Koolhaas بدون شک یکی از پیشگامان دنیای معماری است این معمار هلندی، از بنیانگذاران یکی از مشهورترین شرکتهای معماری جهان، OMA و برنامه ریز و طراح شهری فوق العاده ای است او فیلسوفی است که نظریه هایش مورد تحسین و انتقادهای زیادی قرار گرفته است در اینجا 7 واقعیت جالب در مورد این شخصیت جنجالی وجود دارد که می تواند از جمله دلایلی باشد که او را معماری موفق و متفاوت ساخته با هورنو همراه باشید….

1. سفرهای بی شمار

سفر مداوم، جمع آوری ایده ها، توجه به فضاهای شهری و مستند سازی ایده های غیر متعارف درباره چیزهایی که در طول سفرهایش مشاهده می کند مواردی است که به سبک زندگی او تبدیل شده و طبق گفته خودش او اغلب اوقات در هتلها اقامت دارد و می گوید به جای یک نفر  به عنوان طراح او یک کتابخانه در ذهن دارد که می تواند نتیجه سفرهای متعدد او به مکان های متفاوت باشد.
 او در طول دوران کودکی، چهار سال با خانواده اش در جاکارتا، اندونزی زندگی می کرد و این موضوع نقطه عطفی برای شروع و به کارگیری معماری آسیایی در بسیاری از طرح هایش است وی قبل از کار بر روی طراحی کتابخانه عمومی سیاتل، به منظور مطالعه سه ماهه و جامعی برای مطالعه و بررسی کتابخانه ها به اروپا و ایالات متحده سفر کرد و سپس کتابی درباره تجزیه و تحلیل آنچه در کتابخانه ها اشتباه است را نوشت در واقع سفرهایش منبع مطالعاتی غنی برای پروژه های معماری اوست.

رم کولهاس به عنوان رول مدل معماری

2. روزنامه نگاری و فیلمساز بودن او!

او  می گوید به نظر خودم من نویسنده هستم تا معمار و با وجود اینکه ساختمان های طراحی شده توسط او اکنون  همه جا به چشم می خورد، او همچنان به نوشتن ادامه می دهد. نوشته های او تحسین برانگیز است و تقریبا به همان اندازه ی ساختمان های او منحصر به فرد است به طوریکه معماران از کتاب های او الهام می گیرند و دانشجویان معماری بی شماری در سراسر جهان کولهاس را ستایش می کنند. جذابیت او عمدتا در توانایی او برای خارج شدن از تعادل است او همچنین در روزنامه نگاری حرفه ای بوده و با توجه به محیط اطراف توصیفات بی نظیری را ارائه می دهد.

رم کولهاس به عنوان رول مدل معماری

3. او عاشق طراحی ساختمان های پر بحث و متناقض است!

او می گوید دوست دارم بزرگ فکر کنم و معتقد است تفکر به طور دائم صورت میگیرد پس بهتر است قوی و بزرگ فکر کرد و نتایج بهتری به دست آورد. بر کسی پوشیده نیست که ساختمان های کولهاس غیر عادی و غیر متعارف هستند و او به هیچ عنوان سعی نمی کند آن را پنهان کند او معتقد است که خارج از چارچوب ها فکر می کند ولی گاهی لازم می داند منطقی و با محدودیت ها تفکر نمود.
طبق گفته او: این داستان زندگی من بوده است ایستادن در برابر جریان و گاهی حرکت با جریان ! او می گوید گاهی اوقات جریان فعلی حاکم را نباید دست کم گرفت پذیرش واقعیت های خاص، ایده آلیسم را از بین نمی برد و  این می تواند منجر به پیشرفت های چشمگیری شود.

رم کولهاس به عنوان رول مدل معماری

4. او  خود را به هویت تجاری خاصی محدود نکرده است!

بر خلاف سایر معماران ، مانند فرانک گری یا زاها حدید، که همچنان به چشم اندازهای زیبایی شناختی خود در طول دوران حرفه ای متعهد بودند، کولهاس به عنوان یک هنرمند مفهومی کار می کند اگر چه ساختمان هایش عجیب و غالبا مدرن است، اما خود را تنها به یک سبک یا امضای خاص محدود نمی کند او یک طراح متنوع است و همیشه در هر بابی قادر به طراحی یک جریان بی نظیر از ایده ها است. بر این اساس، او خود را به سبک یا کاربری خاص محدود نمی کند و  انعطاف پذیری او در طراحی چشمگیر است.
Koolhaas در بسیاری از مسابقات شرکت می کند و در میان بسیاری از معماران محبوبیت بسیار زیادی دارد و در طی این فرآیند و همراستایی با جریان های آزادانه تفکر خود به خلاقیت در پروژه های گوناگون با سبک های متنوع بر پایه معیارهای خود می پردازد.

رم کولهاس به عنوان رول مدل معماری

5. اولویت قرار دادن نیازهای کاربر در پروژه ها !

از ویژگی مشترک پروژه های مختلف این معمار برجسته، تاکید بر نیازهای کاربر است او در طراحی هایش نیاز استفاده کنندگان از هر فضایی را اولویت قرار می دهد و آن را مبنای طراحی فضا در نظر می گیرد. اکثر کارهای او مدرنیته و رویکرد طراحی انسان دوستانه را برجسته می کند. همانطور که در کتابخانه سیاتل طراحی شده توسط او، نیازهای کاربران اولویت بندی شده و ابعاد جدیدی را نسبت به درک ذهنی گذشته ما از آنچه که یک کتابخانه نیاز دارد ارائه می کند و مبنای این دیدگاه بر اساس آنچه برای عملکرد و نیاز های انسانی ضروری است شکل گرفته است.

رم کولهاس به عنوان رول مدل معماری

6.شخصیت و دیدگاه انتقادی و متناقض او !

یکی از مواردی که او را متفاوت و موفق ساخته این موضوع است که او از جنبه های مختلف به هر مسئله ای نگاه می کند کولهاس یک ذهن انتقادی دارد و همه چیز را در ذهن مورد سوال و ارزیابی قرار می دهد این دغدغه دوگانه بر روی همه چیز، در طرح و پروژه ها و همینطور نوشته هایش نمود یافته و همین دیدگاه و بعد شخصیتی او را متمایز و موفق ساخته است.

رم کولهاس به عنوان رول مدل معماری

7. او در اصل طراح شهری است!

اگر چه او با طرح هاو پروژه های معماریش شناخته شده است اما او طراح شهری و منظر و به نوعی یک متفکر شهری محسوب می شود کولهاس صدها هزار مایل سفر کرده است و دوازده کتاب را در مورد تکامل کلان شهرهای معاصر نوشته است و طراحی شهری اصلی را برای حومه پاریس، بیابان لیبی و هنگ کنگ طراحی کرده است. دیدگاه همه جانبه او به نه تنها ساختمان ها بلکه قرارگیری آن ها در کنار هم برای ایجاد منظر شهری توانسته  دیدگاه معماری او را تکمیل و منحصر سازد.

رم کولهاس به عنوان رول مدل معماری

منبع : تحریریه معماری آرل

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا