شیوه های باغ سازی

فلسفه ی وجودی شیوه های باغ سازی:

فلسفه ی وجودی شیوه های باغ سازی از نوع نگرش طبیعت ستیز و سکولار می باشد.

در این دیدگاه انسان و طبیعت هیچ رابطه ای با عالم غیب ندارند و انسان در این مدت کوتاه حضورش هرچه بیشتر از طبیعت به عنوان کالا موجود بهره و لذت ببرد.(ماخذ کتاب انسان طبیعتومعماری،آقای نقره کار،ص90)

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: سبک مدرن در معماری


بازین در مورد باروک (شیوه های باغ سازی فرانسه) چنین می گوید:

هنرمند باروک می کوشد به چندگانگی پدیده ها بپردازد و از این طریق راهی برای درک تغییرات مستمر آنها بیابد. ترکیب های خلق شده توسط باروک باز و پویا هستند و تمایل به عبور از مرز های تعیین شده در آنها نمی دیده نمی شود.

گرچه علایق اصلی بازین ،نقاشی،مجسمه سازی و معماری بوده است،نظرات او در باره ی باغ های باروک به شکلی استثنایی سودمند و روشنگر هستند.در این باغ ها پدیده های چندگانه(زمین،آب،پوشش گیاهی ،مجسمه سازی ،فواره ها ،ایوان ها،جاده ها ،مسیر ها ،پله ها،پل ها و معماری کلی )در کنار هم می نشینند.(تاریخچه ی باغ ها،تام ترنر،ص297)


شیوه های باغ سازی انگلیسی

 

فلسفه وجودی شیوه های باغ سازی

این دیدگاه نیز مانند دیدگاه قبل رابطه ی انسان با طبیعت را غیر سامانه ای یا سامانه ای گستر می بیند ولی همچون گرایش قبل توصیه ای بر مهار و تسلط بر طبیعت نمی کند و آنها را دارای دو ساختار متفاوت می داند.

گروتر با ارائه ی مدل روبرو،باغسازی انگلیسی را نمونه ای از مقابله انسان با طبیعت ذکر کرده است به عقیده ی او این باغسازی در مقابل دیدگاه قبل در حالتی طبیعت گرانه تلاش دارد هندسه و فرم خاص را بر باغ تحمیل نکند. (ماخذ:کتاب انسان طبیعت ومعماری،آقای نقره کار،ص95)

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: ویژگی های معماری مدرن ، معماری مدرن اولیه

این معماری به تضاد ذاتی بین معماری و محیط طبیعت قائل است و به همین جهت دو هندسه ی کاملا متضاد با هم را در کنار هم جمع می کند و هرگز تلاش نمی کند که هندسه ی معماری ارتباطی با هندسه ی طبیعت داشته باشد.خاستگاه هندسی معماری از درون خود تعیین می شود.به طور مثال عملکرد و سازه و…فرم را تشکیل می دهند. (ماخذ کتاب انسان طبیعتومعماری،آقای نفره کار،ص96)

آدیسون ،نویسنده و دولتمر ،این دیدگاه کلی را چنین بیان می کند :

من شخصا ترجیح می دهم که یک درخت را در لباس شکوهمند شاخه ها و برگ هایش ببینم تا اینکه باقیمانده ی آن را به صورا یک فرم هرس شده مشاهده کنم. (ماخذ کتاب انسان طبیعتومعماری،آقای نفره کار،ص96)

پس ویژگی اصلی این معماری وجود دو هندسه ی متفاوت در طبیعت و معماری است.


نگرش طبیعت گرا

 

در این نگرش هیچ جایی خارج از طبیعت نیست که دارای اصالت بیشتری در ساختار وجود انسان باشد و انسان را از طبیعت دور کند.هر ساحت ماورایی که باشد در باطن همین طبیعت است و تنها راه رسیدن به آن پیوستن و یکی شدن با طبیعت است.

زیر بنای انسان شناسی در طبیعت شناسی است و طبیعت به مثابه مادر انسان است.انسان از طبیعت برخواسته وبه طبیعت باز می گردد و دوباره در طبیعت باز می گردد و دوباره در طبیعت ظهور می کند، در بیشتر نظریات این گروه انسان کامل به عنوان الگویی از انسان یکی شده با طبیعت اهمیت ویژه ای دارد  و این مسئله را در مکاتیبی همچون بودیسم و ذن و زرتشت می توان دید

طبق نتیجه ی بالا ژاپنی ها به طبیعت احترام زیادی قائل هستند و این امر سبب شده است که ژاپنی ها در باغسازی خود طبیعت را هیچگونه دستکاری نکنند و معماری خود را مطابق آن بسازند.

حتی در بعضی از باغ ها می بینیم که سنگی در وسط باغ وجود دارد و به آنها احترام گذاشته شده است.

 


 

فلسفه ی وجودی این باغ:

نگرش به این باغ ها از نوع مکمل طبیعت بودن می باشد.

که عقاید این نگرش درون سه نظریه ی زیر می باشد:

نظريه 1 : انسان وظيفة استعمار و تسخير طبيعت را دارد .(استعمركم فيها)،(هود/ 43 )،(سخر لكم الارض ) .

نظريه 2 : ارزش طبيعت از لحاظ وجود شناسي پايين تر از بعد روحاني انسان است. ( لقد خلقنا الانسان في احسن تقويم ، ثم رددناه اسفل سافلين ) ، ( سورة تين /4)

نظريه 3: طبيعت بستر لازم براي شكل گيري بعد جسماني و روحاني انسان است ( به تعبيري مادر اوست ( هو انشأ كم من الارض ) ، ( هود /43)

(کتاب انسان طبیعت معماری،عبدالحمید نقره کار ص110)

 


منبع نوشته: فایل ضمیمه می باشد.


دانلود فایل رایگان

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا