خانه انیس الدوله
خانه انیس الدوله
خانه انیس الدوله
خانه انیس الدوله
خانه انیس الدوله
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

خانه انیس الدوله

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

خانه انیس الدوله

مکان:تهران

قدمت:قاجاریه

این ساختمان متعلق به انیس الدوله همسر ناصرالدین شاه بوده است که در زمان پهلوی اول، خاندان قاجار آن را میفروشند و کاربری مسکونی آن به کاربری آموزشی تبدیل می شود و دکتر حسابی نیز در

این مدرسه به تحصیل علم میپردازد پس از آن در سال ۱۳۳۰ ه. ش به مالکیت آقای نادر اصفهانی درمی آید و از دهه ۵۰ قرن معاصر تاکنون در تملک اتحادیه صنف دارندگان گوشت گوسفندی واقع میگردد.

این ساختمان در دواشکوب واقع گردیده است ۲ ورودی از خیابان در ضلع شرقی، یکی به ساختمان و دیگری به فضای حیاط ارتباط دارد.

خانه انیس الدوله
خانه انیس الدوله

طبقه اول : شامل یک راه پله با ایوان جنوبی که در شمال این ایوان ۲ سالن بزرگ و مرتفع واقع گردیده است و یک فضای پشتیبانی (آبدارخانه) و یک پیش فضا در ضلع شرقی سالن ها قرار دارد. در انتهای ضلع غربی نیز یک راه پله ارتباطی با طبقه پائین احداث شده است.

طبقه همکف ، این طبقه که با اختلاف یک پله از کف حیاط پائین تر است شامل فضاهای بیشتری است از جمله یک ایران در جنوب با دو فضای اصلی در شمال ایران و یک انبار در منتهی الیه غربی و آشپزخانه و حمام و رختکن و توالت در منتهی الیه شرقی مجموعه.

خانه انیس الدوله
خانه انیس الدوله

بام و سقف : پوشش نهایی ساختمان، پوشش شیروانی است. سقفها در طبقات نیز دارای پوششهایمتعدد هستند. سالنهای طبقه اول دارای گیلویی و سقف مسطح هستند و در طبقه همکف، سقف سالنهادارای تقسیمات مستطیل شکل با تزئینات گچ بری می باشد. سقف فضاهای حمام و رختکن و آشپزخانه

و توالت، سقف منحنی با پوشش های چهار بخشی و طاق گهواره ای میباشد، سقف ایوان جنوبی نیز در دو طبقه تخت میباشد.

این بنا از نقطه نظر هنری، یک بنای کمیاب است. از تزئینات به کار رفته در آن میتوان به ستون هایی با سر ستون كورنتی در طبقه اول و ستونهای حجاری شده در طبقه همکف با پای ستونهای مزین، گچ بریهای متعدد و متنوع در گیلویی ها، سقف های طبقه همکف، با قابهای گچ بری شده و نقاشی شده, شومینه های زیبا و ازاره های کاشی در انبار نام برد. هیچ قسمتی از این عمارت، به حال خود رها نشده است و به فراخور کاربری در نظر گرفته شده برای آن، ساخته گردیده است. از مهمترین مشخصات این ساختمان چنانچه قبلا نیز ذکر شد، نمای ایوان این عمارت است که در وسط نما با یک طاق نیم دایره پر از تزئینات گچ بری آراسته شده است که یاد آور عمارت مسعودیه می باشد.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا