طراحی دانشکده معماری
طراحی دانشکده معماری

طراحی دانشکده معماری

در این مقاله میخوانید

تعلیم و تربیت معمار، نه تدریس معماری، باید معمار بارآورد (و از بالاتر انسان).تعلیم یعنی علم آموزی در اینجا یعنی آموختن دانش مربوط به معماری، معماری از طرفی با انسان زاده شده و با او زندگی می­کند انسان را دربرمی گیرد و در جسم و روحش اثر می گذارد اثری بس شدید و عمیق و از طرف دیگر، در اجتماعی  نسل میراث فرهنگی و انسانیت است بسیارند آثار معماری که قرنها مانده­ اند و هنوز هم قابل استفاده ­اند و عمرشان به بیش از هزار سال هم می­رسد. پس معماری از لحظه ه­ایی که تصمیم ایجاد و خلقش در فکر یکنفر نطفه می­کدد، تا بعد از مرگش بیشتر از هر مصنوع دیگر با انسان در تماس مستمر است، انس و علاقه فرهنگی ایجاد می­کند و با انسان در تأثیر متقابل و مستقیم است، یعنی انسان برترین و اساسی­ ترین عامل است و در معماری، از قبل از تولد تا بعد از مرگ و چنین مصنوعی باید از انسانیت سرچشمه بگیرد و با انسانیت عجین شود و برای انسان و انسانیت باشد. تعلیم عملی معماری باید تا بعد چهارم و حتی بالاتر پیش برود. ماکت بعد سوم کار است. مسائل پیچیده دیگر  باید به آن اضافه شود. روابط اجزاء مصالح حجم­هایش با همدیگر و رابطه خودش با محیط اطراف و بازمان خود نیز مورد مطالعه قرار گیرند و مثمر ثمر گردند. در ادامه به طراحی دانشکده معماری می پردازیم.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: سبک مدرن در معماری


دانشگاه تارودنت
دانشگاه تارودنت

دانشگاه تارودنت


حالت دنیای منزوی را برای خود نگهداشته، شاگرد معماری از زندگی رفتار مردم بی خبر است آنچه که در زندگی رخ می دهد را لمس نمی­کند و با مردم زمانه خود در رابطه نیست. شاگرد تماسش به دوستان، همردیفان، همسایگان و احیاناً معلمش ختم می­شود، در قلب اجتماع نیست و معمار می­شود. در حالیکه با حیات انبوه مردم کوچه و بازار آشنائی ندارد. در نتیجه آنچه که می سازد، ناآشنا، ناهنجار، غلط و غیرقابل استفاده از آب درمی­آید. معمار باید پیوند آشنا با مردم زمانه خود داشته باشد با آنها اختلاط کند و با زندگی، روحیات عقایدشان از نزدیک آشنا شود، شناخت فرهنگ محیطی که در آن اثر معماری زائیده می­شود جزء پایه­ های مطالعاتی است.


دانشگاه پلی تکنیک  فلوریدا (New Polytechnic University of Florida)
دانشگاه پلی تکنیک فلوریدا (New Polytechnic University of Florida)

دانشگاه پلی تکنیک فلوریدا (New Polytechnic University of Florida)


مفاهیم انسانی، موقعیت جغرافیائی فلسفه است، اقتصاد و تکنولوژی است و هنر است که خود از یک سوبا عواطف اجتماعی دارد. تربیت معمار بعهده دانشکده نیست. تربیت یک نفر مهندس  و شیمیست بعهده دانشکده است. از دانشکده شروع می­شود و باتکاء مقداری معلومات اولیه در مورد معمار چنین نیست. کسی که وارد رشته معماری می­شود باید مایه، استعداد و پایه­ای اساسی مباحث معماری، معلومات عمومی و اجتماعی داشته باشد و اینها را باید تعلیمات قبل از دانشگاهی فراهم  کند و متأسفانه قبل از دانشگاهی ما از مباحث معماری و آنچه که پایه و مقدمه­ای برای تعلیم و تربیت  باشد اثری نیست.


آکادمی علوم کالیفرنیا
آکادمی علوم کالیفرنیا

آکادمی علوم کالیفرنیا


باید به معمار تعلیم داد که یک اثر معماری را با چشم می­توان ارزیابی کرد، پا را فراتر از مشاهدات عینی نمی­گذاریم، در صورتی که مشاهدات و ارزیابی ها باید ذهنی باشد نه عینی.

معماری از یک سو به مسائل عینی و از سوی دیگر به ذهنیات و روح انسانی وابسته است که این دومی تابع نامعین است و یا حداقل تا به امروز شناخته نشده است.معمار امروز مثل بقیه، آدمی است صاحب فرهنگ قطعه قطعه شده، صاحب اخلاق متزلزل صاحب ترجیح غیرمنطقی – آدمی است مصرف کننده و محصولاتی که مصرف می­کند بسیار متنوع چه بسا بسیاری از آنها زائد است. فقط فکر می­کند خوشبختی و تکامل در رفاه بیشتر است و رفاه بیشتر از مصرف بیشتر ناشی می­شود.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: ویژگی های معماری مدرن ، معماری مدرن اولیه


ساختمان خدمات دانشجویی نگولارک
ساختمان خدمات دانشجویی نگولارک

ساختمان خدمات دانشجویی نگولارک


خوب امروزه می­خواهیم معمار تربیت کنیم دانشکده­ های ما مجبور هستند با ضوابط جامعه حرکت کند برای اینکه تعلیم دهنده ها هم از جامعه خودمان هستند. قضیه به طوری به دور تسلسل می­افتد. مردم ما را می سازند و ما مردم را.

جامعه ه­ایی که سریع پیش می­رود فوراً احتیاج به ساختمان دارد. دانشکده معماری فوراً باید معمار تربیت کند. نه تبع فوراً کنکور تربیت داده می­شود و فوراً 60 نفر جای خالی هست این انتخاب طبیعی نیست نتیجه اینست که مؤسسه­ای مقداری ضوابط عده ه­ای یاد می­دهد و آنها را به صورت تکنسین هایی با الگوهای فرهنگی درمی­آورد. اینها ادعای معماری دارند ادعای مواجهه با متافیزیک فرهنگی و روابط اجتماعی و تبدیل آن به فیزیک و عینیت مادی (ساختمان) ولی فقط کارگرانی هستند که مقداری قوانین می­دانند.


مدرسه خرگرد یا ‌‌مدرسه غیاثیه
مدرسه خرگرد یا ‌‌مدرسه غیاثیه

مدرسه خرگرد یا ‌‌مدرسه غیاثیه


روشن است که سرتاسر شهر را که نگاه کنیم و عکس العمل این ترتیب دیده می­شود هزاران مشکل و هزاران تناقض در یک نقطه شهر تمام ساختمان از شیشه است کنارش تماماً بسته، اولی کاملاً آمریکائی است دومی بی شباهت به کارهای ایتالیائی نیست و سومی که از همه خنده­دارتر است شبیه بناهای باستانی یونان است این ترجیح ها ریشه فرهنگی دارد و معماری که اولی را ترجیح می­دهد از فرهنگی دیگر تغذیه شده و دومی از یکی دیگر و همه درد در پشت ریشه گلی است. برای آنکه ما خودمان را نمی­شناسیم.

اشکال اساسی ما فرهنگ است به تکنیک ما ، باد فرهنگ و یا مغز اگر کار کنیم از تکنیم می­توانیم استفاده بریم و گرنه تکنیک تنها یک شوخی است به درد آدم بی تصمیم و بی فرهنگ و بدون آموزش لازم و بی منطق نمی­خورد.


اهداف طراحی دانشکده معماری و هنر

1.شاخص ونمادین شدن مجموعه دانشکده در شهر به عنوان مکان فرهنگی هنری

2.مطلوبیت و دلنشینی مجموعه از جنبه های زیبایی شناختی کنار کارکرد درست برای دانشجویان .

3.ایجاد محیطی سرشار از سرزندگی وپویندگی با انتخاب عناصر حرکات وفضاهای خاص

4.خلق فضاهای ویژه ومنحصر بفرد برای لحظات آرامش تفکروتعقل ،گردهم ایی،تفریح وتنوع،رفع خستگی واستراحت و….برای دانشجویان وبطور کلی فضاهاییکه دانشجویان فارغ از دغدغه های بیرون کار ودرس باشند.

5.به یاد ماندنی شدن مجموعه با خصوصیات منحصر بفرد خود.

6.تامین نیازهای فضایی جهت آموزش بهتر.


مرکز زیست مهندسی (bioengineering-center)
مرکز زیست مهندسی (bioengineering-center)

مرکز زیست مهندسی (bioengineering-center)


عملکردهای موجود در طراحی دانشکده معماری

الف)فضاهای آموزشی                            ب)کمک آموزشی

ج)فضاهای اداری                                  د)استفاده ی عمومی

ه)پشتیبانی و نگهداری


فضاهای آموزشی در طراحی دانشکده معماری


فضای آموزشی اصلی ترین بخش تشکیل دهنده ی موسسات آموزش عالی می باشد و حدود ۲۵تا۳۰درصد زیر بنای فضای آموزشی دانشگاه را در بر می گیرد.بخش آموزشی به دو بخش عملی و نظری تقسیم می شوند.

دروس نظری در کلاس و دروس عملی در گارگاه ها و آتلیه ها و آزمایشگاه ها می باشد.

آموزش نظری:

کار در بخش نظری در فضای کلاس های درس ،تالارهای سمینار و گردهمایی ها انجام می شود که هر یک از آنها دارای مشخصات زیر می باشد:


کلاس های درس

برای کسب اطلاعات  کامل در مورد طراحی کلاس درس و اجزا و تجهیزات آن مقاله ی زیر را مطالعه فرمایید:

کلاس درس درواقع اصلی ترین بخش قسمت آموزش تئوری می باشد.آنچه در تعیین ابعاد کلاس نقش اساسی دارد همانا تعداد صندلی ها می باشد که خود تعیین کننده ی مخروط دید می باشد.مخروط دید عبارت است از محدوده ای که ناظر به راحتی قادربه دیدن موضوع دید(تخته و استاد)باشد.چنین استانداردی برای مدرس نیز وجود دارد.زاویه ی دید مدرس باید در حدود ۱۴۰ در نظر گرفته شود،که بر اساس آن عرض کلاس تعیین می شود.

طراحی دانشکده معماری
طراحی دانشکده معماری

تیپ بندی کلاس ها در طراحی دانشکده معماری

تیپ مستطیل

کلاس ها با ویژگی مستطیل سطح سرانه ی کم تری را به خود می دهند که نمونه ها گویای این مطلب هستند.

-با توجه به آنکه کلاس ها به عنوان فضای منفرد طراحی می شوند در ترکیب کلاس ها با سایرفضا های دیگر نیاز به دسترسی و راهرو دارند وهنگام طراحی جهت استفاده از حداکثر نور طبیعی ،در کلاس در بعد طولی طراحی خواهد شد و لذا همجواری کلاس های مستطیلی شکل با راهرو از جهت طول خواهد بود و این مساله باعث افزایش زیر بنای ناخالص می شود.

-کلاس های درس با ابعاد مستطیلی به ویژه در ظرفیت های بالا مشکلاتی از قبیل تسلط کم تر استاد بر دانشجویان ، قدرت دید کم تر ردیف های آخر را دارا می باشد.


تیپ بندی کلاس ها در طراحی دانشکده معماری
تیپ بندی کلاس ها در طراحی دانشکده معماری

تیپ مربع

کلاس با ابعاد مربع ،سطح سرانه ی بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

-کلاس ها با ابعاد مربع در ترکیب و همجواری با سایر فضاها ،ضریب گردش کم تری را به خود اختصاص می دهند.

-در کلاس های مربع با ضرفیت محدود ،تسلط استاد بر دانشجو و قدرت دید ردیف های آخر وضعیت بهتری نسبت به کلاس با ابعاد مستطیل دارد.

تیپ بندی کلاس ها در طراحی دانشکده معماری
تیپ بندی کلاس ها در طراحی دانشکده معماری

اتاق کنفرانس، طراحی دانشکده معماری

این بخش جهت بحث و تبادل نظر بین دانشجویان و اساتید و صاحب نظران در نظر گرفته می شود.

در موقع طراحی بهتر است این فضا در طبقات بالاتر دیده شود تا مشکلات رفت و آمد های غیر مرتبط ایجاد مزاحمت نکند.مساحت این فضا ارتباط مستقیمی با میز کنفرانس دارد و میز کنفرانس نیز خود تابعی از حجم استفاده از سالن می باشد که براساس استاندارد ها و سرانه ها تعیین می شود.فضاییی حدود ۲۴تا۳۰ نفر فضایی مطلوب می باشد.

نور اتاق کنفرانس می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد.اگر از نور طبیعی استفاده کنیم،بهترین نور نور شمال است.نور مصنوعی نیز باید به صورت یکنواخت در ممورد عملکرد مصالح در این فضا حائز اهمیت بسیار است،بحث آکوستیک بودن فضا می باشد که با مصالحی مانند چوب،پانل های گچی پیش ساخته ،دیوارهای یونولیتی و…. می توان به این مهم دست یافت.

اتاق کنفرانس چنانچه به منظور اتاق گرد همایی (میز گرد) هم کاربرد داشته باشد ،باید فرم آن به گونه ای طراحی شود که بوان مبلمان هایی که مخصوص اتاق های میزگرد می باشد را داخل آن جاگذاری کرد.

اتاق کنفرانس - طراحی دانشکده معماری
اتاق کنفرانس – طراحی دانشکده معماری

آموزش عملی

بخش آموزش عملی شامل آتلیه ها و گارگاه ها و آزمایشگاه ها می باشد.


آتلیه ها


برای کسب اطلاعات  کامل در مورد طراحی آتلیه معماری و اجزا و تجهیزات آن مقاله ی زیر را مطالعه فرمایید:

https://hornou.com/blog/aatlih-hai-maamari


1.آتلیه  طراحی دانشکده معماری

درس طراحی معماری یکی از مهم ترین دروس رشته ی معماری می باشد.درواقع در این درس تمام نکات و مساپل گفته شده در دروسی مانند مصالح ساختمانی ،مبانی نظری ،ساختمان و ارائه و…. باید به صورت عملی در طراحی فضاهای معماری نمود پیدا کند.به همین خاطر شناخت نیاز ها و عملکرد های این فضا از اهمیت بسیاری برخوردار است.


آتلیه - طراحی دانشکده معماری
آتلیه – طراحی دانشکده معماری

آتلیه درک و بیان

این آتلیه نیز از لحاظ کار کرد و فرم شباهت بسیاری به آتلیه ی طراحی دارد و در بسیاری از موارد این دو آتلیه به صورت سیال طراحی شده که قابلیت کاربری برای هر دو عملکرد را دارای می باشد. در صورت تفاوت آنچه را که از هم متمایز می کند ،مبلمان داخلی آن است.


آتلیه - طراحی دانشکده معماری
آتلیه – طراحی دانشکده معماری

آتلیه ترسیم فنی

برای نمایش محدوده و تقسیمات فضایی هر مکان ،جزئیات اجرایی،چگونگی طراحی محوطه و… نیازمند به طراحی آتلیه ی فنی هستیم.

این فضا تا حد بسیار زیادی شبیه به آتلیه ی طراحی است و می توان آنها را به گونه ای ساخت که در یک فضا،عملکرد های مورد انتظار از هر دو درس بر آورده شود.مساحت این فضا براساس میزهای نقشه کشی و استانداردهای مربوط به آن تعیین می شود و معمولا این فضا برای ۲۴تا۳۰نفر در نظر گرفته می شود.


کارگاه های طراحی دانشکده معماری

(ماکت سازی،عکاسی،ساختمان،چوب،فلز،سفال و مجسمه سازی)

کارگاه ها بصورت سالن هایی با پلان ازاد در نظر گرفته می شوند.که مجهز به دستگاه ها و وسایل کاری هر یک از فنون می باشند.

-ظرفیت کاری هریک از کارگاه ها 18-24نفر می باشند.

-کارهای سبک از قبیل کارهای عکاسی،ماکت و ….ممکن است در طبقات بالا قرار گیرند.

-ولی کارگاه های ساختمان،چوب،فلز،سفال،سرامیک که ماشین الات و دستگاه های سنگین و پر سر وصدا دارند بهتر است در جوار دانشکده یا زیر زمین و یا حداکثر در طبقات همکف جای گیرند.


1-کارگاه ماکت سازی

  • انچه در تعیین فضای کارگاه ماکت سازی مهم است،صندلی ها،میزهای ساخت و برش در ابعاد کوچک و بزرگ است که تعداد انها بر اساس تعداد دانشجویان و سرانه و استاندارد های تعیین شده مشخص می شود.
  • ازدیگر مبلمانی که می توان به کار برد کمد و قفسه ها جهت نگهداری ابزار و وسایل مختلف دانشجویان مثل کارتر،چسب و … می باشد.
  • نور کارگاه ماکت سازی می تواند مصنوعی،یا طبیعی باشد .ولی جهت کار بهتر وجود نور یکنواخت مصنوعی ضروریست.

کارگاه ماکت سازی - طراحی دانشکده معماری
کارگاه ماکت سازی – طراحی دانشکده معماری

فضاهای جانبی طراحی دانشکده معماری

-اتاق مربی یا مسئول:باید دید کافی نسبت به سالن اصلی داشته باشد و بر کار تمام دانشجویان نظارت داشته باشد.

-رختکن:برای تعویض لباس دانشجویان

-انبار وسایل کارگاه: که در ان از وسایلی مانند فوم،یونولیت و …نگهداری می شود.

-روشویی:می تواند در فضای کارگاه و حداکثر بوسیله ی یک پارتیشن جدا شود.


کارگاه عکاسی

فضاهای کارگاه عکاسی را می توان به 3بخش زیر تقسیم کرد.

۱.کلاس های تئوری:

اموزش های تئوری عکاسی برای دانشجویان توسط استاد بیان می شود و ظرفیت ان بهتر است کمتر از 30نفر باشد.

مبلمان:علاوه بر میز و صندلی ،کمد باید مجهز به تابلوی سفید برای نصب عکس باشد و پروژکتورسقفی که این تابلو را روشن می کند.

نور:نور گیری این فضا چنان اهمیتی ندارد.اگر نورطبیعی باشد باید پرده ضخیم نیز در نظر گرفته شود تا در مواقع استفاده از پروژکتور بدلیل تصویر بهتر بتوان کلاس را تاریک نمود.


تاریک خانه چاپ

در این قسمت کارهای مربوط به چاپ و ….انجام می شود.

مبلمان:سینک های بزرگ و کوچک اب سرد و گرم و نیز میز های اگراندیسور که ابعاد فضا براساس انها تعیین می شود.

نور:در این قسمت به هیچ وجه نباید نور طبیعی وجود داشته باشد.نور مصنوعی نیز باید کنترل شده به صورت دلخواه باشد.


تاریک خانه چاپ - طراحی دانشکده معماری
تاریک خانه چاپ – طراحی دانشکده معماری

گالری عکاسی

بخش تز کارگاه عکاسی،گالری می باشد که مکانی جهت نمایش عکس ها می باشد.

مبلمان:مهم ترین عنصر این بخش پانل های عمودی نمایش عکس ها می باشد.

نور:نور این قسمت بهتر است موضعی طراحی شود و در صورت وجود پنجره به بیرون،این پنجره ها به وسیله پرده کنترل شود تا نور مستقیم افتاب بر کیفیت عکس های به نمایش در امده تاثیر منفی نگذارد.

رنگ:رنگ دیوار ها بهتر است از رنگ های روشن باشد.


کارگاه ساختمان

(تولیداتی مثل اجر،بلوک های سیمانی،خشت و ……)

  • مبلمان:میز،صندلی،کمد وقفسه و انواع ابزار بنایی مثل استامبولی،ماله،تراز،شاغول.
  • نور:نور کارگاه می تواند بصورت طبیعی یا مصنوعی باشد.
  • فضاهای جانبی:اتاق مربی یا مسئول(باید دید کافی به سالن اصلی داشته باشد.)-انبار وسایل کارگاه-رختکن-روشویی

کارگاه ساختمان - طراحی دانشکده معماری
کارگاه ساختمان – طراحی دانشکده معماری

کارگاه چوب

-ابعاد این فضاها براساس ماشین الات و دستگاه ها و میزهای کار لازم این کارگاه تعیین میگردد.

-به علت ایجاد سروصدا و احتمال وجود دستگاه های سنگینی (دستگاه های رنده و تراش برقی،اره های نیمه صنعتی)بهتر است که مکان یابی فضاها،این کارگاه ها در طبقات اول و یا در صورت امکان در زیر زمین قرار دهیم تا مزاحمتی برای سایر کلاس ها ایجاد نشود.

مبلمان:میزهای کار کوچک و بزرگ،صندلی،کمد ،قفسه،انواع مته،دریل،سمباده و….

-فاصله بین دیوار و میز کار نباید از 45سانتی متر کمتر باشد و در صورتی که این فاصله را برای عبور در نظر گرفته باشند از 90سانتی متر کمتر نباشد.

-فاصله بین سطح میز کار و سقف کارگاه یا اشیا یا وسایلی که به سقف نصب شده باشند نباید کمتر از 2متر باشد.

نور:می تواند بصورت طبیعی یا مصنوعی باشد.

کارگاه چوب - طراحی دانشکده معماری
کارگاه چوب – طراحی دانشکده معماری

فضاهای جانبی

-اتاق مسئول کارگاه(دید کافی به کارگاه داشته باشد.)

-انبار وسایل کارگاه:وسایلی مانند چوب و الوار و ….نگهداری می شود.

-روشویی:می تواند در فضای اتلیه باشد و حداکثر به وسیله یک پارتیشن جدا شود.


کارگاه فلز

آشنایی با مواد اولیه و دستگاه هایی مثل گیره،مته ها،پرچ،دستگاه جوش ،اشنایی با انواع پروفیلهای فلزی و انواع اتصلات و……

مبلمان

-میز،صندلی،کمد،قفسه های نگهداری و….

-مجهز به دستگاه های برش،تراش،جوش،خم کن برقی و….

نور:می تواند بصورت طبیعی یا مصنوعی باشد.

طراحی دانشکده معماری
طراحی دانشکده معماری

فضاهای جانبی

-اتاق مسئول کارگاه(دید کافی به کارگاه داشته باشد.)

-انبار وسایل کارگاه:وسایلی مانند اهن،ورقه فلزی و ….نگهداری می شود.

-روشویی:می تواند در فضای کارگاه باشد و حداکثر به وسیله یک پارتیشن جدا شود.

-رختکن:برای تعویض لباس دانشجویان.


کارگاه سفال و مجسمه سازی،طراحی دانشکده معماری

اشنایی اجمالی با اصول مجسمه سازی.

-در این کارگاه باید فضایی برای ساخت گل در نظر گرفت که به راحتی قابل تمیز کردن باشد.

مبلمان:چرخ های سفال،میزهای سفالگری و مجسمه سازی،صندلی،میزهای کار قابل شستشو،کمد و…..

نور:در این فضا طبیعی یا مصنوعی بودن نور چندان اهمیتی ندارد.

کارگاه سفال و مجسمه سازی - طراحی دانشکده معماری
کارگاه سفال و مجسمه سازی – طراحی دانشکده معماری

 فضاهای جانبی

اتاق مربی یا مسئول:دید کافی باید به سالن داشته باشد.

انبار وسایل کارگاه:وسایلی مثل بسته های گچ،خاک و کاه و….نگهداری می شود.

رختکن:برای تعویض لباس دانشجویان این درس.

روشویی:می تواند در داخل فضای اتلیه باشد و حداکثر بوسیله ی یک پارتیشن جدا شده باشد.


آزمایشگاه ها

شامل ازمایشگاه های بتن،خاک و مرمت میباشد.

مبلمان:میزکار،صندلی،قفسه ،کمد و…

-سه نوع میز کار وجود دارد(شبه جزیره ای،جزیره ای و دیواری)

-میزهای دیواری نباید زیر پنجره قرارگیرند.

نور:تاکید چندانی بر طبیعی بودن نور نیست ولی از نور مصنوعی به صورت یکنواخت ختما باید استفاده کرد.

فضاهای جانبی:

-اتاق مربی یا مسئول:باید دید مافی نسبت به سالن اصلی داشته باشد.

انبار وسایل ازمایشگاه:در ان وسایل و تجهیزات مربوطه و…نگهداری می شود.

-رختکن:برای تعویض لباس دانشجویان


۱-آزمایشگاه بتن

اشنایی اجمالی با رفتارهای کلی بتن

-عامل اصلی در تعیین مساحت این فضا،میزهای ازمایش می باشد.

-طبقه همکف بهتر است به ازمایشگاه بتن اختصاص دهیم که دلیل عمده ان ورود و خروج راحت مصالح وضایعات ساختمانی می باشد.

-بدلیل استفاده از دستگاه های ویبره کف این ازمایشگاه در مقابل لرزش طولانی مدت مقاوم باشد و سقف و دیوارها وحتی کف باید عایق صوتی باشند.

آزمایشگاه بتن - طراحی دانشکده معماری
آزمایشگاه بتن – طراحی دانشکده معماری

۲-آزمایشگاه خاک

برای محاسبه میزان مقاومت خاک پی که ساختمان بر روی ان بنا می شود.

آزمایشگاه خاک - طراحی دانشکده معماری
آزمایشگاه خاک – طراحی دانشکده معماری

۳-آزمایشگاه مرمت

ضمن اشنایی با وسایل و مراحل کار به انجام تمرین هایی در زمینه مرمت صحیح بپردازند.


فضاهای کمک آموزشی، طراحی دانشکده معماری


۱.کتابخانه تخصصی

یک از امکانات یاری دهنده ی آموزش نظری دانشکده ،فعالیت های کتابخانه است.کتابخانه در یک مرکز آموزشی ،فضایی است که دانشجویان در آنجا می توانند از کتب تخصصی مربوط به رشته ی تحصیلی مورد نظر استفاده کنند در جریان آخرین تازه های کتاب،مجلات و…. قرار بگیرند،در فضای آرام آن مطالع کنند

این کتابخانه گنجایش حداقل ۱۰۰۰جلد کتاب و بیش از ۱۰۰۰۰جلد مجله ی علمی ،گزارش،بولتین و رساله دارد. از دو قسمت اصلی تشکیل می شود:

۱.بخش اصلی کتابخانه(سالن مطالعه،مخزن کتاب و مجله،کتب مرجع)

۲.بخش خدمات کتابخانه(اتاق های اداری،انبار،چاپ و تکثیر)

طراحی دانشکده معماری
طراحی دانشکده معماری

بخش سمعی و بصری

این بخش بعنوان یک فضای کمک آموزشی می تواند در کنار سالن چند منظوره یا کتابخانه فعالیت داشته باشد.

تهیه و تنظیم کاست های آموزشی ویدئویی و صوتی تصویری در زمینه های مختلف هدف اصلی این بخش می باشد.

همچنین این بخش می تواند در تهیه ی برنامه هایی برای اوقات فراغت و کارهای هنری و فوق برنامه دانشجویان در تمام اوقات فعالیت داشته باشد.

در این بخش یک اتاق جهت نمایش فیلم و اسلاید و یک اتاق جهت نوار صدا ازجمله فضاهای تشکیل این بخش می باشد. هریک از این اتاق ها با گنجایش ۲۰-۲۴ نفر دانشجو پیش بینی می شود جهت استفاده دانشجویان از نوار ویدئو به صورت انفرادی ،کابین هایی نیز بدین منظور اختصاص داده می شود.

وسایل سمعی و بصری مورد نیاز این بخش نظیر دستگاه ها و نوارهای ویدئو ،اسلاید،پرده ها در اتاقی که محل نزدیکی قضای نمایش فیلم و اسلاید ،نوار و صدا و کابین ها می باشد نگهدار می شود .دانشجویان نوارها و سایر وسایل مورد نیاز خود را از اتاق مسئول بخش که در جوار همین فضا قرار دارد می تواند تهیه نماید. اتاق مسئول به این فضا ارتباط مستقیم دارد.

طراحی دانشکده معماری
طراحی دانشکده معماری

واحد اسناد و تحقیقات، طراحی دانشکده معماری

واحد اسناد و تحقیقات جهت دانشکده ی معماری با هدف یاری رساندن به پژوهشگران در زمینه های معماری ،انجام تحقیقات کاربردی و همکاری با مراکز تحقیقی و اجرایی و مشارکت در آموزش و هدایت برنامه های پژوهشی دانشکده فعالیت می کند.

قسمت اسناد

بخش منوگرافی:اسناد و مدارک که دارای قسمت های مختلف شمال مخزن بسته-قسمت مطالعه و قسمت نمایش و ارائه.

بخش نقشه:تهیه،جمع آوری،طبقه بندی و بایگانی نقشه های مربوط به بناهای تاریخی و همچنین نقشه ی طرح های جامع ،عکس های هوای و…. مربوط به آنها را به عهده دارد.

بخش عکس و اسلاید:این بخش وظیفه ی جمع آوری و نگهداری اسلایدها و عکس ها و تحقیقاتی بعهده دارد.

قست تحقیقات

این قسمت انجام طرح های تحقیقاتی با عناوین مختلف و در زمینه های مختلف را بعهده دارد.

موقعیت فضای مورد نیاز:از نظر سازمانی این واحد در سطح دانشکده زیر نظر معاونت پژوهشی دانشکده اداره می شود با توجه به عملکرد خاص این واحد تحقیقاتی می بایست فضا به محدوده ی اداری دانشکده دسترسی داشته باشد و ترجیحا دانشجویان بتوانند با دیگر بخش ها ی کمک آموزشی ارتباط داشته باشند.

علاوه بر فضای مورد نیاز برای هریک از بخش ها اعم از اسناد و تحقیقات ،فضاهایی برای هر یک از کارکنان اداری واحد اسناد و تحقیقات نیز مورد نیاز است.

کادر اداری و سازمانی واحد اسناد و تحقیقات:

مسئول اداری ۱نفر-منشی و ماشین نویس۱نفر-بایگانی اسناد در بخشهای مختلف هر دو بخش دو نفر-مربی پژوهشگر ۱نفر


استفاده عمومی در طراحی دانشکده معماری


فضای نمایشگاهی

معمولا در دانشکده معماری یک گالری برای نمایش کارهای هنری پیش بینی میشود.این گالری در محل مناسبی در ساختمان دانشکده همچون مرکز ارتباطات و اجتماعات دانشکده ایجاد میشود و دارای یک سالن بزرگ نمایش آثار هنری که با پانل به قسمت های مختلف تقسیم  میشود و از دیوارهای پانلها برای نمایش آثار هنری میتوان استفاده کرد.این پانل ها از نوع سبک و مدوله می باشند که می توان در حالت های مختلف از آن ها استفاده کرد.

نورگیری در این فضاها می تواند به صورت طبیعی یا مصنوعی باشد.نور گیری طبیعی بهتر است به صورت غیر مستقیم از سمت شمال و شرق باشد و در صورت امکان نورگیر سقفی استفاده می گردد.

فضای نمایشگاهی - طراحی دانشکده معماری
فضای نمایشگاهی – طراحی دانشکده معماری

لابی

وقتی وارد یک دانشکده میشویم اولین چیزی که میبینیم  لابی یا سرسرای ورودی است که به عنوان یک فضای رابط بین قسمت های مختلف دانشکده است و می تواند با چند صندلی دارای مبلمان نیز باشد.معمولا عناصر ارتباطی طبقات مانند راه پله و اسانسور در این فضا و در دسترس مراجعین قرار دارد.قسمتی تحت عنوان اطلاعات در گوشه ای از آن قرار دارد.نورگیری آن می تواند به صورت طبیعی یا مصنوعی باشد.

طراحی دانشکده معماری
طراحی دانشکده معماری

آمفي تئاتر و سالن اجتماعات


برای کسب اطلاعات  کامل در مورد طراحی سالن های آمفی تئاتر و اجزا و تجهیزات آن حتما مقاله ی زیر را مطالعه فرمایید:

https://hornou.com/blog/trahi-saln-aamfi-teatr


در دانشكده معماري ؛ آمفي تئاتر به صورت يك سالن چند منظوره جهت برگزاري سمينهارها، سخنرانيها، تدريس، نمايش فيلم و فعاليتهاي دانشجويي به كار گرفته مي شود.

آمفي تئاتر و سالن اجتماعات
آمفي تئاتر و سالن اجتماعات

 انتشارات و فروش کتاب

فضایی جهت انجام فعالیت های مربوط به انتشارات نظیر چاپ و تکثیر،صحافی جزوات،سفارشات و همچنین فروش کتب و نشریات علمی و آموزشی مورد نظر که در داخل یا محوطه دانشگاه دیده میشود.

این واحد متشکل ازچهار بخش عمده و مجزا شامل بخش چاپ و تکثیر،بخش اوزالید و فتوکپی،بخش صحافی و حروفچینی و فروش می باشد که برای هر یک فضایی مستقل در نظر گرفته می شود.درآن میز و صندلی دستگاه کپی و وسایل و تجهیزات زیراکس چاپ و صحافی قراردارد.عملکرد آن بیشتر محدود به استفاده دانشجویان همان دانشکده است اما قابلیت پاسخگویی به نیازهای افراد خارج از محیط دانشکده نیز دارد.در مورد مصالح محدودیت خاصی برای این فضا متصور نشده اند.


سلف سرویس

سلف سرویس دانشکده عهده دار تهیه و توزیع غذا در وعده های مختلف در دانشکده می باشد.غذا پس از پخت آماده سازی به قسمت توزیع در سالن انتقال می یابد.فضای سالن به دو قسمت خانوم ها وآقایان تقسیم میشود. ممکن است این جدا سازی با کمک پارتیشن  و … بوده تا در مواقع لزوم فضایی یکپارچه بتوان داشت.محل قرارگیری سلف بهتر است دور از فضای آرام آموزشی باشد که سرو صدای آن مزاحمتی برای آنان ایجاد ننماید.

سلف سرویس - طراحی دانشکده معماری
سلف سرویس – طراحی دانشکده معماری

بوفه

مکانی با کاربری متفاوت از سلف.به این معنه که در آن چای ،قهوه ،غذاهای سرد و …سرو می شود و نیز دارای فضای برای استراحت بین دو کلاس و ملاقات های کوتاه است.درآن باید فضایی همچون آشپزخانه یخچال،فضای میز و صندلی و …در نظر گرفته شود.نور آن باید به صورت طبیعی و مصنوعی تامین شود و در ضمن بهتر است دید مناسبی به فضای اطراف داشته باشد.


سرویس بهداشتی در طراحی دانشکده معماری


برای کسب اطلاعات  کامل در مورد طراحی سرویس های بهداشتی و اجزا و تجهیزات آن مقاله ی زیر را مطالعه فرمایید:

https://hornou.com/blog/trahi-srois-hai-bhdashti

لازم است که توالت ها،دستشویی ها با توجه به تعداد کل دانشجویان آماده شود و بر اساس دستور العمل های ساخت میان مردان و زنان تقسیم شود.یک دستشویی می بایست برای هر توالت مردانه یا برای هردو زنانه دخترانه تقسیم شود.برای 100دانشجو6توالت برای هر 100دانشجوی اضافی5توالت میباشد.


طراحی سرویس های بهداشتی
طراحی سرویس های بهداشتی

منابع

کتاب اصول طراحی دانشکده معماری

کتاب راهنمای طراحی دانشکده معماری

رساله دانشکده


علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا