تکیه سید العراقین
تکیه سید العراقین
تکیه سید العراقین
تکیه سید العراقین
تکیه سید العراقین
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

تکیه سید العراقین

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

تکیه سید العراقین


کاربری: تکه

دوره: پهلوی

مکان: اصفهان


تایخچه بنا:

این بنا مربوط به دوره ی پهلوی است و به  نام حاج سید عبدالحسین سیداعراقین متوفی به سال ۱۳۵۰ ه.ق است. از مشاهیر مدفون در این تکه می توان به شیخ اسماعیل تاج الواعظین، شیخ محمد رضا حسام الواعظین، جلال تاج اصفهانی و عبد الرسول فیروزکوهی اشاره کرد.



مشخصات بنا

تکیه سیدالعراقین دارای پلان مستطیلی شرقی غربی است و در مرکز آن بقعه با زمینه هشت نگینی وجود دارد، سردر از یک عقب نشینی به صورت نیم هشتی نگینی جهت جلوخان بهره برده است و دارای هشتی بعد از ورودی می باشد. با گذر از فضای سردر به صحن می رسیم که در میان آن بقعه و بقایای حجرات قدیمی و حجرات جدید در پشت بقعه مرکزی دیده می شود. در سمت غرب بقعه آرامگاه جدید هنرمند و موسیقیدان معاصر دیده می شود که از معماری بسیار ضعیفی برخوردار است.



تزئینات بنا

اجر تزئین قالب در این تکه است، فقط در قسمت پشت ورودی نمای آن دارای دو لوح کاشیکاری بوده ولی فرنگی کاری با استقاده از سنگ پاک تراش در لبه قوس های پنجره ها نیز دیده می شود. بقعه دارای پنجره های مشبک آجری با نقش مربع بوده و گنبد دارای پوشش مرکب از یک گنبد کروی و دونیم گنبد در اطراف و از نوع یک پوسته متصل است. زیر این گنبدها دارای نقش حصیری در پوشش است، زیر دو نیم گنبد شمالی و جنوبی آجکاری و داخل آن ها و قسمت مرکزی نیز همانند گنبد اصلی دارای پوشش خفته رسته است. شنگ های قبور از مرمر پاک تراش بوده و خط خوبی دارد در قسمت سردر و هشتی آن از قوس های نیم گرد استفاده شده است.


منبع: اسناد ثبتی میراث فرهنگی

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا