یکی از اصول طراحی داخلی هنگام برنامه ریزی فضاها تعادل است. آیا تا به حال برای اولین بار وارد اتاقی شده اید که به طور ناخودآگاه احساس راحتی و ارامش کرده باشید؟ اگر چنین بوده ، ممکن است به دلیل تعادل یا  BALANCE در دکوراسیون داخلی فضا باشد مطمئناً ، عناصر مهم دیگری نیز در این بازی وجود دارند ، اما ایجاد تعادل در هر اتاقی برای تاثیرگذاری بر احساس شما بسیار مهم است.

اگر اصول استفاده از تعادل را درک کنید ، برنامه ریزی فضاها برایتان آسان خواهد بود. با قرار دادن ساده مبلمان ، اکسسوری ها ، استفاده از رنگ و سایر عناصر مانند فرم و اندازه ، اتاق از نظر بصری پایدارتر  به نظرمی رسد در واقع سه نوع تعادل در دکوراسیون  وجود دارد: متقارن ، نا تقارن و شعاعی .

هنگام برنامه ریزی برای چیدمان جدید خانه  استفاده از تعادل در یک فضا می تواند باعث جلوگیری از هزینه های غیر ضروری شود زیرا بینشی در مورد نیاز مبلمان و اندازه آنها را برای شما فراهم می کند.با هورنو در ادامه همراه باشید….

تعادل متقارن

تقارن در ذهن ما احساسی آشنا و ناخودآگاه  دارد که همه جا ما را احاطه کرده است ، از نگاه به خودمان در آینه گرفته تا دنیای طبیعی بیرون با نسبت دقیق ۱:۱۶ یا نسبت طلایی.

از آنجا که اکثر منازل دارای یک نقطه کانونی هستند ، تعادل متقارن با استفاده از محور نامرئی (از مرکز نقطه کانونی شما) و اعمال چیدمان آینه ای از عناصر مختلف در هر دو طرف به خوبی کار می کند. نقاط کانونی یک جنبه مهم در یک اتاق است ، زیرا نه تنها علاقه بصری بلکه احساس نظم را برای کاربران  فراهم می کنند.

زمان و نحوه استفاده از تقارن در  دکوراسیون داخلی خانه

اگر شما از افرادی هستید که به دنبال نظم هستید تعادل متقارن  برای دکوراسیون منزل شما کاملاً مناسب است. اگر فضای شما اجازه می دهد ، اجرای آن نیز آسان است. تقارن به راحتی با ایجاد تعادل بصری فضایی آرام و هماهنگ ایجاد می کند.

نقطه کانونی را در اتاق خود پیدا کنید. به شومینه ها ، مبل ها و میز ناهار خوری فکر کنید. به طور کلی ، جایی که اولین دید چشم شما  درهنگام ورود به اتاق می افتد ،  نقطه کانونی است . محور مرکزی این نقطه کانونی را انتخاب کنید و عناصر طراحی آن را مانند مبلمان ، روشنایی ها و اکسسوری در سمت دیگر منعکس کنید. به یاد داشته باشید وزن بصری اشیا را از طریق رنگ ، بافت ، اندازه و شکل در نظر بگیرید. هنگام برنامه ریزی فضاها ، فراموش نکنید که عناصر تیره ، بزرگتر ،  با پترن پیچیده و دارای بافت بسیار بالا از نظر بصری سنگین تر به نظر می رسند.

تعادل غیر تقارن

دکوراسیون همه فضاها با نظم یکنواختی که تقارن ایجاد می کند مناسب نیستند. اینجا جایی است که  تعادل نامتقارن ظاهر می شود زیرا ظاهری غیررسمی و پویاتر فراهم می کند. نکته اصلی در ایجاد تعادل غیر متقارن توجه  بین وزن ، بافت و رنگ بصری است.

دستیابی به تعادل نامتقارن دشوارتر است ، اما اگر به خوبی انجام شود ، می تواند فضا را بسیار جالب و زنده نمایش دهد. دلیل این امر این است که باعث ایجاد شگفتی غیر منتظره در اتاق می شود.

تعادل نامتقارن یک طرح دکوراسیون کمتر رسمی یا خشک در فضا ایجاد می کند. گاهی اوقات معماری فضای شما دارای ویژگی های نامتقارن است که به همین دلیل ایجاد تعادل نامتقارن  برای آن مناسب تر خواهد بود.

تقارن و عدم تقارن در هارمونی

حتی می توانید عدم تقارن و تقارن را  در دکوراسیون  یک فضا با هم پیاده سازی کنید ، تا یک طرح جالب تر و پویاتر ایجاد کنید برای مثال  شومینه نقطه کانونی (محور) اتاق است. قفسه بندی هر دو طرف حس نظم و ثبات را فراهم می کند. با این وجود چیدمان غیر قرینه و غیرمنتظره مبلمان و یا استفاده از مبلمان تیره تر و از نظر دید سنگین تر نیز میتواند این دو تعادل را با هم درهم آمیزد.

تعادل شعاعی

تعادل شعاعی از یک نقطه کانونی مرکزی استفاده می کند که عناصر طراحی به سمت خارج یا درون نقطه مرکزی منعکس کند. یک نمونه از تعادل شعاعی در دکوراسیون میز ناهار خوری مدور است که با نورپردازی ، فرش و قرار دادن اشیا تقویت می شود.استفاده از تعادل شعاعی یک انتخاب محبوب برای هتل ها و فضاهای اداری است زیرا اغلب نتایج خیره کننده ای ایجاد می کند. از تعادل شعاعی به ندرت در خانه های سنتی استفاده می شود  اما میتواند  برای ایجاد حوزه ای برای پذیرایی و نشیمن در خانه بسیار مناسب باشد.

تحریریه گروه معماری هورنو

منبع : decoboom.ir

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا