طراحی سفره خانه سنتی

سفره خانه ها، محلی برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی است و بدیهی است که برای ما ایرانیان، حس و حال سنتی را تداعی می کند. اگر شما نیز در فکر طراحی سفره خانه سنتی هستید، باید به نکات ظریفی توجه کنید تا تجربه بهتری برای مهمانان خود رقم بزنید. در ادامه این مطلب درباره اصول طراحی سفره خانه سنتی صحبت خواهیم کرد.

عناصر طراحی سفره خانه سنتی

وقتی یک طراح داخلی می خواهد دکوراسیون یک سفره خانه را طراحی کند، باید به نکات گوناگونی توجه نشان دهد. یکی از این نکات، استفاده از عناصر و مواد زنده و جذاب در محیط داخلی سفره خانه است. دومین نکته، توجه کردن به ملزوماتی می باشد که در فضای درون سفره خانه جای می گیرند. این ملزومات، عبارتند از تابلوهایی که روی دیوار جای می گیرند، نقوشی که روی سقف و دیوار اجرا می شوند، رنگ های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی، نورپردازی فضا، توجه به کامل بودن امکانات موجود و دیگر موارد. طبیعی است که هر چقدر به این ملزومات و نحوه تعامل آن ها با هم، توجه بیش تری اعطا شود، نتیجه طراحی داخلی، مطلوب تر خواهد بود.

برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

بخش های مختلف در طراحی سفره خانه سنتی

بیشتر سفره خانه ها بخشی با عنوان بخش VIP دارند. این بخش به مهمانان خاص اختصاص دارد و معمولا عموم مردم نمی توانند به آن وارد شوند. در طراحی داخلی سفره خانه، فضاهای دیگری نیز وجود دارد که از میان آن ها می توان به سرویس بهداشتی های زنانه و مردانه، بخش صندوق، بخش سفارش و قسمت های جانبی مانند تزئینات داخلی فضا اشاره نمود. نبود یا کمبود هر کدام از این بخش ها یا عدم توجه کافی در طراحی آن ها تاثیر بدی روی عملکرد سفره خانه می گذارد. تکمیل بودن همه این بخش ها سبب می شود یک سفره خانه سنتی، مشتری های بیشتری را به خود جذب کند.

  • جریان آب در طراحی سفره خانه سنتی

با توجه به تحقیقات انجام شده، استفاده از عنصر آب و صدای جریان آن در طراحی سفره خانه سنتی تاثیر خیلی خوبی دارد. آب، نه تنها سبب تلطیف محیط سفره خانه می شود، بلکه به وسیله تهویه هوا نیز نقش مهمی در ایجاد یک فضای دلنشین در سفره خانه ایفا می کند. به کار بردن جریان آب در طراحی داخلی سفره خانه، در صورتی که با کمی خلاقیت و اصول زیبایی شناختی همراه شود، می تواند بهترین ایده برای زیباسازی فضا و دلچسب کردن محیط آن باشد. به همین خاطر است که در اغلب سفره خانه ها حوضچه های کوچک به چشم می خورند.

به کار بردن جریان آب در طراحی داخلی سفره خانه می تواند حواس گوناگون انسان را فعال کند. صدای گوش نواز این عنصر، نوای آرامش بخشی است که ما می شنویم. جریان آرام و زیبای آب، یک منظره دلپذیر در برابر چشمانمان ایجاد می کند. نسیم خنکی که به خاطر جریان آب به حرکت در می آید نیز پوست ما را نوازش می کند. در ضمن، اگر در کنار جریان آب از فضای سبز نیز بهره گرفته شود، می توان رایحه خوش و لطیف آن ها که در محیط به جریان در می آید را نیز حس کرد. به این شکل است که آب می تواند از طریق حواس گوناگون ما به ایجاد حسی دلنشین منجر شود.

  • چیدمان تخت ها در طراحی سفره خانه سنتی

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که باید در دکوراسیون و طراحی داخلی سفره خانه سنتی  مد نظر قرار گیرد، چیدمان تخت هایی است که برای نشستن مشتری ها در نظر گرفته می شوند. این تخت ها می توانند فرم های مختلفی داشته باشند و در کنار هم جای گیرند. بسیار ضروری است که طراحان داخلی با توجه به نکاتی مانند مساحت، پلان سفره خانه، تعداد مراجعین، سبک دکوراسیون، سبک پذیرایی و دیگر موارد، این تخت ها را به بهترین شکل ممکن آرایش دهند تا حس حضور در سفره خانه های سنتی در افراد ایجاد گردد. می توان در فضای سفره خانه ها یک قسمت را نیز به صندلی ها و میزها اختصاص داد تا افرادی که به هر دلیل، نمی خواهند روی تخت بنشینند، بتوانند از گزینه دیگری که در اختیارشان قرار گرفته، استفاده نمایند.

ایده ها بسیار متنوعی برای طراحی سفره خانه وجود دارد. خود شما می توانید با کمی سلیقه به خرج دادن و دیدن نمونه های موردی، ایده های جالبی در این رابطه پیدا کنید. می توانید پیشنهادهای زیر را برای طراحی سفره خانه سنتی خود به کار ببرید:

  • هر چیزی که زیبا باشد و فرهنگ خاص و اصیل ایرانی را نشان دهد، برای طراحی سفره خانه خوب است.
  • هر چیزی که حس خوبی به مشتری ها بدهد، مانند لوازم دکوراتیو سنتی، مبلمان و صندلی های دارای نقوش سنتی، تابلوهای نقاشی قدیمی را می توان برای تزیین سفره خانه به کار برد.
  • رنگ های گرم برای طراحی سفره خانه ها مناسب تر از رنگ های سرد می باشند.
  • به کار بردن پوشش گیاهی و قرار دادن گلدان های زیاد در محیط سفره خانه می تواند به فضا روح بدهد
  • بهتر است فضاهای مختلف، مانند فضای سرو غذا، نشیمن، فضای سرو قهوه و چای و دیگر فضاهای موجود را به شکل مناسبی از هم تفکیک کنید.
  • به کارگیری تکنیک های نورپردازی مناسب در بخش های مختلف سفره خانه باید با توجه به نوع محیط و کاربرد آن صورت گیرد.
  • نور باید با دکوراسیون ایجاد شده در هماهنگی قرار بگیرد و آن را تقویت کند. می توان از چندین روش نورپردازی به صورت ترکیبی بهره جست.
  • متریال های سنتی تری مانند چوب که حس گرما و صمیمیت به فضا می دهند، گزینه بهتری برای سفره خانه ها هستند.

جمع بندی

برای طراحی سفره خانه سنتی به بهترین شکل، بهتر است به نکاتی مانند حوض آب، متریال مورد استفاده، گیاهان، نورپردازی، تخت های چوبی و … توجه لازم را داشته باشید.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا