به عنوان یکی از خریداران احتمالی خانه، احتمالا می‌پرسید تفاوت خانه مستقل با ویلا دقیقا چیست. اصطلاح ویلا می‌تواند برای اشاره به انواع سازه‌ها و خانه‌های مستقل نیز استفاده شود. اما به دلیل تغییر معنای این کلمه، گاهی اوقات زمانی که شخصی در مورد یک خانه ویلایی صحبت می‌کند، کمی گیج‌کننده است. به خصوص اینکه چنین کلمه‌ای در تمامی نقاط جهان به طور متفاوتی به کار می‌رود. در این مطلب به ارائه توضیحات کاملی درباره خانه‌های ویلایی، ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها با سایر ساختمان‌ها پرداخته‌ایم.

تعریف خانه ویلایی

کلمه ویلا برای اغلب افراد، تصاویر ذهنی سزار و میسوس را تداعی می‌کند که در باغ خود در حال خوردن انگور هستند. اما ویلاها از زمان رومیان تا امروز راه زیادی را طی کرده‌اند و از نظر مجلل بودن و داشتن امکانات رفاهی، متفاوت هستند. چنین خانه‌هایی می‌توانند خیلی پیشرفته یا مانند یک خانه بیرون از شهر برای گذراندن تعطیلات باشند.

شما سبک‌های معماری بسیاری مانند مدرن، اواسط قرن جدید، تودور و فدرال را در ساخت چنین خانه‌هایی خواهید دید. کلمه ویلا تصاویر خیال‌انگیزی از ساختمان‌های پوشیده از گل در تپه‌های آفتاب‌گیر کشور ایتالیا را به ذهن متبادر می‌کند. درست است که ساخت ویلاها از زمان رومیان رواج یافت، اما به هر منطقه‌ای که آنان فتح می‌کردند گسترش یافت. امروزه ویلاها در کشورهای مختلف جهان ساخته می‌شوند و طراحی بومی منطقه خود را جذب کرده‌اند.

در یک تعریف کلی می‌توان گفت که ویلا یک خانه روستایی با کلاس بالا است. اما امروزه در هر کجای دنیا و به عنوان یک خانه تعطیلاتی در نظر گرفته می‌شود. خانه ویلایی ساختار اصلی غول‌پیکر و جاداری دارد و دارای اتاق‌خواب‌های متعدد، نشیمن و غذاخوری، سالن‌های ورزشی خانگی، استخرهای سرپوشیده، آشپزخانه و حمام است.

وسعت یک خانه ویلایی چقدر است؟

بیشتر ویلاهای گران‌قیمت شباهت زیادی به عمارت افراد ثروتمند و مشهور دارند. چنین ویلاهایی معمولا دارای اتاق‌خواب‌های متعدد، آشپزخانه و اتاق ناهارخوری بزرگ، دو یا چند استخر سرپوشیده و روباز، اتاق سرگرمی، اتاق بازی، انباری، آشپزخانه در فضای باز و غیره هستند. وسعت چنین ویلاهایی معمولا ۳۰۰۰ مترمربع یا بیشتر است.

برخی از ویلاهای ساده‌تر نیز به اندازه یک خانه ۷۰۰ مترمربعی هستند. به طور کلی، متراژ ویلا طبق زمین و نظر کارفرما تعیین می‌گردد. برخی از خانه‌های تعطیلاتی نیز به‌اشتباه ویلا نامیده می‌شوند. اما آن‌ها در اصل یک کاندو روی هم چیده شده هستند. حتی ویلاهای لوکس نیز گهگاه شباهت زیادی به انواع کاندوها دارند.

تفاوت ویلا و یک خانه معمولی

خانه معمولی یا مستقل معمولا از یک یا دو طرف به ساختمان‌های دیگر چسبیده است. یک خانه معمولی معمولا متراژ کمتری نسبت به ویلا دارد و در مناطق شهری ساخته می‌شود. اما ویلا معمولا یک خانه با چهار طرف باز می‌باشد، یعنی به ویلای دیگری نچسبیده است. همچنین متراژ بیشتری نسبت به یک خانه معمولی دارد.

در عین حال، یک ویلا امکاناتی را ارائه می‌دهد که معمولا در خانه‌های معمولی یافت نمی‌شوند. زمین اطراف ویلا نیز معمولا از طریق آب، چوب، نرده و مواردی از این دست خصوصی می‌شود. همچنین یک خانه ویلایی را معمولا در مکان‌های دورافتاده و کم جمعیت‌تر خواهید یافت.

چرا ویلا عمارت نیست؟

بسیاری از ما عمارت‌های سریال داونتون ابی را دیده‌ایم. آنها سازه‌هایی مجلل هستند و دارای امکانات رفاهی می‌باشند که حتی تصورشان هم نمی‌توانید کنید. بسیاری از عمارت‌ها، هزاران مترمربع وسعت دارند. این عمارت‌ها با داشتن اتاق‌خواب‌های زیاد، حمام و توالت‌های متعدد، دو یا سه آشپزخانه، دو یا سه اتاق نشیمن، اتاق سرگرمی، اتاق بازی و موارد دیگر از یک ویلا متمایز می‌شوند.

فضای داخلی عمارت‌ها نیز با دیوارهای کاشی‌کاری شده از مرمر، پنجره‌های کف تا سقف، سقف‌های پر آذین و مبلمان ظریف مزین می‌گردد. به راحتی می‌توان فهمید که چرا مردم یک ویلا را با عمارت اشتباه می‌گیرند. با این حال، این دو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برخی ویلاها نیز دارای متراژ بالا، امکانات رفاهی و محوطه بزرگی هستند، اما از تجمل‌گرایی عمارت‌ها بی‌بهره می‌باشند

جمع‌بندی

خانه ویلایی می‌تواند شباهت زیادی به یک خانه معمولی داشته باشد. اما ویلاها به داشتن فضای بزرگ‌تر همرا با باغ، تاکستان‌ها یا حیاط‌های خاص و امکانات خاص بیرون شهری مانند استخر و فواره شهرت دارند. ویلاها معمولا به عنوان مقاصد خصوصی‌ و شیک‌ برای افرادی که می‌خواهند به تعطیلات بروند، شناخته می‌شوند. این افراد ترجیح می‌دهند در هتل اقامت نکنند، جایی که محیط آن می‌تواند غیرشخصی باشد. طراحی یک ویلا، مهم‌ترین اصل در راحتی و زیبایی آن خواهد بود که بهتر است به یک گروه حرفه‌ای واگذار شود.

تحریریه گروه معماری هورنو

منبع:decoboom.ir

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا