Ronchamp
Ronchamp
Ronchamp
Ronchamp
Ronchamp
Ronchamp
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

معمار: نا معلوم

رانچامپ (Ronchamp)

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

رانچامپ

کلیساها

فرانسه

معماران: لو کوربوزیه

سال: ۱۹۵۴

توضیحات متن توسط معماران ارائه شده است. در بخش رانچامپ، که کمی جنوب شرقی پاریس است، یکی از غیر معمول ترین پروژه‌های لو کوربوزیه یعنی نوتردام دو رانچامپ، که بیشتر به عنوان رانچامپ شناخته می‌شود قرار دارد. در سال ۱۹۵۰، لو کوربوزیه برای طراحی یک کلیسای کاتولیک جدید برای جایگزینی کلیسای قبلی که در طول جنگ جهانی دوم تخریب شده بود، مامور شد.

سایت رانچامپ به مدت طولانی یک مکان مذهبی زیارتی بوده است که عمیقاً در سنت کاتولیک ریشه دوانیده است، اما پس از جنگ جهانی دوم، کلیسا خواهان فضای خالی از جزئیات شگفت‌انگیز و چهره‌های مذهبی پر زرق و برق بود که بر خلاف پیشینیان خود بود. رانچامپ به شکلی غیر فریب مدرن است که به عنوان بخشی از زیبایی‌شناسی کوربوزیه یا حتی سبک بین‌المللی ظاهر نمی‌شود، بلکه در سایت به عنوان یک شی مجسمه‌ای می‌نشیند. ناتوانی در طبقه‌بندی رانچامپ یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های مذهبی قرن بیستم و نیز حرفه کوربوزیه بوده است.

Ronchamp
Ronchamp

در سال ۱۹۵۰، زمانی که کوربوزیه برای طراحی رانچامپ انتخاب شد شد، اصلاح طلبان کلیسا می‌خواستند که نام خود را از گذشته با در آغوش گرفتن هنر و معماری مدرن پاک کنند. خلوص فضایی یکی از اصلی کوربوزیه است که بر روی پیچیده کردن برنامه و از بین بردن زیبایی‌شناسی مدرن طراحی تمرکز دارد.

در عوض، کوربوزیه می‌خواست که این فضا به صورت هدفمند و تأمل برانگیز باشد. دیوارهای سفید روشن به این ذهنیت پوستی می‌افزاید: وقتی نور وارد نمازخانه می‌شود، این جو شسته شده و اتساع می‌شود. تأثیر نور، ویژگیهای بیانگر و عاطفی را برمی انگیزد و هماهنگی با فعالیتهای مذهبی باعث ایجاد احساسات شدید می‌شود.

Ronchamp
Ronchamp

رانچامپ در میان یک دشت پوشیده از درخت قرار گرفته است که از بقیه مناطق دور است، نمازخانه در بالای تپه‌ای واقع در محل قرار دارد که خود را روی یک پایه استعاری می‌گذارد و اهمیت اضافه می‌کند. بر خلاف اکثر اثار کوربوزیه که شامل حجم نمونه، کاربردی و استریل هستند، رانچامپ بیشتر از یک شکل مجسمه ای نامنظم است که در آن دیوارها، سقف و شیب کف وجود دارد. با این حال، به طور رسمی نسبتاً پیچیده است، با این حال، با برنامه نسبتاً ساده است: دو ورودی، یک محراب و سه نمازخانه.

دیوارهای رانچامپ کاراکتر مجسمه‌ای خود را به ساختمان می‌دهند. دیوارهای ضخیم یک روش عملی برای حمایت از مصالح ساختمانی و بنایی و همچنین سقف منحنی بزرگ عمل می‌کنند. با این حال، دیوارها صرفاً به عنوان عناصر ساختاری و مجسمه‌ای عمل نمی‌کنند، آن‌ها همچنین به عنوان تقویت‌کننده‌های صوتی عمل می‌کنند، به ویژه در مورد دیوار بیرونی شرقی که انعکاس صدا از روی زمین را بازتاب می‌کند.

Ronchamp
Ronchamp

برجسته ترین قسمت  رانچامپ یک سقف منحنی است که به سوی آسمان بالا می‌رود. به نظر می‌رسد که سقف منحنی در بالای ساختمان شناور است چون توسط ستون‌های تعبیه شده در دیوارها پشتیبانی می‌شود، که فاصله ۱۰ سانتیمتری بین سقف و دیوارها را ایجاد می‌کند. سقف در واقع تنها یک نگاه به نفوذ مکانیزه در طراحی کلی رانچامپ است، انحنای سقف که از انحنای یک بال هواپیما تقلید می‌کند. این آیرودینامیک در طراحی و در تمام ویژگی‌های انبوه و سنگین آن که هنوز بدون وزن به نظر می‌رسد.

یکی از جالب‌ترین جنبه‌های طراحی، مکان‌یابی پنجره پراکنده روی دیوارها است. کوربوزیه دیافراگم‌های سوراخ کاری کوچک را روی نما اعمال کرد که با ضرب کردن چاه پنجره در حفره دیواره، نور داخل نما را تقویت می‌کند. هر دیوار توسط این قاب‌های پنجره متفاوت روشن می‌شود، که در رابطه با دیوارهای شسته و رفته سفید رنگ، به دیوارها ویژگی‌های درخشان می‌بخشد که توسط یک نور مستقیم شدیدتر سوراخ می‌شوند. جلوی دیواره پشت محراب در نمازخانه، جلوه‌های نورپردازی تقریباً مانند شب پرستاره، الگویی برجسته ایجاد می‌کند که از دهانه‌های پراکنده ای تعریف شده است که توسط یک دهانه بزرگتر بالای صلیب که از خود سیل نور ساطع می‌کند و یک تصویر مذهبی قدرتمند و نیز یک تجربه تحولگرا ایجاد می‌کند.

Ronchamp
Ronchamp

از میدان زیر رانچامپ، دیوارها و سقف خمیده چیزی هستند که نمازخانه را به طور رسمی تعریف می‌کنند. به نظر می‌رسد که به طور مستقیم از تپه در حال رشد است، به نظر می‌رسد که قوس بام یک آینه از خم است که نمازخانه در آن قرار گرفته است. با این حال، یک‌بار داخل، دیوارها و سقف حکاکی شده دیگر جوهر خالص پروژه را تعریف نمی‌کنند، بلکه نور چیزی است که تعریف می‌کند و به نمازخانه تعریف و معنی می‌دهد.

با این حال، رانچامپ یک اشتقاق رادیکال از اثار دیگر لو کوربوزیه بود، اما هنوز هم برخی از اصول خلوص، باز بودن و حس مشترک گرد آمدن با هم را حفظ می‌کند. همانطور که بیشتر از یک واکنش متنی به یک مکان مذهبی بود، رانچامپ کم‌تر از یک حرکت به سمت چشم‌انداز ماشینی و سبک بین‌الملل فاصله داشت. رانچامپ یک معماری است که ریشه در متن دارد که بر پایه اصول مدرن استوار است، که رانچامپ را به یکی از جالب‌ترین ساختمان‌های قرن بیستم و اثر لو کوربوزیه تبدیل کرده است.

منبع: ARCHDAILY

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا