تکیه محمد جعفرآباده ای
تکیه محمد جعفرآباده ای
تکیه محمد جعفرآباده ای
تکیه محمد جعفرآباده ای
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

تکیه محمد جعفر آباده ای

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

تکیه محمد جعفر آباده ای


کاربری: تکیه

مکان: اصفهان

دوره: قاجار


موقعیت بنا

تکیه محمد جعفر آباده ای در مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد در جنوب شرقی اصفهان قرار گرفته این تکیه در جنوب مسجد رکن الملک قرار گرفته و خیابان شمالی جنوبی فیض از شرق آن می گذرد.

تاریخچه

تکیه محمد جعفرآباده ای تکیه ای است قاجاری که میرزا محمد خان سلیمان خان رکن الملک نایب الحکومه اصفهان در سال ۱۳۱۶ هجری قمری برای یکی از روحانیون بنام قاجار حاج محمد جعفر آباده ای بنا کرده است. سال وفات وی ۱۲۸۰ هجری قمری و در این تکیه دفن گردیده است. از حاج محمد جعفر آبادهای در محله جماله مسجدی به نام خودش بیادگار مانده است.



مشخصات بنا

تکیه آباده ای پلانی چلیپا گونه دارد. بقعه که تقریبا در وسط واقع شده چهار صحن، دو صحن، بزرگ و دو صحن کوچک بوجود آورده است، اطراف صحن ها حجراتی قرار گرفته است. در حیاط اول وجود حوضی وچند درخت کاج کهنسال خبر از دوران آبادی تکیه می دهد. تکیه راهی نیز به مسجد رکن الملک دارد. گنبد بقعه مرکز دارای خیز کم است و یک نورگیر افراشته روی آن ایجاد شده که دارای گنبد کوچکی است ، سردر تکیه با راهروی شکسته ب صحن بزرگ متصل می شود و حد فاصل آنها یک هشتی با پلان کشکولی است، در روی بام دو بادگیر وجود دارد که مربوط به آب انبار مسجد وتکیه است.



تزئینات به کار رفته در بنا:

آجر عمده ترین تزئین در صحن ها وبقعه مرکزی است، داخل بقعه با کاربندی آجری از نوع شانزده شاقولی دو پا پوشیده شده پشت بغلهای نمای شرقی و غربی دارای آجر چینی خفته ورسته هستند، درقسمت نورگیر از کاشی در لچکی ها و شبکه نورگیر استفاده شده گنبد آن کاشی ندارد ولی حمیلی در قسمت شروع قوس گنبد هست که احتمال کاشیکاری ناتمام آن را بیشتر می کند، تزئینات سردر مفصل تر است و شامل یک رسمی دوازده شاقلی دو پا می باشد که دارای حمیل های فیروزه ای و آلت های آن با آجر پاک تراش پوشیده شده در قسمت کتیبه نیز اشعاری در مورد محمد جعفر آباده ای به خط نستعلیق سفید در زمینه لاجوردی با حواشی اسلیمی زرد و مشکی روی کاشی هفت رنگ نوشته شده در قسمت ازاره ها نیز از کاشی معقلی با نقوش هشت و طبل و سلی استفاده شده از آجر نیز به عنوان آبچکان با برش مداخل استفاده شده، لچکی های سردر نیز دارای آجر کاری با نقش حصیری است در دو طرف سردر در نقولها از کاشی معقلی استفاده شده که در پایین ترین آنها دو پس رفتگی با زمینه نیم هشت وجود دارد و پشت بغلهای آنها نیز با گره چینی کاشی پوشیده شده ، پوشش داخل حجرات گچ ساده است هشتی ورودی نیز دارای کاربندی شاقولی گچی است.


منبع:ثبت اسناد میراث فرهنگی

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا