جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

خانه ی مغنی

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

خانه ی مغنی


مکان: اصفهان

دوره: قاجار

کاربری: خانه


موقعیت بنا:

خانه مغنی در خیابان ابن سینا، کوی دو منار در دشت، صحه جندیان پلاک ۳۶ واقع شده است. بنا در مجاورت خانه های تاریخی جلالی و حیدری قرار گرفته است.


تاریخچه ی اثر

با توجه به شیوه معماری خانه مغنی در دوران قاجار پایه ریزی شده است و بخش هایی از خانه متعلق به این دوران است، منتهی در دوران و پهلوی نیز الحاقاتی به آن صورت گرفته است.



مشخصات بنا

خانه مغنی با مساحتی در حدود ۴۱۵ متر مربع در یک اشکوب بنا شده است. فضاهای خانه در چهار جبهه حیاط مرکزی خانه شکل گرفته اند. ورودی خانه در جبهه ی جنوبی صورت به هشتی نگینی می باشد. با مرور زمان بخش های جلو خان و سردر و قسمتی از هشتی تخریب شده است. فضاهای اصلی خانه در جبهه ی شرقی و غربی بنا شده است. تالار و اتاق های سه دری فضاهای جبهه ی غربی را تشکیل می دهند که از دوران قاجار باقی مانده است. تالار توسط ارسی سه لنگه به حیاط مشرف می شود. اتاق ها ایوان هایی به صورت متقارن در پیش رو دارند که ارتباط تالار نیز از این طریق میسر می شود. در جبهه ی شرقی نیز به تقارن جبهه ی غربی سه اتاق به ابعاد اتاق های سه دری جای گرفته است. اتاق ها با طاق و تویزه پوشش یافته اند. درهای فلزی جایگزین درهای اصلی بنا شده اند. ستون های دو قلو در جلوی اتاق ها نمای این جبه را تکمیل کرده است که از الحاقات دوره ی پهلوی می باشد. جبهه ی شمالی خانه شامل یه اتاق با پوشش طاق وتویزه است که به علت محدودیت زمین اتاق ها دارای اندازه های متفاوت می باشند. راه دسترسی به بام و بخش های سرویس دهی خانه در جبه ی جنوبی جای گرفته است. زیرزمین خانه در ضلع شمالی در بخش زیرین یکی از اتاق ها می باشد.


تزئینات بنا:

بخاری گچبری اتاق ها و پوشش اردی قاب و تنگه ایوان شرقی تنها عوامل تزئین کننده ی این بنای تاریخی است.


جهت مطالعه بیشتر پیرامون خانه سنتی مراجعه شود به مقاله : بحثی مفصل پیرامون خانه سنّتی |مقدمات و تحلیل سامانه ای


منبع: ثبت اسناد میراث فرهنگی

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا