زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت
زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

در زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت آمده است که:

زادروز:۱۳۲۱

زادگاه: تهران، اصالتا کاشانی

ملیت: کانادایی-ایرانی

برای خواندن مطالب مربوط به معماری ایرانی لینک روبرو را کلیک کنید: الگوهای معماری ایرانی


در زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت آمده است که حسین امانت در یک خانواده بهایی بدنیا آمد،خانواده پدر حسین امانت اهل کاشان بودند و از طرف مادر نیمه همدانی-نیمه کاشانی است.

در زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت اشاره شده است که او شهروند کانادایی ایرانی الاصل متولد ۱۳۲۱ شمسی در تهران است در مدرسه عالی معماری سابق و دانشکده معماری هنرهای زیبای تهران تحصیل نموده و از شاگردان حیدر غیایی و هوشنگ سیحون بوده است. در سن ۲۴ سالگی فارغ التحصیل می شود و در همان سال بود که مسابقه طراحی یاد بود آزادی (شهیاد) در تهران در مقیاس ملی برگزار شد ستاره خوش اقبال این مسابقه کسی نبود جز حسین امانت. او توانست خود را در آغاز جوانی به معماری با مقیاس جهانی تبدیل کند. وی از جمله معماران معاصر ایران به شمار می رود که طرح های خود را با گرایش آکادمیک و مبتنی بر اصول نظری تبیین شده ای طراحی می نماید و باتاکید برزمین مداری و پیوند محیط با فضا، معماری خاصی را پدید آورده است. وی از کودکی در خانواده ای بزرگ شد که عاشق فرهنگ ایران بود و در یک مکتب فکری پرورش پیدا کرد که می گوید زیبایی های دنیا در هر کجا که باشد،متعلق به همه دنیاست و هنرمند باید به همه ی این زیبایی ها مراجعه کند. زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت در دیگر کشور ها نظیر چین-آمریکا-کانادا و هند مورد استقبال قرار گرفته و به مرحله اجرا رسیده اند. طرح های حسین امانت را بیشتر به دلیل پیوند معماری کلاسیک غربی با روح معماری شرقی می شناسند. پس از پروژه موفقیت آمیز برج آزادی که تا پیش از انقلاب برج شهیاد نامیده می شد و دانشگاه صنعتی شریف، نظارت و سرپرستی ساخت موزه بزرگ پاسارگاد در نزدیکی آرامگاه کوروش کبیر به او واگذار شد. امانت همچنین معمار و طراح شماری چند از مراکزدستی،مدرسه، کتابخانه و حتی یک شهرک تفریحی در ساحل دریای خزر بوده است.او بعدها با گسترش کار خویش بناهایی در بیرون از کشور نیز طراحی نمود،از آن دست، بنای سفارت ایران در شهر پکن، که متمایزترین سفارتخانه ناحیه دیپلماتیک در پکن است.

زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت
زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

حسین امانت،معمار وهنر مند مقیم ونکوور که از سوی کمیته برگزار کننده جشن بزرگ دانشنامه ایرلنیکا جایزه یک عمر فعالیت و خدمت به هنر معماری ایران را از خود کرده است.


سبک معماری کلاسیک یونان در زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

درباره بناهایی که به سبک معماری کلاسیک یونان طراحی کرده گفته است:( من دیدم چطور سبک کلاسیک می تواند با باغ های اطراف تناسب و هماهنگی داشته باشد. منطق من این است: ما در زندگی مدرن در شتاب و تحرک به سر می بریم و زمانی برای دقت کردن به جزئیات یک ساختمان کلاسیک نداریم. اما سبک کلاسیک برای جامعه ای که در آسودگی و رفاه به سر می برد، معنا می دهد، جامعه ای که زمان کافی برای مراقبه و نیایش دارد. ساختمان مدرن،بعد از انقلاب صنعتی،رشد وگسترش پیدا کردند،دوره ای که زندگی مادی بر معنویت غلبه پیدا کرد. اما من فکر می کنم زیبایی فاکتور مهمی در طراحی است، چون زیبایی برای روح انسان خیلی مفید و سود مند است.(بهشتی،۱۳۹۴)

زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت
زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

خصوصیات سبک کلاسیک در طراحی امانت

به نظر می رسد امانت در پروژه هایی که به سبک معماری کلاسیک یونان طراحی کرده است بیش از آن که دغدغه پیاده کردن دیدگاه های معمارانه خود را داشته باشد، بار محیط طبیعی و شرایط جغرافیایی را بر دوش خود احساس می کرده است. این ساختمان های یونانی مآبانه، درنگاه اول شاید بیننده را به سمت این موضوع بکشانند که طراح و معمار آنها صرفا یک نوع معماری التقاطی ارائه داده است، در حالی که واقعیت امر چیز دیگری است. اولا او در ساختمان های یونانی مآبانه خود، به اصول معماری شرقی بی توجه نبوده است ولذا اگر چه این دسته از پروژه های او در نگاه اول سبک کلاسیک یونانی را به خاطر می آورند، ولی جزئیات به کار رفته درآنها،حاکی از چیزی غیر از این است(شکل ۵و۶) در ثانی همانطور که خود وی صریحا ابزار کرده، انتخاب سبک کلاسیک کاملا آگاهانه و لازم بوده است.(بهشتی،۱۳۹۴)

برای خواندن مطالب مربوط به معماري ايراني لینک روبرو را کلیک کنید: نماد های معماری ایرانی ، تاریخ معماری ایران

ساختمان مقر بیت العدل اعظم - زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت
ساختمان مقر بیت العدل اعظم – زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

مرکز آموزش بین المللی بهاییت- زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت
مرکز آموزش بین المللی بهاییت- زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت،اصول هندسه و معماری سنتی 

امانت به غیر از سبک به کار رفته در ساختمان های کلاسیک یونانی خود، همواره اصول هندسه و معماری سنتی ایران را در ساختمان های مدرن خو اجرا کرده است. پروژه ها وساختمان های او در حال حاظر در سرتاسر جهان به چشم می خورد. تعدادی از آنها عبارتند از:

طراحی و ساخت عبادگاهی در ساموآی غربی، طراحی چند کارخانه در دالیان چین و ساخت چندین مجتمع آپارتمانی در سانتامونیکای کالیفرنیا و بلوک شهری با دو برج مسکونی در سن دیه گوی کالیفرنیا.

امانت در تمام این پروژه ها ، مهارت ویژه ای، در به کربردن و ترکیب درون مایه های فرهنگ های مختلف، از خود نشان داده است. او جوایز مهمی هم بابت طراحی های منحصر به فرد خود دریافت کرده و درعین حال در کنفرانس های آموزشی و فرهنگی متعددی پیرامون هنر ومعماری سخنرانی کرده است.

مشرق‌الاذکار (عبادتگاه) - زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت
مشرق‌الاذکار (عبادتگاه) – زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

ساختمان مرکزی رادیو تلویزیون پکن - زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت
ساختمان مرکزی رادیو تلویزیون پکن – زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

آثار حسین امانت:

زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت
زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

معرفی و ایده طرح آزادی در زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

یکی از مهم ترین کارهایی که در زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت آمده است که توانست زود هنگام شهرت ملی وحتی جهانی او را تثبیت کند، می توان به یادمان میدان شهیاد(آزادی فعلی) اشاره کرد. طرح یادمان طی یک مسابقه در سال ۱۳۴۶ خورشیدی جهت یاد بود ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی ایران برگزار شد. طرح پیشنهادی حسین امانت در بین طرح های ارائه شده، به عنوان طرح برتر انتخاب شد. طرح دارای ایده ی بسیار نافذ وجذابی بود و از همین روز به عنوان نماد ایران مدرن در کشورهای خارجی درآمد. برخورد مدرن امانت با طرح در عین حال داشتن مفاهیم وهندسه سنتی معماری ایرانی عواملی بود که براقتدار ایده طرح تاکید می کرد.میدان و بنای آزادی یکی از مهم ترین میدان های تهران است. این میدان مجموعه ای است از: ساختمان یاد بوود،فضای سبز وسط میدان،فضای سبز حاشیه میدان، مسیرهای عبور خودرو وعابر پیاده. میدانآزادی ابتدا به عنوان فضای تشریفاتی و به منظور استقبال از میهمانان عالی رتبه خارجی طراحی وساخته شد. ولی به مرور زمان به عنوان نشانه ی شهر تهران در ذهن هر ایرانی و خارجی جای گرفت.

بنای یادمان آزادی  در واقع از چهار ستون عظیم تشکیل شده که در بالا به هم متصل می شوند و چهار تاق را تشکیل می دهند.

سایت پلان به شکل بیضی با مساحت ۸۷ هزار مترمربع،با طول ۶۳ متر و ارتفاع بنا از سطح میدان ۴۵ متر(۵ متر نیز در زیر زمین) است کلیت طرح شامل محوطه وسیع چمن و گل گاری،رستوران،سینما،کتابخانه،دو موزه،سالن آمفی تئاتر باز،آسانسور و طبقات مختلف و پلکان است.(بانس مسعود۱۳۸۸:۳۲۶-۳۲۰)

زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت
زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

میدان آزادی تهران


دیدگاه های فکری و نظری حسین امانت در مورد طرح

امانت در این باره چنین باره می گوید:(( شهیاد طوری طراحی شده که معطوف به حقیقت، جوهره و عمق فهنگ ایران است. یعنی با توجه به آنچه که در طول تاریخ بر سر ایران رفته و عظمتی که در تاریخ این کشور هست،ساخته شده. درست است که این کار در زمانی انجام شد که یک وضع سیاسی دیگری در ایران حکم فرما بود، اما وقتی من آن را طراحی کردم به تمام دوه های تاریخی و آینده ایران فکر کردم، نه به وضع سیاسی خاص))

میدان آزادی - زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت
میدان آزادی – زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت
میدان آزادی - زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت
میدان آزادی – زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

حسین امانت در توصیف ویژگی های طرح چنین می نویسد:

در هندسه ی معماری ایران غالبا شکست خطوط راست در پلان های ساده و انحراف و تبدیل آنها به سطوح شکسته و بالاخره گرایش منحنی در ارتفاعات به ترتیبی است که می توان گنبدها و قوس های ایرانی را برآنها استوار کرد. این شیوه در معماری شهیاد آریامهر نیز به کار رفته و تیغه های قطری در اینجا با پیچش آرام و شکستگی های خویش تشکیل طاقی با شبکه های متقاطع و رسمی سازی های ایرانی و همچنین استواری گنبد و خلق فضاهای ایرانی را امکان بخشیده است. با توجه به سابقه کار در معماری قدیم ایران و اینکه نظم هندسی اساس استوار شکل های ظاهری است، در نمای اصلی شهیاد آریا مهر چهار مربع اصلی ۲۱در ۲۱ متر اساس کار قرار گرفت به طوری که طاق اصلی در مربع مرکزی قرار دارد و امتداد پایه های بنا در امتداد قطر دو مربع جانبی در مرکز مربع چهارم استوار شده است. در اندازه های مهم بنا اندازه سه متر در افق و ارتفاع تکرار می شود.این اندازه در استقرار حلقه های قطور بتنی که داخل نگهدارنده ی پایه های چهارگانه ی بنا می باشد نیز رعایت شده است. قوس های اصلی بنا همه از نوع قوس های مخروطی است که معادلات ریاضی آنها معین شده است. این معادلات امکان داد تا مقاطع متعدد از حجم در ارتفاعات مختلف توسط ماشین های حساب الکترونیک تهیه می شود و ساختن سطوح پیچیده آسان گردد. توجه به نیاز های رفتاری مردم، تعبیه محل نشستن،عکس گرفتن، بازدید از موزه، قرار گذاشتن، تجمیع کردن و نظایر اینها باعث سرزندگی فضای میدان در طول روز شده است. زندگی نامه و معرفی آثار حسین امانت

روش طراحی حسین امانت در برج آزادی

در طرح این یادمان، سبک های معماری دوران های مختلف تاریخ ایران از جمله هخامنشی،ساسانی، صفوی و غیره با دیدگاهی کاملا مدرن تلفیق شده است. به عنوان نمونه تاق پایینی شبیه تاق کسری طراحی شده است. بدنه بنا از بتن مسلح ساخته شده است و در پوشش آن مرمر جوشان به کار رفته است. فضای سبز میدان با پوشش گیاهی به صورت چهار تپه سرسبز، براساس باغ سازی ایرانی طراحی شده است. هندسه سایت پلان در چشم اندازی که از بالای برج قابل مشاهده است، براساس هندسه و فرم نقوش زیر گنبد مسجد شیخ لطف االله و فرم آبنماهای داخل سایت با الگوبرداری از آبنماهای باغ فین کاشان طراحی شده است. سطح میدان در ضلع شرقی توسط گذرگاهی زیرزمینی به معابر اطراف راه می یابد.طراحی این فضا با الهام از معماری سنتی و با توجه به هندسه و تاق بازارهای ایرانی صورت گرفته است. در حین اجزای طرح یادمان، از آنجایی کی پی ها و پایه های طرح، فضای زیادی را اشغال می کرد، طراح تصمیم گرفت تا از فضاهای بین پی های اصلی،پایه ها و تونل ورودی آن به صورت یک موزه استفاده شود و سطوح بالای تاق اصلی به صورت غرفه های نمایشی مورد استفاده قرار گیرد که دسترسی به آنهابا آسانسورهایی که دردو مرحله(به علت انحنا بنا) به بالا می رسند، امکان پذیر گردد. فضاهای داخلی باتوجه به فکر اصلی طرح بنا که از هندسه معماری ایرانی بهره گرفته است،شکل می گیرد و از آنجا که استخوان بندی اصلی ساختمان با بتن مسلح است، ظاهر بتنی استخوان بندی در سطوح داخل بنا کاملا حفظ شده است.فضای سبز درون میدان و وسعت زیاد آن باعث می شود تا عابران پس از عبور از خیابان و دوری از جریان حرکت اتوموبیل ها، از هیاهو و آلودگی صوتی و تصویری خودروها رهایی یابند. در داخل میدان استفاده از درخت و ایجاد سایه، وجود سکوها و محل مناسب نشستن، حوض آب و سایر امکانات، فضایی مناسب برای توقف و گفتگو ایجاد کرده است.(بانی مسعود۱۳۸۸ :۳۲۰-۳۲۶)


منابع:

مقاله: تحلیلی بر دیدگاه های حسین امانت در طراحی بناها با مضمون معماری ایرانی(مژده صیادی-پروین میرگذار لنگرودی)

سایت ها:

Wikipedia

http://archline.ir/

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا