تکیه جویباره ای
تکیه جویباره ای
تکیه جویباره ای
تکیه جویباره ای
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

تکیه جویباره ای

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

تکیه جویباره ای


کاربری: تکیه

دوره: صفوی

مکان: اصفهان


موقعیت بنا

تکیه جویباره ای در تخت فولاد اصفهان در جوار خیابان فیض روبروی واله تقریبا در محلی که گفته می شود دروازه تخت فولاد بوده واقع شده است.

تاریخچه ی بنا

صفوی ۱۱۱۶ه.ق-شاه سلطان حسین- به نام مولی محمد بن عبدالفتاح تنکابنی سرابی است، از مدفونین در این تکیه می توان به مولی محمد سرابی-شحنه شاعر مازندرانی-میرزا ابوالحسن حقایق-ملاصالح مازندرانی-حاج حسین خطائی-میرزا حسین خان(آتش) اشاره نمود.



مشخصات بنا:

از این تکیه تنها بقعه مرکزی به جا مانده است. این بقعه دارای زمینه ی هشت کامل است که مشتمل بر یک فضای زیر گنبد و یک رواق دور آن است. پلان مقبره با یک کاربندی ساده ۸ شاقولی مقدمات ایجاد پوشش گنبد که یک قوس دو لنگه افتاده است را آماده می کند. بقعه از همه جهت باز است و قبر بزرگی در کنار فضای گنبد خانه وجود دارد که احتمال ساخت بقعه را بعد از تدفین این عالم قوی تر می کند. سردر ورودی آن دارای هشتی با زمینه هشت کشکولی بعد از درگاه است. برای اتصال این فضا به تکیه از دو راهروی باریک استفاده شده است.



تزئینات بنا:

بنا کلا از آجر پوشیده شده و در محل پشت بغل ها و مربع های دو طرف آنها از آجربری با نقوش شطرنجی خفته ورسته حصیری استفاده شده. لبه ی پشت بام با آجرهای دالبر به عنوان شیر سر تزئین شده ، سردر با توجه به اینکه کلا بازسازی شده ولی مانند طرح اولیه یعنی هشتی با زمینه هشت کشکولی که با دو قوس شاقولی به مربع و دو ذوزنقه تبدیل شد و مربع دارای کاربندی هشت شاقولی و در دو قسمت طرفین با استفاده از دو پاباریک که از محل تلاقی دو قوس شاقولی ایجاد شده پوشیده می شود.


منبع: ثبت اسناد میراث فرهنگی

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا