ای را می توان به عنوان یک پیشرفت فرهنگی به حساب آورد. نورپردازی پویا می تواند به حس ایمنی کمک کند، یک خروجی خلاقانه ایجاد کند یا یک پلتفرم مشترک برای بازی ایجاد کند. بنابراین جهت طراحی و ساخت معماری دیجیتال نیاز به تخصص در زمینه طراحی معماری، طراحی شهری، طراحی تعاملی، طراحی نورپردازی، تجربه کاربر و مشارکت جامعه دارد.

بررسی انواع نماها-نمای دیجیتال

نمونه استفاده از نمای دیجیتال


سیاست شهری، منافع محیطی، اجتماعی و اقتصادی تحولات جدید را ارزیابی می کنند و هدف آنها این است که معماری بتواند کیفیت خود را روز به روز افزایش دهد و برای نسل امروزی و آینده ماندگار باشد. از همین رو سیاست های استفاده از تکنولوژی به طور مرتب به روز می شوند تا با نیازهای و فرصت های جدید مواجه شوند.


ساختمان ایلوما سنگاپور

ساختمان بوگیس پلاس که قبلا با نام ایلوما شناخته می شد، مرکز خریدی 10 طبقه است که در منطقه فرهنگی، هنری، آموزشی و تفریحی بوگیس در سنگاپور واقع شده است. این ساختمان توسط شرکت معماری مشهور WOHA طراحی گردیده است.

نمای بیرونی ساختمان از تکه های جواهر مانندی تشکیل شده است که در طول روز برق میزنند و در شب می درخشند و بازی خاصی با نور و درخشش دارند. این ساختمان همچنین به ساختمان هنرمندان رسانه ای برلین ، Realities: United، متصل است.

بررسی انواع نماها-ساختمان ایلوما سنگاپور-نمای دیجیتال


در طراحی این ساختمان از سایز و بافت محلی اطراف الهام گرفته شده است. علاوه بر نمای زیبا , طراحی این ساختمان نیز یکی دیگر از ویژگی های جذاب این بنا است. با زمینی به مساحت

۲۶۷۶۱,۵ متر مربع، این ساختمان شامل بخشی مستطیلی در تضاد با بخشی منحنی شکل در جلوی آن، است بلوک مستطیلی رنگی شامل فضاهای بزرگ خرید، سینما، محل برگزاری نمایش و پارکینگ است، در حالی که قسمت منحنی شکل شامل فضاهای خرید کوچکتر، رستوران ها و زمین بازی کودکان است. مرکز خرید ایلوما در سال 2009 افتتاح شد

در طراحی نمای این مرکز، از لوله های پلاستیکی به شکل کریستال استفاده شده که مانند موزاییک کنار هم قرار گرفته اند، لایه درونی بعد از این شبکه موزاییکی، ساختار یک شبکه ثابت از چراغ های LED وجود دارد. LED ها برای استانداردسازی نور پردازی و تبلیغات استفاده می شوند و بر روی معماری و منظره شهر تأثیر می گذارند و می توان گفت چالش معماران امروز و فردا، با هنر و تجارت گره خورده است.


SmartSlab

نام محصولی است که در باینگال معماری 2006 در ونیز معرفی شد. SmartSlab از دو ساختار بیونیکی در طراحی استفاده می کند که عبارتند از: شکل لانه زنبوری و ترکیب چشم ساختار لانه زنبوری از جریان الکتریکی حفاظت می کند و سیستم را قوی می کند؛ پلی کربنات شفافیت و پایداری مکانیکی را برقرار می کند و این امر باعث می شود SmartSlab برای استفاده خارجی مناسب باشد اصل ساختار چشمی، ترکیب تصاویر بهتر و واضح تری نسبت به سایر سیستم ها ارائه می دهد.

بررسی انواع نماها-SmartSlab


علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا