امروزه در بازار دیوارکوب های (دیوار پوش ها) با طرح ها و نقش های متنوع از نقش های گلدار ظریف گرفته تا نقشه های هندسی مختلف وجود دارند که در بسیاری از موارد و بازسازی خانه ها استفاده از دیوارکوب ها تنها راه حل مخفی کردن آسیب های دیوارها و ترک خوردگی های آن است.

پوشش های پارچه ای ، چوبی ، پوشش های آینه ای و انعکاسی ، پوشش های دیواری آجر نما ، دیوارهای پوششهای pvc ، کناف ، رنگ و انواع کاغذ دیواری از جمله دیوارکوب هایی که در بازار وجود دارند هستند.

در ادامه به بررسی نکاتی در مورد دیوارکوب ها می پردازیم :

۱.دیوارکوب های پارچه ای و الیاف طبیعی بهترین انتخاب برای فضای نشیمن است. این پوشش ها یک فضای دوستانه و صمیمی در نشیمن شما و در کفت و گو های شما ایجاد می کنند.

۲. پوشش هایی که در آنها از براده های چوبی ،‌ مواد پی وی سی و خرده های فلزی به کار رفته باشد مناسب فضای پذیرایی شما هستند که این پوشش ها فضای رسمی برای پذیرایی از مهمانان ایجاد می کند و علاوه بر این مقاومت آن نیز به دلیل رفت و آمد زیاد و حضور مهمان در فضای پذیرایی بیشتر است.

۳. پوشش هایی با رنگ های شاد و درخشان و طرح ها و نقش های عروسکی مناسب اتاق بچه ها هستند. که این رنگ ها موجب هیجان و انرژی در کودککان می شود.

۴. برای اینکه ذیوارها را بلند تر و ارتفاع سقف را بلند تر نشان دهید می توانید از طرح های عمودی بروی دیوارها استفاده کنید.

۵. برای بزرگ تر و وسیع تر نشان دادن فضای خانه از طرح های افقی می توانید استفاده کنید. که خطوط افقی ارتفاه دیوارها را کم تر نشان می دهد. که ترکیب خطوط افقی و عمودی می تواند فضایی متفاوت برای شما ایجاد کند.

۶. برای ایجاد فضایی پر انرژی و زنده می توانید از خطوط قطری و زیگزاگ استفاده کنید. که خطوط شکسته و مورب به عنوان خطوط انرژی زا معروف اند.

۷. در استفاده از دیوارکوب ها اگر پوشش دیوارها خیلی نزدیک به هم باشد در این حالت پوشش دیوارها و نقش های آن بر مبلمان خانه غالب شده و بیشتر از مبلمان مورد توجه و دیده می شود.

۸. ست بودن و هماهنگ بودن بافتو رنگ و سبک پوشش دیوارها و مبلمان و سایر وسایل خانه بسیار با اهمیت است که در هنگام خرید سعی کنید که این وسایل در یک طیف رنگی و مکمل یکدیگر باشند.

۹. تاثیر رنگ ها (روانشناسی رنگ ها) بر محیط زندگی  و فضاهای مختلف را مورد مطالعه قرار دهید و سپس متناسب با آن و سلیقه ی خود و متناسب روحیات اعضای خانواده خود در انتخاب طرح ها و رنگ ها ی دیوارکوب ها اقدام نمایید

۱۰. دیوار پوش های pvc می توانند رطوبت را تحمل کنند پس اگر جایی از خانه شما دارای رطوبت است و دارای نم است استفاده از این دیوار پوش ها انتخاب مناسبی است.

انواع دیوار کوب و دیوار پوش ها

در این قسمت به بررسی  انوع دیوار کوب ها می پردازیم :

۱.پوشش پارچه ای

یکی از مرقون به صرفه ترین پوشش دیوارها استفاده از پوشش های پارچه ای است که استفاده مناسب از طرح ها و نقش های آن می تواند فضای خانه شما شیک و رسمی کند. و برای اجرای ان نیز دو روش متداول وجود دارد. کوبیدن مستقیم پارچه به دیوار و دومین حالت نیز قرار دادن پارچه چین خورده از چوب پرده.

۲.پوشش چوبی دیوار

پوشش های چوبی در شکل ها و طرح های متنوعی تولید می شوند فضای خانه شما را گرم و صمیمی می کند و طبیعت را وارد خانه می کند. و برای اجرا نیز به دو روش ورقه ای و یا الوار نصب می شوند.

از مزایای دیگر استفاده از چوب در خانه عایق بودن حرارت و صوت است. و معروف ترین دیوار پوش چوبی ، دیوار پوش ترمود است.

۳. دیوار پوش های آینه ای و یا انعکاسی

آبنه به دلیل انعکاسی که دارند فضای خانه را بزرگ تر و پر نورتر نشان می دهند. این نوع پوشش دیوار بادوام و قابل تمیز شدن است. و مورد توجه و علاقه ی طراحان دکوراسیون داخلی است.

۴. دیوار پوش های آجری

آجر از گل رس درست می شود و نسور و قابل نگه داری است. آجرجذابیت و گرمای خاصی را به فضای خانه می بخشد. در طراحی دکوراسیون خانه می توانید دیواری از فضای خانه را آجری کنید و یک فضای خاص در خانه ایجاد نمایید.

دیوار پوش pvc

دیوار پوش های pvc در طرح های متنوع از جمله سنگ و چوب تولید می شوند . از مزیت هایpvc  می توان به ضد ضربه بودن و حرارت اشاره کرد عایق صدا و صوت بودن و ضدباکتریال بودن و نصب سریع و راحت نیز از جمله مزیت های پی وی سی است. که این دیوار پوش معمولا برای محیط های پر رفت و امدی همچون مراکز خرید، باشگاه های ورزشی، رستوران ها، هتل ها ، محیط های درمانی و…. استفاده می شود.

دیوار پوش کناف

سقف کاذب، دیوارهای کاذب و ایجاد دکور بروی سقف و یا دیوار از جمله کاربردهای کناف است . دیوار پوش کناف یک نوع پنل کچی با روکش کاغذ می باشد  که بسیار سبک و دارای مقاومت بالایی در مقابل ضربه ، عایق در برابر صدا و رطوبت ، انعطاف پذیری بالا برای ایجاد منحنی  و قوس است که پس از نصب به خوبی رنگ آمیزی می شود.

از این نوع دیوار پوش در فضاهایی مانند ساهتمان های اداری و درمانی و هتل ها و مراکز تفریحی و آموزشی و مدارس و دانشگاه ها و بیمارستان و…. استفاده نمود.

تحریریه گروه معماری هورنو

منبع:razheh.com

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا