حمام سلطان میراحمد
حمام سلطان میراحمد
حمام سلطان میراحمد
حمام سلطان میراحمد
حمام سلطان میراحمد
حمام سلطان میراحمد
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

حمام سلطان میر احمد

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

نام :حمام سلطان میر احمد


مکان : اصفهان – کاشان

قدمت : قاجاریه

سبک : اصفهانی

کاربری : بهداشتی


حمام سلطان میراحمد
حمام سلطان میراحمد

به طور کلی حمام سلطان امیر احمد کاشان دارای دو قسمت به نام های حمام بزرگ و حمام کوچک است.
هر دو بخش حمام کوچک و بزرگ به ترتیب شامل قسمت هایی همچون جلو خان، سردر ورودی، هشتی، راهروهای ارتباطی، سربینه، میان در، ‌گرم خانه، خزینه، صفه شاه نشین، اتاق نظافت، تون، گربه رو (چپیله)، دستک، برف انداز، جام خانه و چاه خانه می باشند. به طور کلی از بین تمام قسمت های ذکر شده مهمترین و اصلی ترین قسمت هر حمام شامل سربینه و گرم خانه است که بیشتری تزئینات در این بخش ها انجام می شود. 

حمام سلطان میراحمد
حمام سلطان میراحمد

فضای اول حمام، بینه یا سربینه است که در واقع محل رختکن و آماده شدن برای استحمام یا خروج از حمام است. معمولا سربینه مهم ترین و زیباترین فضای حمام است که بیشترین تزیینات و ذوق هنری معمار را به خود اختصاص می دهد.
کفِ بینه وغرفه های اطراف آن معمولا از جنس سنگی هستند که در اطراف یک حوض میانی قرار دارند. برای ساخت سقف سربینه همیشه از طرحِ گنبد استفاده می شود و در سکوهای اطراف آن امکانات استراحت و نشستن فراهم است. هوای بینه را نیمه گرم نگه می دارند تا مردم به هنگام ورود به یکباره با هوایی گرم مواجه نشوند وهمچنین در هنگام خروج از گرم خانه سلامتشان در خطر نباشد.


بنای کنونی سربینه به زمان قاجار برمی گردد اما طبق اسناد موجود از تاریخچه حمام سلطان امیر احمد، ساختمان اولیه حمام در دوره سلجوقیان ساخته شد و بعد از زلزله سال 1192 هجری قمری که تخریب بسیاری از ساختمان های شهر کاشان تخریب شدند؛ بسیاری از ابنیه تاریخی این شهر از جمله همین حمام بازسازی شدند.
فضای دوم حمام سلطان امیر احمد گرم خانه است که محل شستشو و تطهیر بدن می باشد. گرم خانه اغلب فضایی ساده تر از بینه دارد که در آن گوشه هایی برای نشستن و شست و شو تعبیه شده است.
از دیگر شاهکارهای معماری سلطان امیر احمد پشت بام زیبای آن است. بام این حمام تاریخی یکی از زیباترین بام‌های گنبدی شکل ایران است که روی هر گنبد شیشه‌های عدسی محدب قرار دارد تا ضمن تامین نور کافی برای قسمت‌ های مختلف حمام مانع دید به داخل شود.

حمام سلطان میراحمد
حمام سلطان میراحمد


علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا