جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

استان: اصفهان
سبک: اصفهانی
کاربری: مسکونی

خانه منوچهری ها

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

خانه منوچهری

خانه منوچهری در محله پشت عمارت کاشان و در نزدیکی بازار قدیمی و در حد واسط محله سرپله و سرسنگ قراردارد. محله سرپله از محلات معتبر و مرکز ابریشم و ابریشم بافی کاشان نیز بوده است. خانـه منوچـهری دارای دو ورودی و از معدود خانه های آب انبار دار کاشان است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: معماری معاصر ایران بعد از انقلاب

سبک معماری خانه منوچهری

به دلیل آب و هوای گرم و بیابانی کاشان، معماری خانه منوچهری به سبک گودال باغچه است. بناهای معماری شده به این سبک، عایق حرارتی و صوتی می باشند و همچنین دسترسی آسانتری به قنات دارند. در ساخت خانه منوچهری برای حفظ حریم شخصی، بخش های مختلف خانه به وسیله راهروها و هشتی ها به یکدیگر متصل شده اند. این راهرو ها هوای تازه و حریم خانوادگی را در آن زمان، در خود حفظ می کردند. خانه منوچهری دارای آب انبار و سرداب است که فضای داخلی سرداب از طریق بادگیرها همیشه خنک می شود. این بنا از مخلوط خاک و آهک و نمای خارجی آن از آجرهای گلی ساخته شده است.

قسمت های مختلف خـانه منوچـهری

خانـه منوچـهری در جهت محورهای شمالی و جنوبی جغرافیایی ساخته شده است که اتاق هایش در بخش های شمالی، جنوبی و شرقی خانه قرار دارند و تنها یک اتاق در بخش غربی آن واقع است. در بخش جنوبی خانه منوچهری، طبقه اصلی دارای یک ایوان بزرگ با سقف مرتفع طاقی شکل است که در پشت ایوان، اتاق اصلی خانه قرار دارد. این اتاق در حال حاضر به عنوان لابی هتل کارایی دارد. در بخش شمالی خانه، اتاق پنج دری شاهنشین قرار دارد که درهای آن رو به حیاط است. در بخش شرقی خانه منوچهری، اتاقی با سازه هندسی یزدی بندی در سقف و پنجره های رنگی وجود دارد که در حال حاضر به عنوان رستوران از آن استفاده می کنند.

بخش های مختلف خـانه منوچـهری

اتاق ها و بخش های مختلف خانه قدیمی بعد از بازسازی کارایی های مختلفی مانند اتاق های هتل، رستوران، فروشگاه صنایع دستی، کارگاه مخمل بافی، نگارخانه و سینما کوچک پیدا کردند. هتل منوچهری کاشان در حال حاضر دارای 8 اتاق برای اقامت مسافران است که هر یک معماری خاص و منحصر به فرد خود را دارند. این اتاق ها دارای شکل منظمی هستند و همه آن ها دارای چشم اندازی به حیاط مرکزی هستند. سقف های اتاق ها از کاشی های گلی و آجر ساخته شده اند و آن ها را با نقاشی و گچ کاری تزیین کرده اند. درها و پنجره های خانه منوچهری نیز از چوب افرا محلی ساخته شده اند و درون آن ها شیشه های رنگی و معمولی قرار داده اند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: معماری معاصر ایران بانی مسعود ، کتاب معماری معاصر

حیاط خانـه منوچـهری

در حیاط خانه منوچهری ترکیب حوض آب، درختان و گیاهان یک محیط زیبا و خنک به وجود آورده است. حوض این حیاط به عنوان یک عنصر زیبایی در آن شناخته می شود که در دو طرف آن باغچه قرار دارد. محلی که آب، نمای خانه را مانند آینه بازتاب می دهد و استفاده کاربردی برای خنک کردن هوای خانه را دارد.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
مستند های مرتبط با این بنا
  1. خانه منوچهری ها