چگونه یک اتاق خواب کوچک با زوایای مختلف را تزئین کنیم؟

تزئین یک اتاق خواب کوچک به اندازه کافی دشوار است، این کار برای اتاقی که زوایای زیادی دارد به نظر سخت‌تر هم می‌شود. رنگی که برای دیوارها انتخاب می‌کنید و نحوه استفاده از آن، نقش مهمی در ایجاد فضایی آرامش‌بخش و جذاب دارد. چند مؤلفه دیگر مانند مبلمان، لوازم جانبی و نورپردازی نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا اتاق خواب کوچک و شلوغی را جادار و آرامش‌بخش جلوه دهید. در این مقاله قصد داریم به سراغ عوامل مؤثر در تزئین اتاق خواب کوچک برویم.

عوامل موثر در تزئین یک اتاق خواب کوچک

در این بخش، به عواملی که می‌توانند تزئین اتاق خواب کوچک شما را بهبود ببخشند، می‌پردازیم.

رنگ

رنگ‌هایی که برای اتاق خواب خود انتخاب می‌کنید و نحوه استفاده از آن‌ها، نقش مهمی در بزرگ یا تنگ و کوچک جلوه دادن اتاق دارند. اگر می‌خواهید از رنگ‌های روشن روی دیوارها استفاده کنید، به‌جز قسمت‌های افقی سقف، همه چیز را به رنگ دیوار رنگ کنید. با همرنگ کردن شیب‌ها و زوایای اتاق با دیوارها، هرگونه شلختگی را به حداقل می‌رسانید. رنگ روشنی که دیوارها و سقف را می‌پوشاند، باعث می‌شود اتاق بزرگ‌تر و جادارتر به نظر برسد. همچنین باعث ایجاد توهم ارتفاع بصری می‌شود. هرگز دیوارهای اتاقی با زوایای زیاد را به رنگ تیره و قسمت‌های زاویه‌دار و سقف را با رنگ روشن رنگ نکنید. این امر بر شلختگی اتاق تأکید می‌کند و باعث می‌شود اتاق کوچک‌تر به‌نظر برسد.

تطبیق رنگ‌ها در هماهنگی عناصر موجود در یک اتاق خواب کوچک بسیار مؤثر است. رنگ‌های روشن و رنگ‌های سرد را انتخاب کنید تا اتاق کوچک شما دل‌باز و جادار به نظر برسد.

مبلمان

اندازه و مکان مبلمان در تزئین اتاق خواب کوچک بی‌اندازه مؤثر است. نوع و مکان مبلمانی که انتخاب می‌کنید، بر کوچک یا بزرگ به نظر رسیدن اتاق، نقش مهمی ایفا می‌کنند. هرچه مبلمان کمتری داشته باشید، اتاق بازتر به نظر خواهد رسید. استفاده از قطعات کوچک‌تر برای اهداف متنوع، فضا را کاربردی‌تر و زیباتر می‌کند. فضاهای اتاق را که به نظر غیرکاربردی یا قناس به نظر می‌رسند، می‌توانید با مبلمانی جهت نشستن یا دراز کشیدن، پرکنید. بدین ترتیب، فضایی را در بقیه اتاق برای وسایل بزرگ‌تر آزاد می‌کنید.

فضای جلوی پنجره نیز نباید هدر رود. یک میز و صندلی کوچک یا یک نیمکت قرار داده شده در مقابل پنجره، یک منطقه دنج برای مطالعه ایجاد می‌کند. همچنین قفسه‌های کتاب یا قفسه‌های دیواری تعبیه شده به شما امکان می‌دهند از فضای عمودی استفاده کنید؛ اما در برابر تمایل به چیدمان همه چیز در امتداد دیوارها مقاومت کنید. این امر بر زوایا و همچنین اندازه کوچک اتاق تأکید دارد.

نورپردازی

یک اتاق روشن بزرگ‌تر از یک اتاق تاریک به نظر می‌رسد، بنابراین نور خود را با دقت انتخاب کنید. همین نکته ساده، اهمیت نورپردازی در تزئین اتاق خواب کوچک را نمایان می‌سازد. نورپردازی اتاق شما می‌تواند آن را جادارتر به نظر برساند. درست است که استفاده از رنگ‌های تیره حس راحتی بیشتری در محیط ایجاد می‌کند، اما باید توجه داشت که آن‌ها نور را نیز جذب می‌کنند.

از پوشاندن پنجره‌ها با پرده‌های سنگین خودداری کنید و بگذارید نور طبیعی به درون بتابد. به سراغ پوشش‌های پنجره‌ای سبک یا شفاف بروید که به نور طبیعی اجازه ورود می‌دهند. نورپردازی توکار یا دیواری، نیاز به لامپ‌هایی که ممکن است فضای ارزشمندی را اشغال کنند، از بین می‌برد. آینه‌هایی که در مجاورت یا روبه‌روی پنجره‌ها قرار می‌گیرند نیز نور را منعکس می‌کنند و به روشن شدن فضا کمک خواهند کرد. در مناطقی که نور طبیعی به خوبی نمی‌تابد، می‌توانید از آینه استفاده کنید تا اتاق را بزرگ‌تر نشان دهید.

وسایل

یک اتاق خواب پر از وسیله، بر اندازه کوچک اتاق تأکید می‌کند؛ بنابراین به جای استفاده از چند وسیله کوچک، از یک قطعه بزرگ‌تر استفاده کنید. تعداد زیاد قطعات می‌تواند فضای اتاق خواب کوچک را خفه کند و به آن احساس درهم‌ریختگی بدهد. انتخاب چند قطعه بزرگ‌تر می‌تواند چندین نقطه کانونی اصلی به اتاق بدهد، بدون اینکه حس شلوغی را القا کند. به عنوان مثال، به جای آویزان کردن یک کلاژ از تصاویر به دیوار، یک قطعه هنری بزرگ آویزان کنید. فرش‌ها و میزهای گرد، چشم‌ها را به اطراف اتاق می‌کشند تا روی زوایای آن متمرکز نشوند.

از وسایل و مبلمان برای اضافه کردن رنگ به فضا نیز استفاده کنید. رنگ‌های تند در رختخواب، پرده‌ها، آثار هنری و سایر لوازم جانبی، به طراحی کلی اتاق خواب شما بافت می‌بخشند و در عین حال، چشم را از زوایای دیوارها و سقف دور می‌کنند.

ایده‌های چیدمان مبلمان برای تزئین اتاق خواب کوچک

صرف‌نظر از اینکه از چه مبلمانی استفاده کنید، باید بدانید که نحوه چیدمان یک اتاق خواب کوچک بر ظاهر و احساس فضای اتاق تأثیر زیادی می‌گذارد. در ادامه، چند ایده از چیدمان مبلمان برای اتاق‌خواب‌های کوچک را مرور می‌کنیم.

چیدمان اتاق خواب کوچک خود را استحکام بخشید

با قرار دادن تخت در مرکز نمایان‌ترین دیوار شروع کنید(معمولاً دیواری که در به روی آن باز می‌شود.) قرار دادن تخت خواب در مرکز، باعث تقارن چیدمان اتاق خواب کوچک شما می‌شود تا بتوانید از فضای خود نهایت استفاده را ببرید. بدین ترتیب، فضای کافی برای رفتن روی تخت از هر دو طرف را خواهید داشت. اگر می‌توانید دو میز به هر دو طرف اضافه کنید.

نکته: سعی کنید دیوار بالای تخت را زیاد شلوغ نکنید.

یک میز کنار تخت (یا هر دو) را بردارید

اگر در دو طرف تختتان فضای کافی ندارید، میز کنار تخت را بردارید تا فضای بیشتری به طراحی اتاق خواب کوچک خود اضافه کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که تخت خود را از یک طرف به دیوار نزدیک‌تر کنید و همچنان در هر دو طرف کمی فضا خواهید داشت. اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، می‌توانید هر دو میز کنار تخت را بردارید و از یک قفسه بالای سر برای قرار دادن آباژور و روشنایی استفاده کنید. اگر جایی برای میز کنار تخت ندارید، می‌توانید آن‌ها را در یک کمد کوچک قرار دهید.

تخت خواب

استفاده از تخت خواب مناسب تأثیر بسیار زیادی بر تزئین اتاق خواب کوچک دارد. نوع، اندازه و طراحی تخت می‌تواند فضای اتاق خواب کوچک شما را محدود یا وسیع جلوه دهد. 

یک تخت با اندازه متوسط، که در مرکز اتاق در کنار دیوار پشتی قرار می‌گیرد، فضایی را در دو طرف برای نگهداری میز کنار تخت ایجاد می‌کند. تخت خواب چهار دیرک (Four poster bed) می‌تواند ارتفاع سقف را بالاتر نشان دهد و به توهم فضا کمک کند

.

کمد برای اتاق‌خواب‌های کوچک

همیشه می‌توانید از ارتفاع برای ایجاد فضای اضافی بهره ببرید تا بتوانید بخش زیادی از فضای کف اتاق را حفظ کنید. این ایده برای کارگذاری کمد نیز راهگشا خواهد بود. اگر می‌بینید استفاده از کمد فضا را شلوغ می‌کند، با کارگذاری قفسه روی دیوارها این مشکل را حل کنید.

جای فرش را دقیق انتخاب کنید

تلاش کنید فرش را متناسب با اتاق انتخاب کنید. استفاده از فرش می‌تواند اتاق کوچک شما را بزرگ‌تر نشان دهد، به اتاق لطافت ببخشد و به هارمونی رنگ‌ها و طراح‌های موجود در اتاق خواب کمک کند. برای درک اینکه به چه اندازه فرش نیاز دارید، به ابعاد تخت خواب نگاه کنید. اگر تخت در مرکز قرار دارد، باید دوسوم فرش زیر تخت برود. اگر تخت در گوشه اتاق است، یک طرف فرش را به آن نزدیک کنید و طرف دیگر را زیر مبلمان دیگری بلغزانید.

ایده‌های طراحی اتاق خواب کوچک

اتاق‌خواب‌های کوچک با ایده‌های طراحی مناسب می‌توانند از فضای تنگ به محیطی دنج تبدیل شوند. اتاق خواب شما به عنوان صمیمی‌ترین اتاق خانه شما باید شخصیت شما را منعکس کند. هنگام تزیین اتاق خواب کوچک به راحتی استفاده از وسایل و همچنین سلیقه خود توجه کنید.  

توجه را به سمت بالا جلب کنید

بلندتر کردن اتاقتان می‌تواند به ایجاد احساس وسعت کمک کند. برای به دست آوردن این جلوه، می‌توانید سقف خود را با رنگی زنده‌تر رنگ‌آمیزی کنید تا چشم را به سمت بالا هدایت کند. راه دیگر برای بلندتر نشان دادن اتاق این است که چوب‌پرده‌ها را نزدیک سقف آویزان کنید.

نورپردازی تزئینی و آینه را فراموش نکنید

یک آینه تزئینی در بالای کمد، فضای اتاق را بزرگ‌تر و دل‌بازتر نشان می‌دهد. یک لوستر یا چراغ آویزان، چشم را به سمت بالا می‌کشد و توهم فضای بیشتری را ایجاد می‌کند.

آثار هنری را به طراحی اتاق خواب کوچک خود اضافه کنید

استفاده از آثار هنری برای تزئین اتاق خواب کوچک اهمیت زیادی دارد. آثار هنری اولین چیزهایی هستند که مردم در اتاق شما می‌بینند و البته چیزهایی هستند که شما هر روز خواهید دید. بنابراین، مهم است اثری را انتخاب کنید که دوست دارید و شخصیت و روحیه شما را منعکس می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، به سراغ وسایل هنری پرتعداد و ناهماهنگ با محیط نروید و سعی کنید گزیده انتخاب و استفاده کنید.

نکات مهم برای سازمان‌دهی و ذخیره‌سازی اتاق خواب کوچک

با چند نکته ساده، می‌توانید توهم یک اتاق خواب بزرگ را ایجاد کنید. در زیر، برخی از ایده‌های صرفه‌جویی در فضا و باز کردن اتاق برای کمک به شما در دستیابی به ظاهر و احساس یک اتاق خواب بزرگ آورده شده‌اند:

با وسایل چند منظوره، فضای ذخیره‌سازی اضافی ایجاد کنید

برای سازمان‌دهی و مرتب کردن یک اتاق خواب کوچک، ایجاد فضای انباری بسیار مهم است. به دنبال راه‌های خلاقانه برای انجام این کار با انتخاب مبلمانی باشید که می‌توانند فضایی را نیز برای ذخیره‌سازی به شما بدهند. به عنوان مثال، استفاده از تخت‌هایی که زیر آن‌ها فضایی برای نگهداری لباس‌ها وجود دارد بسیار کمک‌کننده است.

میز خواب مناسب را انتخاب کنید

انتخاب لوازمی که برای ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند، می‌تواند تفاوت بزرگی در تزئین اتاق خواب کوچک ایجاد کند. میزهای کنار تخت، شلوغی را کاهش می‌دهند و ظاهری شیک به اتاق خواب شما می‌بخشند. هنگام انتخاب یک پاتختی، به جای استفاده از مدل‌های باز، از مدل‌های کشودار بهره بگیرید. بدین ترتیب هم از نظر ظاهری، فضا را به‌هم‌ریخته نشان نمی‌دهند و هم جای بیشتری برای قرار دادن وسایل خواهید داشت.

تا حد ممکن فضای کف را باز کنید

مبلمان بزرگ می‌تواند بر چیدمان اتاق‌خواب‌های کوچک فشار بیاورد. تا حد ممکن تلاش کنید از مبلمان بزرگ فاصله بگیرید و سعی کنید فضای بیشتری آزاد شود. آزاد شدن فضای بیشتر در کف اتاق به دل‌باز شدن اتاق خواب شما بسیار کمک می‌کند.

جمع‌بندی

برای تزئین یک اتاق خواب کوچک باید از هر سانتیمتر آن به شکل مفیدی استفاده کنید. به‌کارگیری رنگ، مبلمان، نورپردازی و … می‌تواند در ایجاد توهم فضایی نقش داشته باشد و فضا را دل‌بازتر جلوه دهد. استفاده از رنگ‌های روشن، عدم استفاده از پرده‌های ضخیم و تیره، شلوغ نکردن اتاق با وسایل متعدد، استفاده مناسب از آینه و رعایت تناسب در به‌کارگیری فرش و دیگر وسایل تزئینی، شما را به هدف خود نزدیک‌تر می‌کنند.

تحریریه گروه معماری هورنو

منبع:decoboom.ir

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا