خانه فاطمی گرگان
خانه فاطمی گرگان
خانه فاطمی گرگان
خانه فاطمی گرگان
خانه فاطمی گرگان
خانه فاطمی گرگان
خانه فاطمی گرگان
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

خانه فاطمی گرگان

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

خانه فاطمی گرگان


مکان: گرگان

کاربری: مسکونی

قدمت : قاجاریه 1280 ق


این بنا که در بافت قدیم گرگان واقع است 1200 متر زیر بنا دارد و بنایی است قاجاری با نشانه هایی از تلفیق اروپائی و دوره ساخت آن را 1280 تا 1290 تخمین زده اند . بنا شامل حیاطی گسترده و عمارتی در ضلع شمالی است که به صورت L مانند در دو بازوی شمالی و غربی واقع است . در هر دو بازو دارای پله است . هم چنین در ضلع جنوبی دارای 4 فضاست که فضای میانی دو طبقه است .


ظاهر کلی بنا دو مستطیل است که مستطیل شمالی دارای ایوان و پیش آمدگی است . مصالح ساخت بنا آجر با ملات ساروج است . و در ایوان از تزئینات گچی استفاده شده است . در این بنا از اشکال بیضوی استفاد هشده که خاص دوره قاجار است .


ورودی جبهه شمالی دارای 4 پله منحنی شکل است و سقف آن بر ستون مدور آجری استوار است . در بالا برای نگهداری سقف از دوستون نازک تر استفاده شده است.

با ورود به طبقه اول به راه پله بر می خوریم که شکوه خاصی دارد . در سمت راست و چپ این راه پله اتاق های تعبیه  شده و می توان مجموع اتاق های این بنا را 10 تا دید .


در جبهه غربی نیز سیستم پله تکرار شده است . در بررسی تصاویر حاضر و قدیم چنین به نظر می رسد که جبهه غربی فعلا تخریب شده است .

از جمله تزئینات بنا می توان به آجر کاری های هنرمندانه ، گچ بری و چوب تراشی های نرده ایوان و سقف اشاره کرد که هر کدام زینت خاصی به بنا بخشیده اند .


منبع نقشه ها : سازمان میراث فرهنگی

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا