خانه ابراهیمی
خانه ابراهیمی
خانه ابراهیمی
خانه ابراهیمی
خانه ابراهیمی
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

خانه ابراهیمی

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

خانه ابراهیمی

مکان : اردبیل

کاربری: مسکونی (کاربری فعلی : موزه)

قدمت : زندیه

سبک :اصفهانی

شرح مختصری در مورد تاریخچه بنا :

خانه ابراهیمی که در كوچه شهيدگاه و تقریبأ در مرکز شهر اردبیل قرار گرفته ، متعلق به مرحوم سيد هاشم ابراهيمي بوده و درحال حاضر تحت مالكيت سازمان ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری استان اردبيل قرار دارد. عمارت اصلي بنای مذکور که شامل دو طبقه همكف و زيرزمين میباشد دارای تالار نسبتا بزرگ و زيبايي است و با يك فضاي هشتي كوچك از معبر كوچه وارد حياط مستطيلي مي شود. ساختمان  دارای نماي آجري است كه روي ديوارهايي با ازاره سنگي به ارتفاع يك متر استوار شده است.

خانه ابراهیمی
خانه ابراهیمی

تالار كه بخش مهمي از بنا را تشكيل داده است، شامل دو رواق و يك شاهنشين است كه با پنجره هاي مشبك ريز با شيشه هاي الوان به صورت ارسي زیبا تزئين يافته است. از جمله تزئينات بكار رفته در تالار این بنا میتوان به مقرنس ها، گچبريها، نقاشيها و كتيبه هاي با ارزش اشاره کرد. سقف اتاق شاهنشین در وسط به شکل ترنج گچبري شده كه مركز آن بصورت يك گل گرد و مدور با برگهاي بلوط پهن شده، پوشانده شده است. در چهار گوشه سقف، لچك مركب از نقش اسليمي واقع شده است كه با برگ بلوط هاي مشابه وسط سقف با سه رديف حاشيه قاب گرفته شده است .این سقف گچبری شده توسط مقرنسهای زیبایی به نقاشی ها و کتیبه های موجود در دیوارهای پیرامون اتصال می یابد.

خانه ابراهیمی
خانه ابراهیمی

این بنای با ارزش و قدیمی متعلق به دوره زندیه میباشد و در سال 1379 تحت شماره 3041 توسط سازمان میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرمت خانة ابراهيمي از تير ماه سال 1380 شروع شده و طبق برنامه ريزي زمان بندي شده در سال 1383 کلیات آن پایان یافته و به بهر برداری رسید

خانه ابراهیمی
خانه ابراهیمی

منبع : میراث فرهنگی استان اردبیل

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا